Vägrar mellan hindren?

F

Friss

Hoppas tråden sitter rätt, annars får nån snäll moderator flytta den. :)

Jag köpte en märr för fyra år sedan från Tyskland, hon var då 9 år. Hon var fin och hade enorm hoppkapacitet, hon löshoppade upp till 170 utan ansträngning. Men att hoppa under ryttare var en annan femma. Hon började vägra på bommar så jag kollade upp henne med veterinär, massör och hovslagare. Hon var helt frisk och röntgad var hon också. Även ua där. Hon hade en egen utprovad sadel som jag dubbelkollade även efter ett år. Allt verkade vara i sin ordning. Men hoppning.. Jag tror att hennes självförtroende inom hoppningen hade dalat och jag ville att hon skulle hitta glädjen igen. Jag började vänja henne vid bommar och det gick bra, vi började efter det hoppa kryss och hon drogs till hindren. Kändes jätte bra, härligt att få henne hoppglad igen. Men redan nästa vecka kunde hon tvärstanna igen, resa sig på två en och vägra gå framåt. Det var så himla känsligt, man kunde inte tvinga henne (och det skulle jag aldrig göra heller) på hindren, utan man red sakta och gav henne egna vamöjligheter. Och min före detta tränare som började jaga henne med långpiskan.. Tack för det, ett halvårs träning åt skogen! :devil:
Min fråga är alltså: vad gör man med en sån häst? Som verkar ha blivit bränd innan? Jag antar att de i Tyskland märkt vilken jäkla hoppkapacitet stoet har att de pressat henne för mycket. Säg inte att man ska sluta hoppa, för det har jag redan gjort för två år sen, hon är nu en lycklig mamma till ett fint stoföl. Men jag undrar bara vad det kan bero på? Och finns det tips för en sån häst?
Det fungerade ganska ok om man red med lösa tyglar och snäll skänkel, men det kan ju komma situationer när man behöver mer hand och mer skänkel och då blev det tvärstopp.
Någon som har en liknande häst? Och vad gjorde ni då?

Nattliga funderingar :angel:

Hoppas ni orkat läsa hela rabblet. :) Jag har tävlat hoppning i flera år, men hon förblir en gåta...

Sv: Vägrar mellan hindren?

Jag hade en liknande häst. Skolade om honom till dressyrhäst. Då hästen ändå var så pass svår och hade en del annat för sig valde jag senare att ta bort honom.

Hörde en tjej som var o provred en häst i Tyskland.Den var jättefin o dom hoppade140.Dom köpte hästen och väl hemma ville den knappt inte ens går över en bom .Den hoppade inte alls med tjejen.dDet var pappan till dottern som berättade för mig.Dom hade stora problem i hoppningen.Det visade sig att det var en stor och stark man som hoppat den i Tyskland.Så när denna mindre tjej hoppade så lyssnade/hoppade den inte alls.Vad jag förstod så red den mannen i Tyskland med ben och säte.Vilken denna tjej inte gjorde(hade kraft till)....Kommer inte ihåg allt han sa.Men det tog över 1 år innan dom fått någon rätsida alls på hoppningen.Och om det är sant vet jag inte heller,men det är vad pappan berättade för mig.

Har inga tips när jag aldrig sett hästen men skriver för vill gärna höra om de finns några bra tips, alltid kul o lära sig nåt nytt:)

Har sett flera tysklandsimporter med samma beteende, det är nog oftast så att i tyskland rids dom på ett väldigt bestämt och hårt sätt exakt som viola66 här skrev. Sen är det ju oftast (tyvärr) så att om man nu inte har många miljoner i bakfickan så är det oftast dom hästar som inte håller måttet i tyskland som säljs därifrån dom andra behåller dom själva....

Bara för att hästen löshoppats 170 cm säger det inget om hur den kommer att gå en bana.

Mvh

Tora

Alla hästar behöver ju inte hoppa.

Inte riktat till dig personligen, du lät ju hästen slippa, men VARFÖR hetsar "alla" människor upp sig över att hästen/ponnyn inte fungerar i hoppningen eller så fungerar de på träning men inte på tävling. Och de kliar sig i huvudet och de provar 1000 olika hjälpmedel och tränare och tips och trix men INGEN verkar tänka på att hästen kanske inte V I L L?

Så är det häromkring i alla fall, väldigt väldigt ofta ser man en häst eller ponny ute på tävlingar och träningar i hoppning och den stoppar och stoppar och stoppar, åren går och det byts kanske ryttare några gånger och de betslar upp och de betslar ned... åren går, ponnyn/hästen är fortfarande ute på hoppbanorna och alla olika ryttare som tar sig an hästen/ponnyn vill vara den ryttaren som LÖSER GÅTAN och får hästen att hoppa som en klocka och börja vinna klasser... Jag förstår verkligen inte varför de inte bara kan låta hästen/ponnyn slippa? Det finns mååånga hästar/ponnyer som faktiskt VILL hoppa, hoppa med dem istället?

Jag menar INTE att man ska ge upp om hästen stannar ett tag eller något annat inte fungerar under en period. Då blir det ju löjligt åt det andra hållet. MEN att i flera år kämpa, kämpa, kämpa och hästen aldrig visar ett tecken på att den faktiskt hittat glädje i det, ja då kanske det är dags att inse det?

Det går att få bort "ej hoppglädje" och faktist få hästen att tycka att hoppning är intressant. Lösningen på den gåtan är att LEKA med hästen, små hinder, mycket bommar. Samtidigt ska du ut i naturen och hoppa mycket terränghinder, hoppa inte mer än 1 gång i veckan/1gång varannan vecka. I början räcker det med 1 gång var tredje vecka om hästen värkligen tycker det är skitträkigt. Byt hinder hela tiden, lägg täcken på hindrerna, under hindrerna så att du byter hionder varje gång, då vet hästen att det alltid blir något nytt när du hoppar. När allt funkar bra med små hinder, tex 30 cm, DÅ kan du höja till 40 cm. Detta kan ta ett par år innan du är uppe till 130,140,150 eller 160, men det är värt det!

Hoppas tråden sitter rätt, annars får nån snäll moderator flytta den. :)

Jag köpte en märr för fyra år sedan från Tyskland, hon var då 9 år. Hon var fin och hade enorm hoppkapacitet, hon löshoppade upp till 170 utan ansträngning. Men att hoppa under ryttare var en annan femma. Hon började vägra på bommar så jag kollade upp henne med veterinär, massör och hovslagare. Hon var helt frisk och röntgad var hon också. Även ua där. Hon hade en egen utprovad sadel som jag dubbelkollade även efter ett år. Allt verkade vara i sin ordning. Men hoppning.. Jag tror att hennes självförtroende inom hoppningen hade dalat och jag ville att hon skulle hitta glädjen igen. Jag började vänja henne vid bommar och det gick bra, vi började efter det hoppa kryss och hon drogs till hindren. Kändes jätte bra, härligt att få henne hoppglad igen. Men redan nästa vecka kunde hon tvärstanna igen, resa sig på två en och vägra gå framåt. Det var så himla känsligt, man kunde inte tvinga henne (och det skulle jag aldrig göra heller) på hindren, utan man red sakta och gav henne egna vamöjligheter. Och min före detta tränare som började jaga henne med långpiskan.. Tack för det, ett halvårs träning åt skogen! :devil:
Min fråga är alltså: vad gör man med en sån häst? Som verkar ha blivit bränd innan? Jag antar att de i Tyskland märkt vilken jäkla hoppkapacitet stoet har att de pressat henne för mycket. Säg inte att man ska sluta hoppa, för det har jag redan gjort för två år sen, hon är nu en lycklig mamma till ett fint stoföl. Men jag undrar bara vad det kan bero på? Och finns det tips för en sån häst?
Det fungerade ganska ok om man red med lösa tyglar och snäll skänkel, men det kan ju komma situationer när man behöver mer hand och mer skänkel och då blev det tvärstopp.
Någon som har en liknande häst? Och vad gjorde ni då?

Nattliga funderingar :angel:

Hoppas ni orkat läsa hela rabblet. :) Jag har tävlat hoppning i flera år, men hon förblir en gåta...

Har mycket erfarenhet av tyska hästar, det som gäller är precis som någon skrev: ingen tysk vid sina sinnes fulla bruk säljer en häst som visar kapacitet att nå höga klasser inom någon disciplin. Det man kan köpa på annons är hästar som visat att de inte klarar pressen på ett eller annat sätt. Tråkigt men så är det...
Ska man hitta riktigt bra hästar i Tyskland måste man känna någon, personligen och gärna uppfödare av hopp- dressyr- eller fälttävlanshästar vad man nu är intresserad av. Såvida man inte har runt 70.000 EURO att lägga på en häst...
Skulle aldrig köpa häst från Tyskland bara på annons eller ens via en förmedlare i Sverige, de vet oftast inte ett skvatt om hästen och sedan åka och provrida. Du kan glömma att du får provrida på egen hand, säljarna övervakar hästen som hökar och den som är mest medveten om detta är hästen vilken lyder slaviskt sålänge ägarna är i närheten.
Sedan när du tar hem hästen, det är då de flesta "olater" dyker upp. Tyskarnas ledord är disciplin och effektivitet, även när det gäller hästhållning.
Tråkigt men sant, så fynda häst i Tyskland gör man inte i första taget...

Jag skulle rida mycket dressyr och använda mig av bommar tills det är helt naturligt för henne. Kanske hoppa något i skogen som något nerfallet träd och efter månader av träning börja med låga hinder, bara så det blir ett litet hopp och köra på det jätte länge. Ett hopp två gånger i veckan och sucssesivt öka.

ett hopp 2 ggr i veckan tycker jag är förmycket. Man kör ett pass en dag i veckan, eftersom om man hoppar 2gånger i veckan kan hon bli utråkad.

Ursvårt att svara på men om man inte är redo att ge upp får man ju börja om från början. Dvs hoppa in hästen igen. Och jag ser inget problem med att rida över bommar varje dag i veckan. Rider man markjobb finns ju inget som hindrar att man gör det över bommar och ska man rida ut finns ju inget som hindrar att man rider via bana och över bommar på väg ut och hem. Gör det odramatiskt helt enkelt.

Vad jag däremot skulle vilja ifrågasätta är kommentarerna från Jessie o Zephira, var i all världen kommer det ifrån? Då kan man ju lika gärna säga att man inte kan köpa häst någonstans "för är det nåt att ha behåller de dem själva".

Har själv bara köpt en tysk som jag är jättenöjd med :love: men en bekant till mig köper ofta och då allt som oftast på auktionen i Verden. Sista skörden ( 3 st. unghästar) ser ett år senare ut såhär: 1. Andra plac. i Breeders 2. Aldrig oplac lätt klass, nu börjat gå *... 3. Går 1,30 och har av 2 landslagsryttare spåtts minst 1,50 kap. Och ingen av dem var svindyr...

Ursvårt att svara på men om man inte är redo att ge upp får man ju börja om från början. Dvs hoppa in hästen igen. Och jag ser inget problem med att rida över bommar varje dag i veckan. Rider man markjobb finns ju inget som hindrar att man gör det över bommar och ska man rida ut finns ju inget som hindrar att man rider via bana och över bommar på väg ut och hem. Gör det odramatiskt helt enkelt.

Vad jag däremot skulle vilja ifrågasätta är kommentarerna från Jessie o Zephira, var i all världen kommer det ifrån? Då kan man ju lika gärna säga att man inte kan köpa häst någonstans "för är det nåt att ha behåller de dem själva".

Har själv bara köpt en tysk som jag är jättenöjd med :love: men en bekant till mig köper ofta och då allt som oftast på auktionen i Verden. Sista skörden ( 3 st. unghästar) ser ett år senare ut såhär: 1. Andra plac. i Breeders 2. Aldrig oplac lätt klass, nu börjat gå *... 3. Går 1,30 och har av 2 landslagsryttare spåtts minst 1,50 kap. Och ingen av dem var svindyr...

:bow: Håller med dig på alla punkter:rofl:

Ja du, jag har sett precis samma sak som du beskriver, FLERTALET ggr. Folk som importerat unghästar från tyskland/holland. De funkar fint i början, är nästan lite överförsiktiga (det kan man ju undra vad det beror på:grin:) och sedan tar det liksom bara stopp. Hästarna utreds av veterinärer, ET, sadelutprovare osv. Inga fel på hästarna fysiskt men de har helt enkelt blivit totalt knäckta i psyket. De kan hoppa, men vill helt enkelt inte mera.

Så synd att se hur unghästar pressas och tas på tok för hårt. Och tyvärr har de fallen jag upplevt inte blivit bra utan har fått sluta sin aldrig började hoppkarriär till förmån för dressyrkarriären.

Det du kan göra om du har tålamod är att utesluta allt som har med hinder att göra under några års tid. När du sedan börjar försök göra det i skog och mark. Hoppa små "stockar" som du lägger i skogen. Hitta hästens naturliga bjudning igen. Och hoppas på det bästa.

Lycka till!

Jag håller också med dig. Man kan inte resonera som så att "de bästa hästarna behåller alla själva, och det är bara skrot till salu"öööhh...var ska man då köpa hästar någonstans?

Det kanske kan ligga till så att uppfödare/försäljningsstall faktiskt MÅSTE sälja hästar (även bra hästar!) för att dra runt verksamheten och gå med någon form av ekonomisk vinst!Att då vissa tar ut överpriser för sina hästar....det förekommer i ALLA länder.

Jag vet flertalet som ÄR nöjda med deras köp i tyskland,holland och belgien. Men visst, man tar alltid en risk när man köper hästar osedda eller enbart via video. det kan vara svårare att få en fullständig dokumentation på hästens meriter osv om man köper utomlands. Fast risken att "köpa grisen i säcken" finns ju även i Sverige! Med tanke på att vissa länder föder upp otroligt mycke mer hästar än lilla sverige är det kanske inte så konstigt att man kan "fynda" häst i tyskland. En medelmåttig häst LA-MSV klass kostar för det mesta halva priset av vad en MSV häst i sverige kostar...utan att det behöver vara fel på hästen...utbudet av hästar är helt enkelt större.

Ja du, jag har sett precis samma sak som du beskriver, FLERTALET ggr. Folk som importerat unghästar från tyskland/holland. De funkar fint i början, är nästan lite överförsiktiga (det kan man ju undra vad det beror på:grin:) och sedan tar det liksom bara stopp. Hästarna utreds av veterinärer, ET, sadelutprovare osv. Inga fel på hästarna fysiskt men de har helt enkelt blivit totalt knäckta i psyket. De kan hoppa, men vill helt enkelt inte mera.

Så synd att se hur unghästar pressas och tas på tok för hårt. Och tyvärr har de fallen jag upplevt inte blivit bra utan har fått sluta sin aldrig började hoppkarriär till förmån för dressyrkarriären.

Det du kan göra om du har tålamod är att utesluta allt som har med hinder att göra under några års tid. När du sedan börjar försök göra det i skog och mark. Hoppa små "stockar" som du lägger i skogen. Hitta hästens naturliga bjudning igen. Och hoppas på det bästa.

Lycka till!

Vi pressar dom för mycket när de kommer hit också. Såg 2 unghästar från samma auktion som min bekants ute på tävlingar helgen efter. Och då ska man veta att de har fått en "crashcourse" av beridarna i för det mesta 3 v. innan och sedan går 3 dgr på raken med visningar av olika slag plus provridningar (obegränsat i stort sett). Unghästarna med goda resultat ovan fick semester i ett par månader när de kom hem...

Har en sådan häst köpt från tyskland dödstrött på att hoppa (som 7 åring) är nu placerad i svår klass (som 8 åring) och hon går som en klocka varje tävling =)

Jag håller också med dig. Man kan inte resonera som så att "de bästa hästarna behåller alla själva, och det är bara skrot till salu"öööhh...var ska man då köpa hästar någonstans?

Det kanske kan ligga till så att uppfödare/försäljningsstall faktiskt MÅSTE sälja hästar (även bra hästar!) för att dra runt verksamheten och gå med någon form av ekonomisk vinst!Att då vissa tar ut överpriser för sina hästar....det förekommer i ALLA länder.

Jag vet flertalet som ÄR nöjda med deras köp i tyskland,holland och belgien. Men visst, man tar alltid en risk när man köper hästar osedda eller enbart via video. det kan vara svårare att få en fullständig dokumentation på hästens meriter osv om man köper utomlands. Fast risken att "köpa grisen i säcken" finns ju även i Sverige! Med tanke på att vissa länder föder upp otroligt mycke mer hästar än lilla sverige är det kanske inte så konstigt att man kan "fynda" häst i tyskland. En medelmåttig häst LA-MSV klass kostar för det mesta halva priset av vad en MSV häst i sverige kostar...utan att det behöver vara fel på hästen...utbudet av hästar är helt enkelt större.

Håller helt med, köpte min valack från tyskland för snart två år sen, och har aldrig haft större problem med honom, efter ett år började han testa lite, men det gick snabbt över. Han hade startat 135 m plac som gick att se på resultat och enligt resultaten hade han aldrig varit skadad, och det här var en riktigt billig häst, så visst finns det bra hästar som är billiga, även om min häst inte kommer starta över 140 cm. :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 912
Senast: Blyger
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat