Vägrar sluta passa.... funderingar?

Polly_Mulle

Trådstartare
Nu tänkte jag att ni skulle få hjälpa mig genom att slå de kloka skallarna ihop...

En vän till mig har en travare, 5 år gammal, dryga 170 cm hög. Han har aldrig vart ens i närheten av inkörd och hon har fött upp honom själv. Inriden vid tre års ålder.
Han är ohalt, inte öm någonstans, frisk och har inga problem med munnen/bettet. Otroligt arbetssugen och har passande sadel. Han är väldigt markbunden i sin gång.

Det var bakgrundsinfon, fråga om det är något mer ni vill veta...

Hästen ifråga jobbar jättebra i skritt och trav, han har börjat bära sig och bygga muskler, jobbar ordentligt med ryggen. Skänkelvikningarna funkar i skritt men i trav tycker han bara ut ytterbogen och vägrar flytta. Det är inte att han inte förstår, jag tror att han inte orkar...

Men galoppen är katastrof... nej - den är obefintlig!! :eek:
Han kunde galoppera när han var nyinriden, inte bärigt men det var galopp. Nu för tiden, minns inte när det började så passar han bara och han passar skumt. Han får det att låta som tretakt och huvudet rör sig som en obärig häst i galopp, lite upp o ner, men det är pass. Det hjälper inte att böja honom. Han vägrar flytta bakdelen, mindre volter hjälper inte, mängder med fattningar funkar inte...
Ibland galopperar han när man rider ut och han galopperar i hagen, men annars är det bara pass. Så fort han inser att han ska få galoppera, efter första försöket alltså, så förbereder han sig själv genom passgång... Skänkelvikningar får honom att skritta ordentligt och när man ger skänkel för galopp kastar han sig GLATT iväg i pass... Det börjar kännas som att vi har provat allt... :(
Fattningar ur halt, skritt och trav ger samma resultat. Kort och lång tygel. Fattningar inåtböjd, rak eller utåtställd spelar ingen roll. Just nu försöker vi få honom att i alla fall fyrtakta för det är i alla fall en dålig galopp (bättre än ingen galopp alls.)

Såå fram med era idéer, galoppbommar på volt ligger näst i våra försök...
Vad hade ni gjort? Han gör så oavsett ryttare/bett, vi har redan provat det med... När han hetsar upp sig kommer passen i trav med kan jag ju tillägga...

Sv: Vägrar sluta passa.... funderingar?

Galopperar han efter hinder? Vid longering? Jag skulle lägga alla varianter som inte fungerar på hyllan och jobba vidare på det som fungerar (även om det bara blir skritt och trav), så att hästen blir starkare och smidigare. Att nöta något som blir fel är ju inlärning det också, men inte sådan man vill ha!

Joo vi vet. Det värsta är att han får det att låta som galopp till och med när det eg är passgång... Ingen vet hur han lyckas...
Galopp efter hinder och ibland äen före... Och i skogen oftast...
Det värsta är att han ser precis lika lycklig ut när man avbryter passen och skäller på honom som när man berömmer en galopp. Försöker med fattningar ur skritt/skänkelvikning och bara tre steg och avbrott innan passen är där.
Otroligt markbunden, böjer inte ordentligt i knäna känns det som... Viktboots?

Vad jag vet, så är väl pass "spargångarten", vilket gör att man kan anta att hästen inte riktigt orkar bära upp sig själv + en ryttare i galopp.??
Obs bara en fundering...

Styrke och balans fråga, att tvinga hästen till galopp på volt i detta läget skapar endast frustration och osäkerhet.

Börja med att stärka och bygga hästen, vill du galoppera förslås uppförsbackar med en realtivt slak tygel. Målet är att bryta av galoppen med sätet innan backens slut, hästen skall gå ner i trav från galopp. Behöver hästen en lång sträcka för att ta sig till trav, måste du bryta galoppen så långt i förväg.

När skall man börja med galopp på volt? Din häst jobbar som en islänning, nämligen på påskjutskraft och inte bärkraft. Jag börjar longera hästen lös på en liten volt ca 10 m, bra sak är en rundkorall/longervolt men det går lika bra att hängna in samma område på volten. Har man en häst som envist söker sig mot mitten av volten, kan man med fördel stänga mittdelen så att det blir ett spår som hästen följer i volten.

Sen försöker man få hästen att fatta galopp lungt och sansat utan ryttare, bryta av till trav för att sen fatta en ny galopp. Detta är ett segdraget arbete, balans är inget som kommer på en kafferast utan måste byggas i takt med att hästen stärks.

Sista anhalten är att göra samma jobb uppsutten på volten, även här skall hästen jobbas med en mycket lös tygel och uteslutande säteshjälper. För det som sker med häst som jobbar med påskjut är att så fort den får chansen genom tygeln, så tar den stöd i sina bakben och och sen är man tillbaka igen. Detta beteende kan hästen sluta med om man erbjuder den en annan möjlighet, nämligen att jobba med sin bärkraft.

Lycka till

Det är inte min häst... Och vi har provat att galoppera ute och i paddock och uppför och i terrängen...
Hästen kunde ju för fasen galoppera som nyinriden, varför har han slutat med det nu????
Men planen är ändå att stärka i skritt och trav. Han är inte olydig, bryter av direkt och travar, passen kommer när han hetsar upp sig. Travare med amerikanskt blod...

Men tack för tipsen...

Jo det håller jag med om. Men varför börjar då skrället att passa när han vet att det vankas galopp och ser lycklig ut på samma gång. Om jag pressar min häst och han tycker att det är jobbigt så inte fan ser han ut som om han har vunnit en miljon på lotto?? Det är snarare det jag ser som underligt. Det och att han kunde galoppera som nyinriden men la av någonstans på mitten...??

Eftersom galopp funnits och hästen ändrar beteende, bör man fundera på följande. Fysisk blockering, ändrar hästen möster så ligger det nära till hands. Jag uteslöt detta eftersom ni hade kollat hästen, kanske dags för en ny koll då.

Jodå jag är väl medveten om problemet med travare med amerikanskt blod, och det problemet är vad vi många islandshästägare tampas med varje dag. ;)

Kan väl inte egentligen råda något, men jag tyckte det var intressant att läsa om någon häst som "hittat" samma knasgalopp som min 5åriga islänning. Nu gör han inte alltid så, och han blir bättre och bättre på att galoppera riktigt (precis som han gjorde från början en gång). Upptäckte faktiskt att det var pass först när vi blev filmade, hade tidigare bara undrat varför i helsicke han var så jädrigt obekväm att galoppera på ibland. Misstänkte korsgalopp. Ibland har han nämligen en rund och go gunghästgalopp. Men så såg jag på filmen att han galopperade i pass, i "tretakt" men ändå passförflyttning! Sedan jag fick insikt i detta så har jag klarat att runda av honom och "störa av" passen så att han väljer riktig galopp, men så är han inte så helt fast i passmönstret heller. Har märkt viss skillnad på olika underlag. Rider honom barfota eller med barfota boots. Tanken har slagit mig att passgaloppen kanske väljs för att skona ömma hovar - Har ni slagits av den tanken?

När min stora dam går i platt hage ett tag passar hon och när hon går i sin kuperade vinterhage kommer passen endast om hon blir riktigt till sig. Tog skitlänge att komma på det här och säkert finns det mera förklaringar åxå.

Jo men det sättet använder bl a vi när traven skall tränas på en passande häst, att gå på ojämna underlag stör vilket gör att hästen hellre väljer trav än pass. Vid longering på en inbiten passare, lägges cavalettibommar för att få hästen till en diagonal förlyttning och i sämsta fall tunga boots.

Joo vi har funderat hurvida man kan fippla med skor och vikter. Men han är inte ett dugg hovöm, inte alls och går barfota. Har gjrt det större delen av livet.
Får han på sig skor på början han snubbla istället... Japp, han praktiskt taget går omkull ibland...

Joo. Min travare har franskt blod så jag njuter bara av tölt när jag känner för det, passen har aldrig vart något problem.
Min bror däremot har en helamerikansk travare. Han passar om man försöker smala galoppen mer än han orkar. Då är det bara att rida fram i galopp på långsidorna, ta ihop på kortsidan och öka på igen. Funkar prima och galoppen blir ren och tretaktig, men den här... (skakar på huvudet...) Han passar på minivolter, i skogen, ja han lyckas till o med att hoppa studs i något som är om inte ren pass så mer pass än galopp.

Dock så HAR han vart omkull på asfalt en gång och jag lurar över om han inte har någon låsning i bogen... Kan det yttra sig där tror ni? Kotknackare kommer inom kort framtid...

Fatta galopp ur en öppna istället. där borde han inte kunna passa utan att stå på öronen.
Eller ge galoppskänkel i en hörna & "vält" runt han med inner tygel & beröm när han galopperar.
Kan även vara så att han inte får plats att galoppera inne på ridbanan.

När ni rider på en volt, be ryttaren under volten vända sig om & titta längs bakdelen på hästen så den verkligen är jämnt böjd i hela kroppen & inte bara böjer sig fram & bakdelen går på ett större spår.
Höger bog kan du fånga in genom att lägga tygeln mot halsen & vrid handleden ngt utåt så tummen pekar snett upp mot höger & lillfingret pekar mot manken som en sorts förhållning, man höjer mungipan på hästen & sitt till med vänster sittben & lätta i höger sittben.
Jättesvårt att förklara.
Framdelen skall rättas in på bakdelen (motorn). inte tvärtom.

Polly_Mulle skrev:
Joo. Min travare har franskt blod så jag njuter bara av tölt när jag känner för det, passen har aldrig vart något problem.
...

Är det därifrån tölt"genen" kommer på travare?

Gissar på det. Franska blodet har generellt bättre galopp och högre benrörelser än den amerikanska, så jag tror att det är lättare att få fram tölten därifrån...

Va har försökt, men att fatta ur öppna funkar inte. Han kastar sig rak och passar, eller så passar han med böjd hals bara...
Fatta ur hörn ger samma effekt, han passar ner på volter på knappt 10 meter, och även hans riktiga galopp ligger mkt nära passen, med låga benlyft och nästan raka knän. Svårt att skilja på hans pass och galopp om man inte är van vid att se den.

Han böjer inte kroppen alls i galoppen, han är spm en fiskpinne, bra dagar ställer han i alla fall nacken inåt...
Han kunde galoppera på ridbanan när han var yngre och inte lika mkt riden och han galopperar när vi hoppar...

Nästa övning blir bommar på volt och små hinder på volt. Han kan väl ändå inte hoppa ur passgång va??

Jag menade att hon passar mer under de perioder på året hon går i en plan hage och mindre under vintern då hon går i sin kuperade hage. Troligtvis tränar hon upp smidighet och muskler i vinterhagen medan hon bara lallar och äter i sommarhagen.

Det KAN bero på sadeln med-passar den på hästen?
Min häst gick mycket i passgång innan jag bytte till bomlöst,för att han ville slippa sadelns tryck,märkte STOR skillnad med nya sadeln.Annars kan det ju vara att han missuppfattar hjälperna(?) eller "latar" sig?Passgång kan ju vara ett sätt att slippa undan av olika anledningar.

Jag har en amerikansk travare också. I början då jag fick honom var han i så dåligt skick så vi gick mest, travade litet. Efter ca ett halvår började vi försöka galoppera. Enda sättet i början var att göra det i en brant uppförsbacke. Från öppna eller hörn fungerade inte, och han hade i början så dålig balans så det var som om han var rädd att vara på ridplan, han hade inte "utrymme" tillräckligt tyckte han kanske.

Vi nötte på en hel del i uppförsbacken....småningom fattade han att han fick galoppera och tillsist fick vi en ganska bra galopp. Men han måste vara ordentligt uppvärmd för att kunna göra det (annars blir det pass)!! Han passade gärna då vi körde också (bara nöjeskörning) men hittade ofta traven efter ca en halvtimmes uppvärming och lagom stöd på tömmen. Man får INTE stressa honom, då blir allt fel!

Nu är denna 15-åring pensionerad och tillbringar dagarna med att hålla reda på min unghäst :) . Lärde mig otroligt mycket av denna underbara häst!

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·
Ridning Behöver verkligen hjälp nu! Rider på LB/LA nivå i dressyr och vill åtminstone prova på MSVC framöver. Men hur får jag min häst avspänd i...
Svar
3
· Visningar
795
Senast: LECH
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama