Vägrar vattenmatta!

kenttjej

Trådstartare
I våras hoppade jag med äldsta hästen i stallet och han totalvägrade på vattenmattan! Han har hängt med så pass länge att han definitivt har hoppat vattenmatta tidigare men denhär gången var det som att det var det värsta han varit med om.

Min ridlärare blev ursinnig (på hästen) och skrek åt honom och ville att jag skulle slå honom över hindret. Jag rappade till honom några gånger (vilket jag skäms djupt över i efterhand) men det hjälpte såklart inte *surprise surprise*

Tillslut efter flera anridningar och mycket pådrivning tar han ett helikopterhopp över från stillastående, jag berömde honom jättemycket efter detta (medan ridläraren tittade surt på mig) men han hoppade den inte mer sen.

Till min fråga då, hur gör man då? Jag känner ju instinktivt att min ridlärares metoder är fel men jag vet inte riktigt vad jag kan göra heller? Har ni några bra tips och metoder för hur man övertalar en häst som vägrar hoppa vattenmatta (eller andra läskiga hinder). Till saken hör ju oxå att jag rider på ridskola och inte har möjlighet att träna på egen hand.

(ursäkta det långa inlägget)

Sv: Vägrar vattenmatta!

Draghjälp, absolut!

Att du rider så nära du bara törs bakom en stensäker vatten-matte-hoppare. Sen gillar jag att ge hästen lite tid, framför att puckla på den, speciellt om du vet att den hoppat tidigare.

Om det är en bom över mattan, så ta bort den, trava mot och ha själv attityden att "nu j*vlar ska vi över", om hästen sen pallnitar och liksom hänger över mattan, så är det bara att vänta och mana på så där lagom.

Sen, öva hemma, ta gamla köksmattan och lägg på banan, det blir i princip samma sak.

Det var alltså en ridskolehäst?Och du går på ridskola?Ja då är det ju inte lätt att öva på egen hand direkt.Men då borde inte risken vara så stor att du får samma häst nästa gång ni ska hoppa?

Nä antagligen kommer jag inte hoppa honom på ett bra tag, mest intressant o höra vad folk rekomenderar att man gör.

OK!

Ja vi övar och övar med våra.Vi har alla möjliga titthinder uppställda förjämnan.När man introducerar vattenmatta så är det viktigt (tycker jag) att man är säker på att man tar sig över.

Eftersom den nästan alltid ligger framme så blir ju hästarna vana vid den.När det sen ska till att hoppas så lägger vi ihop den och satter upp en litet hinder ca 50 cm.Vi har ordentliga infångare på hindret och sen är det bara att rida på.

Har man sällskap kan man med fördel hoppa före med den hästen eller ställa den hästen på andra sidan hindret.Det är även bra att hoppa hindret mot utgången/stallet eller det håll som hästen har en naturlig bjudning till.Sen är det bara att ta ett skutt då och då över varierande läskiga grejer,då blir de vana det mesta.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·
Ridning Var och kikade på hopptävlingar (ponny) idag och gjorde en iakttagelse.. När en ponny vägrat tog de allra flesta av ryttarna inte och...
2
Svar
31
· Visningar
3 362
Senast: Skogstokig
·
Hoppning Jag har fått lite problem med min 5-åring. Han har alltid varit tittig, ända sedan vi hoppade första gången. I början stannade han på...
Svar
13
· Visningar
1 558
Senast: Dressyrbrud
·
V
Hoppning Hejsan :) Jag har ridit lektion på en häst, som är 22 år och jätteduktig på att hoppa (när han väl kommer över). Nu är de så att han...
Svar
3
· Visningar
673
Senast: Vakanjaheta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka