vägrar på första hindret

caten82

Trådstartare
Behöver lite hjälp och synpunkter ang min häst och hoppning. Oftast (finns undantag) när vi ska hoppa eller bara trava över bommar så stannar hon till en början. Vi snackar låga hinder, inga konstigheter. Efter att vi sen kommit över en gång så går det galant och hon flyger över (85 är det högsta än så länge, har inte haft henne så länge) och bjuder på hindren. Kan det handla om en självförtroendegrej från hennes sida? Förra ägaren hoppade väldigt lite med henne men tidigare ägare (ca 5-6 år sen) hoppade regelbundet. Eller för jag över någon osäkerhet på henne för att jag "utgår" från att hon kommer stanna?
Hoppade lite för tränare för nån månad sen som bara tyckte jag skulle ta det lugnt och låta henne ta den tid hon behöver innan hon kommer över.
Hon är väldigt pigg och fräsch i övrigt och positiv till arbete så hon verkar inte ha ont (ska självklart be vet kolla igenom henne när det är dags för vaccineringen snart).
Det är bara så irriterande att hon mer eller mindre ALLTID stannar första gången på nya hinder. Tips?

Sv: vägrar på första hindret

Jag hade en D-ponny för ett par år sedan, vi tränade upp till Msv hopp regelbundet och hon stannade aldrig någonsin under de 4 åren jag hade henne, men när jag kom hem från en utlandsresa började hon plötsligt stanna på allting över 110cm. Jag ringde tjejen som hade ridit ponnyn under tiden jag var borta och försökte lite diskret fråga om det hade hänt något - Det visade sig att hon hade lagt upp en hinder på 160cm och försökt hoppa (för ponnyn var ju sååå duktig så hon trodde ju inte att det skulle bli några problem :grin:). Ponnyn som bara ville väl försökte men rev så att det brakade om det, och då fick antagligen hennes självförtroende sig en törn för tjejen erkände att efter det hade hon börjat vägra.

Först och främst kollade jag upp henne på klinik, men hon hade inga fysiska fel så då var det bara att börja bearbeta det psykiska. Vi började med att hoppa låga hinder ofta, och överösa med beröm när hon tog sig över det. Hon bättrade sig sakta men säkert, men helt bra hann det inte bli innan vi blev tvugna att ta bort henne (pga. en skada som inte alls hade med detta att göra).

Om det nu är ett liknande problem din häst har (antingen att h*n bara "är sån" eller att h*n blivit sån efter någon liknande händelse) så tror jag det viktigaste är att bara överösa med beröm även om prestationen egentligen inte är något speciellt. Vägrar h*n oavsett hur låga hinderna är? Annars hoppa bara såpass lågt att h*n inte vägrar och höj sedan successivt (sakta!). Det är viktigt här att du är trygg också och inte sitter och väntar på att h*n ska stanna, för då gör h*n mest troligt det. Spelar det ingen roll hur låga hinderna är så hade jag bara jobbat på med mycket beröm och försökt att själv vara trygg och lugn hela tiden.

Sv: vägrar på första hindret

Tack för svaret! Ska köra galoppbommar och hoppa några minihinder idag och testa med massvis beröm för minsta lilla prestation :). Så får vi båda förhoppningsvis tillbaka hoppglädjen och självförtroendet!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka