vägrar lyfta frambenet

pimy

Trådstartare
Min minishettis, 15 år, har varit hur snäll som helst att lyfta hovarna på tidigare (har haft honom i ca 2 månader) fram till i förra veckan. Nu går det inte att lyfta det ena frambenet, han lägger sig nästan ner när man försöker lyfta det, backar om han kan och försöker stegra om man ställer honom med rumpan mot ett hörn/vägg. Det andra frambenet går lyfta men inte lika gärna som tidigare, då han lyfte benen självmant, nästan för gärna (så fort man rörde dem) Han är pigg i övrigt och är inte halt och inte tjock i något av benen. Vad kan det bero på? Någon som har någon idé? Är lite orolig för att han ska ha ont men han rör sig ju som sagt obehindrat.

Sv: vägrar lyfta frambenet

Han kan ha ont i hoven eller benet på motsatta sidan och vill inte stödja på det. Så kolla den sidan som han lyfter.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Tror som Rolle skriver.
Har haft samma problem med en ponny som jag har.
Tog hit en kiropraktor som kollade igenom honom och han
hade problem i motsatt bog mot det benet han inte ville lyfta.
Nu är han ok!!!!!!!

ja, jag misstänker att det är motsatta sidan som spökar. ska ta och göra en ordentlig genomgång av det!

Har nu kollat igenom lillhästen noooga och hittar ingen som avviker från det normala. Han är inte varm i hovarna, har inget som sitter i hovarna, inte svullen i benen, haltar inte, vänder utan problem snävt åt båda hållen, är pigg och glad (sitt vanliga jag) och springer runt i hagen och busar med kompisen. Likväl går det inte att lyfta hans vänstra framben. Höger går bra men vänster går bara inte. Tvingar man upp benet minsta lilla, hänger han sig bakåt i grimskaftet han binds upp i och tappar liksom balansen eftersom han hänger sig på den sidan och lägger sig nästan ner.
mamma pratade med förra ägaren och de sa att när han kom till dem var han nästan omöjlig att lyfta fötterna på, han sparkade och hade sig. Jag skulle tro att han farit illa nån gång i sitt liv, om vi bara visste vad han råkat ut för så kankse man skulle förstå varför han är som han är. eller är det rent av bara trots, att han testar oss? Han är lite skygg av sig, men när man väl fångat honom så är han världens goaste... vill gå varsamt fram med honom för att han inte ska tappa det förtroende han fått för oss, så jag vill ju inte tvinga honom att lyfta benet oavsett vad som är fel.... jag vet ju att han kan, han har ju lyft så snällt tidigare...
Jag är alldeles rådvill.

Sådär gjorde min pålle också förra sommaren. Det visade sig att hon fått en hålvägg i den motsvarande hoven. Det kan ju vara rätt svårt att se om inte hoven är nyverkad och ren.

reagerar hästen på visitertång om den har hålvägg?

Nej, min hade inte den minsta reaktion av visitertång, haltade inte heller. Jag hade inte haft ute hovslagaren på tre månader eftersom hon går barfota och sliter hovarna så jämt och fint. :o

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Google förde mig hit så jag gör ett försök. Jag har köpt en fin 3-årig New Forest som inte var mycket hanterad. Tanken är främst att...
Svar
11
· Visningar
1 790
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?