Vägrar sluta passa.... funderingar?

Sv: Vägrar sluta passa.... funderingar?

Ni kanske rider för sakta helt enkelt.
Travare som passar gör det oftast när det går lite för sakta. Släpper man fram dem lite så brukar de bli "rena" i gången.

Galopp i uppförsbacke är utärkt, då många hästar självmant tycker det är lättare att ta galopp uppför.

Men han travade och galopperade ju som yngre, mer omusklad och mer obalanserad? Utrustningen passar och det är samma ryttare, samma hjälpgivning.

Han passar lika mycket om vi galopperar rakt fram på en äng, har hinder i paddocken eller i skogen. Och han kan galoppera på minismå volter, där galopperar han bättre än rakt fram eller på små volter.

Igår lindade vi honom på frambenen med dubbelt kotstöd och få galopperades det minsann!

Då tillhör han väl kategorin naturpassare och behöver bli "störd" för att galoppera.

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·
Ridning Behöver verkligen hjälp nu! Rider på LB/LA nivå i dressyr och vill åtminstone prova på MSVC framöver. Men hur får jag min häst avspänd i...
Svar
3
· Visningar
795
Senast: LECH
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama