Vägrar ha skor

micaelathegreat

Trådstartare
Vår dotter (14 månader) är livrädd för att ha skor på sig. Hon började gå i november men pga snön har hon bara åkt vagn/suttit i Manducan utomhus och då har hon bara tossor på sig. Hon gråter helt hysteriskt, håller ett krampaktigt tag om min arm och vågar inte röra sig när vi sätter på skorna. Vi har provat alla möjliga typer av skor (även sandaler) och hon reagerar likadant på alla.

Är det här vanligt? Hur gör vi för att vänja henne vid att ha skor på sig?

Sv: Vägrar ha skor

Min dotter var likadan runt ettårsåldern, gallskrek bara jag stoppade ner hennes tår i ett par skor.
Hennes mormor tog tag i saken, köpte ett par skor m både dragkedja och snörning, satte dottern i pulkan (som hon äälskar), satte på skorna och sa: nu ska vi ut o åka pulka. Dottern gnydde ett tag, men glömde sen skorna.
Efter det gnällde hon några gånger vid skopåtagning, men det gick över det med.
Tror det går över, hört många m samma problem och det har alltid löst sig tillslut! :)

Tack för tipset! Min mamma har köpt ett par gummistövlar åt henne idag, vi får sätta på dem och gå till lekparken och testgå dem. Jag blev lite förtvivlad, hon ska förhoppningsvis börja på förskola snart och det blir lite problematiskt om hon inte vill ha skor på sig. :crazy:

Ja, jag känner mig fruktansvärd när hon blir så rädd. Hon vill inte stå med raka ben heller utan hon står lite hukad. Stackars lilla gurkan.

Nej men fy då, förstår att det gör ont i hjärtat.

Hon är inte så förtjust i dockor, hon har gosedjurskoala som hon gillar men den kan inte ha skor. Hon har skor som hon får leka med (i terapisyfte) men tyvärr fungerar det inte som vi har tänkt. Hon drar runt dem i lägenheten och suger på skosnörena men verkar inte alls intresserad av att ha på sig dem.

Nu är det kanske plaskigt hos er?

Vår dotter började ju gå ute på våren ( torrt ) så jag behandlade bara hennes "inne" skor i skinn med mjuk sula så dom tålde lite väta, allt eftersom tiden gick så gick vi över till kavat-skor för nybörjare.

Idag gick vi ner till lekparken och tog med oss hennes nya gummistövlar. Hon fick gunga lite och brydde sig inte om stövlarna alls. :) Sen fick hon gå lite på gångvägen och det gick jättebra! Hon var lite skeptisk men knatade på ändå. Yay!

Tack för alla tips! :)

Kul att höra! :banana:

Var själv rätt uppgiven ett tag när lillan bara vääägrade skor! Sen gick det på ngn dag så funkade det. Nu ääälskar hon att gå ute själv, men skor på alltså :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 261
Senast: cirkus
·
Småbarn Långt inlägg =( Jag har en son som fyller 3 år om 2 veckor. Han går nu på en jättebra avdelning på sin förskola. För ca 1,5 år sedan...
Svar
14
· Visningar
1 964
Senast: tonton
·
Gravid - 1år Jag har under min graviditet brutit min andra fotled på 3 ställen och har blivit avgipsad, har även nu varit hos en sjukgymnast och idag...
2
Svar
37
· Visningar
6 430
Senast: Only_Me
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 641
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka