Vägrar gå, unghästtrots?

S

_smirnofff_

Hästen i fråga är ett halvblod född 2003.

Allt gick jättebra i våras ridmässigt. Över förväntan. Tävlade några gånger med jättebra resultat.

Han fick sedan sommarvila på ca 4-5 veckor.

Nu har han dock börjat stanna när vi rider ut. Han fryser fast & vägrar verkligen att gå! Går man på honom så börjar han backa & har tendenser till att resa sig. Hoppar man av, så vägrar han gå ändå!! :crazy:

Det enda som funkar är att hoppa av & låta han gå runt mig på en liten volt, tillslut brukar han ge sig & gå med. (Om man har tur!)

BRUKAR aldrig göra såhär på träning/tävling/i paddock.

Men det inträffade idag, att han helt enkelt vägrade gå dit jag ville!

Någon som har några tips? :confused:

Sv: Vägrar gå, unghästtrots?

såvida man kan utesluta att han har ont av något, tex bett eller vuxit ur sin sadel eller något, så tycker jag det låter som unghästtrots/ rädsla.
oavsett vilket brukar jag alltid backa.
när min häst (som fö är i samma ålder som din) stannar o fryser, så backar jag honom bara helt enkelt, alltså INTE åt det hållet han vill, utan åt det hållet du var på väg. Gör ingen big deal av det, bara vänd honom o lägg i backen... jag brukar backa typ... 5-10 meter och sen provar jag att vända och gå framåt igen,, funkar det inte så backa igen.... osv...

Jag har aldrig behövt backa mer än tre gånger, och sista gången bara några steg, sen gick han framåt som inget. Detta tycker jag funkar även över läskiga saker, som tex vattenpölar o liknande....

man ska inte hålla på att gasta o bli arg o sånt, även om det är lättare sagt än gjort, utan bara försöka några gånger att få honom att gå, och sen vända o backa.

Kanske inget proffstips direkt, jag är vanlig amatör, men du kan ju alltid testa.
:o

Fast om jag backar honom, så reser han sig.

jisses...
rid inte ut på honom mer innan han klarar av att hålla sig på alla 4.
det hade inte jag vågat. Ta rundor isåfall som är rätt korta där han känner igen sig och där det brukar funka,,, om du ska iväg på andra rundor där du tror att det riskerar hända,, kan du inte ha honom i handen o leda eller tömköra, och ta diskussionen med stegringarna därnerifrån så att säga...
Så han inte får för sig sånt sen när du sitter på.
Man kanske får backa lite i hans träning,,,

Det första jag tänkte vara bara att jag aldrig skulle hoppa av om han gjorde så (om jag inte kände att jag riskerade min egen säkerhet förstås, som t.ex att han skulle resa sig och slå över).

Ställer han sig och studsar lite eller stegrar han sig högt? Tror du att det skulle gå att bara vänta ut honom?

Jag har aldrig vågat gått på honom så hårt så att han ställer sig rakt upp. Men han lättar fram om jag går på honom. Känner att han har tendenser till att resa sig rakt upp om jag går på honom mer.. :S

Det jag skulle testa i sådant fall är att 'vänta' ut honom. Visst, det kanske tar någon timme första gången men sedan brukar det inte ta så lång tid tills de ger sig. Att gå på honom så att du själv sätter dig i en obehaglig situation vinner ingen av er på.

Hoppas att det löser sig för er!

jag hade ett sto som var likadan, jag borjade med a tom kora henne ut, sa att jag kunde driva framat ordentligt...
det kunde bli lite tjafs ibland men efter ett tag sa fick hon mer sjalv fortroende och det avtog...

annars att circla dom pa sma volter fick jag som rekomendtion av tranare har...det blir jobbigt for dom och sa smaningom ger dom med sig

good luck

Hade ett sto förut som vägrade gå från stallet.
Gick man på henne så reste hon sig eller backade.
När hon backade så gick det fort. Fick man henne från stallet kastade hon sig runt och gick tillbaka mot stallet.

Gjorde så att jag ledde henne bortåt sas, vände och gick tillbaka, gick bortåt osv. Det tog inte lång tid innan vi kunde gå ut på långa promenader.
Sedan gjorde jag lika från ryggen

Fast om jag backar honom, så reser han sig.

Precis, jag skulle ABSOLUT inte rekommendera dig att backa honom. Dels för att du vill få honom att tänka framåt, inte förstärka beteendet genom att backa, och dels för att det bidrar till istadigheten.
Om jag var du skulle jag "snurra" honom tills han ger sig (brukar gå fort, då dom upplever snurrningen som ytterst obehaglig) medan du sitter på. När du förböjer halsen så pass mkt kan han inte resa sig, men du måste vara tillräckligt stark sas och gå på honom så han går framåt i snurren hela tiden = enda vägen ut för honom är att tänka framåt då uppåt är uteslutet.

Precis, jag skulle ABSOLUT inte rekommendera dig att backa honom. Dels för att du vill få honom att tänka framåt, inte förstärka beteendet genom att backa, och dels för att det bidrar till istadigheten.
Om jag var du skulle jag "snurra" honom tills han ger sig (brukar gå fort, då dom upplever snurrningen som ytterst obehaglig) medan du sitter på. När du förböjer halsen så pass mkt kan han inte resa sig, men du måste vara tillräckligt stark sas och gå på honom så han går framåt i snurren hela tiden = enda vägen ut för honom är att tänka framåt då uppåt är uteslutet.

:bow::bow: pricis.

Så gjorde jag på min unghäst, hon fick snurra tills hon gick åt det håll jag ville.
En klatch med spö på bogen funkade också bra efter ett tag.
Hon brukade inte stegra, men backa ner i diken och bocka:crazy:

Men det tog et tag innan jag vågade lägga till spöt, trodde hon skulle bli 7 resor värre, men när jag äntligen tuffade på mej så sa hon bara; -Jaha, okej då, jag går väl då:p
Också en 03:a men det var när hon var tre hon höll på så. Nu är hon hur duktig som helst:love:
Kan göra nåt "glädjebocksprång" i galoppen ute, men slutar när matte ryter lite...

Jag skulle också backa, men inte hästen utan utbildningen. Bakslag tycker jag inte är så mycket att hänga upp sig på, det kommer.

Led ut och sitt upp och rid hem.
Rid alltid med sällskap.

Se inte hästen som dum, de är inte så smarta, de bara reagerar.

Se inte hästen som dum, de är inte så smarta, de bara reagerar.
Men nu ska vi ju komma ihåg att det är en unghäst, unghästar testar och då speciellt när dom är i 5 årsåldern (den berömda 5 årstrotsen). Jag förutsätter att TS har undersökt att hästen inte har ont någonstans fysiskt, samt att den ligger under kategorin "normal" utbildningsmässigt.
Eftersom hästen bara har detta beteende vid uteritt skulle jag kunna tänka mig att den upplever att den får mer "spelrum" att hitta på dumheter än tex vid ridning i paddock eller ridhus. Att rida ut på en 5 åring är knappast något ansträngande utbildningsmässigt för dom.
Och som sagt, unghästar är unghästar. Bakslag kommer och i nästa sekund går allt strålande. Det viktigaste är att man är lyhörd.

Från ryggen har jag ingen aning om hur du ska göra på bästa sätt - men från marken, lägg grimskaftet/tyglarna runt ryggen på dig själv och lägg vikten på, så det tar emot i nacken på hästen, sen eftergift så fort han tänker gå framåt.
Det funkar på min unghäst i alla lägen och är väl det bästa tipset jag kan ge när man e på marken, men från ryggen vettifan, hoppas du får bra tips! hehe lycka till!

Rid i padocken en halvtimma, rid sen ut en kort runda ca 200 m och vänd hem, igen.
Gör samma sak några veckor, men byt runda ofta och förläng rundan succesivt, ha inte bråttom.

Rid gärna ut, tillsammans med en annan häst som inte har olater för sig, och använd den som dragkraft.

Ta detta under en längre period, lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 080
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 615
Senast: Pratsch
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 829
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka