Vaki från Österåker

Brolinskan

Trådstartare
Är det någon som har en avkomma efter Vaki?
Jag har sett honom riden några gånger och han är nog en av de häftigaste femåringarna jag sett. Sådan otrolig gång. Han har ju fått en hel del avkommor trots sin unga ålder och jag har hört att de ska vara fina och skulle gärna se lite bilder/höra hur de är då jag funderar på att betäcka ett av våra ston med honom.

Ella

Sv: Vaki från Österåker

Vår lillkille Topar är efter Vaki.

Bästa karaktärsbeskrivningen jag kan ge om Topar är att han har mycket gott självförtroende (vilket jag har hört är gemensamt även för andra efter Vaki). Får han chansen så tar han för sig så mycket han bara kan, men samtidigt accepterar han utan problem när någon säger ifrån. Verkar gilla att vara i centrum helt enkelt.

Vi har hanterat honom så pass att han är ledvan, samt tränat på att lyfta på hovarna, och i de situationerna har han varit väldigt samarbetsvillig. Ett exempel är att när han hade blivit ledd i grimma och grimskaft första gången, en kortare sträcka från stallet ut i hagen, så kom han fram och skulle sticka huvudet i grimman nästa gång jag kom ut i hagen för att hämta en annan häst. Även verkning har varit helt okomplicerat.

Gångartsmässigt så visade han nästan bara tölt och galopp de första två månaderna. Så småningom började det smyga sig in mer och mer trav med lätta luftiga steg och idag är det trav han väljer i första hand. Pass har han visat vid några tillfällen, framför allt vid bus med andra hästar och då oftast när han har accelererat snabbt från tölt.

Om han behåller sina egenskaper till den dag han blir ridhäst, så kommer han att kunna beskrivas som: Självsäker, samarbetsvillig 5-gångare med bra balans och lätt för samtliga gångarter. Viss reservation för att jag kan vara både partisk och hemmablind kombinerat med en stor portion önsketänkande :D

Hoppas det är ok att länka till mitt bildgalleri, annars får moderator ta bort länken:
http://galleri.stallannero.se/#12.37

Han ser väldigt fin ut, din Topar! Hoppas någon mer Vaki-avkomma hittar hit.
Jag var som sagt och kikade på Vaki förra veckan och avkommorna har ju en hel del att brås på. Tror aldrig jag har sett en femåring med så mycket gång. Tog några bilder, tänk när den hästen är ännu starkare och mer tränad..

Vaki08-600x433.jpg

Vaki10-600x435.jpg

Vaki02-600x435.jpg

Vaki03-600x450.jpg

Vaki05-600x454.jpg

Vi hade ett Vaki föl, tyvärr fick vi ta bort henne pga svår kolik :(
Hon var super snäll, lättsam och trygg. Rörde sig mest i trav men visade ibland tölt. Hade mycket fram och bakbens aktion.
Hennes mamma är ett fyrgångsto efter Hrafnketill.

Vi betäckte om ett annat sto förra sommaren men hon kastade, verkar inte vara meningen att vi ska ha någon Vaki avkomma :(

IMG_1128.jpg

IMG_2302.jpg

IMG_2300.jpg

IMG_2289.jpg

Hej!
Jag jobbar i stallet där Vaki står, och jag kan säga att han är en av de mysigaste hingstarna i stallet! Han är lugn och lunkar bara med när man leder honom och han har ett trevligt lynne. Och så är han ju himla fin också...;)

Jag har sett Vaki ridas förra året och han rör sig verkligen otroligt fint. Har nog aldrig sett en fyraåring röra sig med sådan aktion. Ska bli intressant att se hur han blir med lite mer tid och träning. Han har ju en riktigt bra stam också, alla känner ju till hans pappa Garri. Hans mamma, Von fra Vindheimum är ju en av få hederspremierade ston i Sverige, tror att det bara finns två till. Ska bli intressant att se om han kan nedärva alla fina egenskaper. Jag har fått intrycket av att han är populär att använda för att vara så ung. Är det någon som vet hur många ston han har betäckt?

Ella har du hört nått om var han kommer att stå på station i år? Är ju tillsalu.... är sugen på att betäcka...

Ojdå! Det måste väl vara många betäckningar för hans ålder?

Senast ändrad av en moderator:

Det här känns lite pinsamt, men det började med att jag blev väldigt sugen på att betäcka med Vaki och slutade med att jag och Eyvi gick ihop och köpte honom. Vilket precis har blivit klart och inte var aktuellt när den här tråden startades. Men ronda, Vaki kommer stå hos mig på Snäcksjön i sommar och betäcka.

Nåja, det känns i vilket fall som helst väldigt roligt!
:)

Det här känns lite pinsamt, men det började med att jag blev väldigt sugen på att betäcka med Vaki och slutade med att jag och Eyvi gick ihop och köpte honom. Vilket precis har blivit klart och inte var aktuellt när den här tråden startades. Men ronda, Vaki kommer stå hos mig på Snäcksjön i sommar och betäcka.

Nåja, det känns i vilket fall som helst väldigt roligt!
:)

GRATTIS ELLA!!!! (när får jag komma och fota honom?!)
Kram på dig!

Woohoo! Ny hingst på Snäcksjön, precis som det sig bör! Himla bra villkor ni har på honom också. Spångavgiften ska inte kosta mer än 90 dygns avgiften....vilket många hingstägare verkar ha fått för sig:(.
Lycka till mer er fina hingst! Hade ni inte bott så långt bort hade jag kommit med sto bums.

Åh, tack för de fina orden! :love:
Vi ser verkligen fram emot att få ha Vaki hemma i sommar och lära känna honom ordentligt.
Ja, det är en del märkliga prissättningar rent generellt bland hingstar idag, tråkigt att inte fått något föl och ändå betalt mer än halva priset.

Tack också till moli!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 050
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 502
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 395
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka