Vägrar gå ut!

Trissa

Trådstartare
Jag har en katt som jag tog hand om i vintras, en vuxen hona. Bor extremt kattvänligt på landet, men det bryr sig inte katten om! Hon vägrar att gå ut överhuvudtaget! Möjligen kan hon ligga en liten stund i solen på altanen om jag sitter där också, men det är allt. Jag tycker det är så synd, nu när möjligheten finns. Kan man vänja henne vid uteliv på nåt vis?

Sv: Vägrar gå ut!

Sådär var en av mina hankatter som inte fått vara inne innan, när han väl fick komma in kunde inte vilda hästar få ut honom :D , men det gick till sig sedan och han blev vanlig ute/innekatt sen när han märkte att han fick komma o gå som han ville...han trodde väl att om han blev ute att han aldrig mera skulle få komma in igen....så nu till sommaren så om du kan ha dörren öppen så hon kan välja själv så kommer hon säkert att gå ut självmant tillslut...

Min gör lika dant!
Har varit utekatt i 6 år när hon väl fick flytta in så vägrar hon att gå ut möjligt vis en liten runda och sedan in igen.

Jag hoppas verkligen det! Mitt hus är för litet för att ha en innekatt, en av hundarna är på henne oftare och oftare. Det är en jättesöt och väldigt kelen liten katt, men jag är inte nån sån kattmänniska, jag vill ha en utekatt som kommer och går!

Varför skaffar man katt om man inte är intresserad av att ha den?
Många katter vill verkligen inte gå ut, det är bättre du omplacerar henne till ett hem där hon får vara inne i lugn och ro isåfall. Apropå plats och innekatt så har inte det så mycket att göra med varandra. En katt behöver kubik, inte kvadrat, men om hon och hunden nte komer överens tycker jag inte ni ska ha kvar henne alls, det är inte schysst mot katten, och den är ett levande väsen, inte en praktisk råttfångare.

:bow:
Håller med. Dock kan jag säga att britten lever mer i kvadrat än kubik, men annars håller jag med. Det är inte lätt att ha katt, det medför en hel del extra arbete. Det är ett arbete man ska vara beredd på och beredd att jobba på innan man skaffar katt. Visst kan det gå som på räls, men oftast tillstöter nån form av problem. Det är ändå levande djur det handlar om.

Jag vill visst ha katt, men jag är inte den sorten som vill sitta med katten i knät och klappa den hela kvällen. Och visst håller hon mössen borta, men det är ju mest en bonus. Innan när vi hade större bostadsyta var det inget problem, men nu stöter ju hon och hunden på varandra mer. Det är inte så att hunden attackerar katten, (kommer hon för nära får hon dessutom en rejäl lavett på nosen) utan hon retas med henne. Det kunde hon göra med den förra katten som tyckte det var skoj, men den här är inte lika road. För övrigt är hon redan en omplacering, (tillhör en kattförening) och hittills har ingen visat något intresse av att ge henne ett hem...

Katt väljer själv !

Den kommer nog så småningom att vilja att vara ute mer.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
31
· Visningar
1 246
Senast: Bison
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 248
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 776
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 599
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025