Vägrar gå in i stallet...?

Filifjonkan_

Trådstartare
Yeah... Pållan ställer sig helt enkelt och blåvägrar att gå in i det nyrenoverade jättefina stallet. Innan det hade dom inget stall, hon köptes innan sommaren så dom har gått ute sen dess. I alla fall så är det klart, och för några veckor sen stallade vi in dom. Allt gick finemang. Tills förra veckan. Då hästen bara ställer sig och vägrar gå in i stallet, bara sådär. Jaha, vad gör man? För jag är inte den, och inte ägaren heller för den delen, som föredrar att ta till våld och hot. Och då går det ju inte med annat än lock och pock för att flytta en häst på 600 kg. Och det gick ju inte. efter att ha kört lite join-up med henne (med lina) och hon svarat på det, försökte jag igen, men det gick inte att få henne närmre stalldörren än ca 8 meter. Så jag satte mig ner helt uppgivet innanför stalldörren, släppte hästen och allt. Det efter att vi kollat igenom stallet efter förändringar eller föremål som kan tyckas skrämmande. Kan tillägga att hästen är i lugnaste slaget och inte bryr sig så mycket om småsaker)
Satt där en stund, och efter ett tag kom hon fram till mig, inne i stallet, och kollade vad jag gjorde. Då kunde jag lugnt leda in henne och binda upp henne.Vad kan det röra sig om, ni som vet?

Likadanat att hon inte kan stå still när jag binder upp henne ( mellan två stolpar), hon tar två steg fram, och två steg bak, och så håller hon på. Hon verkar störd av något, men ingen kan sätta fingret på vad det kan vara...
 
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

Det finns "sånt" som djur men inte vi kan registrera.
Jag har upplevt liknande händelser och den enda vettiga lösningen var att låta hästen bestämma.

Lyssna på hästen.

LIA
 
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

hon kom ju till slut iaf...vänta ut dem med tålamod är ju den bästa lösningen.. allt för många tror att det går o tvinga hästen ("liten dask på baken" o liknande) men då blir ju problemen oftast värre..

inga konstiga lukter? färg som inte torkat? eller lampor som kastar läskiga skuggor osv ? antar att ni inte har mer än en dörr in ?
 
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

Som jag förstår det, så reagerar hästen kraftigt och ovanligt på något folket inte kan hitta orsaken till. Det behöver ju inte vara någon reell fara eller liknande, men tydligen är det något hästen uppfattar såsom väldigt otrevligt/störande.

Som jag skrev, så har jag liknande erfarenheter, och däribland en gång med cooola hästen. Orsaken till hennes beteende är fortfarande okänt, men hon var mycket bestämd i sin uppfattning att just det stallet var omöjligt att vara i. Grannbyggnaderna var däremot utan problem. Det fanns kanske en stackars hästvålnad i just den kåken?

Den här hästen har ju stått i stallet några veckor, och börjar plötsligt bära sig märkligt åt. Det kan ju vara som du är inne på, någon tillkommen lukt exempelvis, som hästen reagerar på.
I vilket fall tycker jag att man ska observera hästen och försöka hitta orsaken, om problemet fortsätter.

LIA
 
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

Det kan ju vara en hel del saker...har den halkat till ordentligt på golvet? ser den dåligt? har det kommit in nån ex fågel och fått "panik" i boxen...det enda du kan göra är att "tala" om för din hästa ett det är grönt nu...nu går vi in och lita på mig...UTAN att du blir undrande eller förtvivlad, osäker ...Du ska vara den trygga gestalten i hästens liv och dig skall man lita på i alla väder.

har varit med om såna hästar ett flertal ggr och det finns ALLTID nån anledning till varför dom inte vågar.

har du hört talas om currykors? Det kan även vara en sån historia.
 
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

nej som sagt så har hon inte reagerat förut på att gå in i stallet. Jo, en dubbeldörr in i stallet, en ut på gödselplattan.

Ja, har faktiskt funderat på spöken och sånt...jag som är en sån där äcklig realist, sånt brukar jag inte gå och fundera på. För spöken finns ju inte. Fast ibland, som nu, så undrar man ju.

Martha: :idea: ska genast gå ut med currypinnarna och titta! det har du tamejfasen rätt i.
Nej, hon har inte råkat ut för något i stallet, inte vad vi sett, och hästarna är endast inne på nätterna. Då är det oftast någon där. Och då är det jag eller ägaren/ägarens dotter.

men ska kolla cyrrykryssen! :idea:
 
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

naej, snarare magnetfält ( rätta mig om jag har fel?) och sådär... om ens säng står i ett currykryss så har man garanterat sömnproblem. Likadant att djur kan reagera på dom. Katter kan ligga och sova i dom...:confused: och försök plantera något i ett currykryss, jag lovar att det dör. Jag har provat, fast då fattade vi inte varför växtskrället dog, förrän min mamma kom och påpekade att det kunde vara ett currykryss. Fram med vinkelpinnarna, och det var klart att dom skulle korsa sig... :D
 
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

Jag hade en sån box i mitt stall, inga hästar ville vara i den boxen och korset var precis så att det inte fanns möjlighet för hästen att undvika det....mitt i alltihop. Jag fick lösa det med att ta bort mellanväggen till grannboxen så den blev dubbelt så stor....då hade hästarna som stod där möjlighet att välja.
Man ska ju "kunna" leda bort dom, men jag är ju också sån att jag vill inte ha "åverkan" på saker som sånt....manipulera det verkliga...varje 4,2 m finns ju ett kors...jorden runt...så varför ska jag "flytta" på jordens kraftfält....:D
 
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

eller hur... fast började tvivla på det där förut, kom på att jag ju ÄR en äcklig realist, så jag kan inte tro på såna där saker...fast egentligen? jag vetefasen. Men kom på att det inte kan vara ett currykryss, för alla andra djur, katter, hundar och den andra hästen går helt lugnt in i stallet, likadant att den andra häste står heeelt lugnt uppbunden medan min ligist ska stå ochstressa upp sig själv...:crazy:
 
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

det kanske är i din hästs BOX, och därigenom obehaget att gå in i stallet....alla hästar är ju inte så känsliga, utan dom har ju olika stressnivå.
 
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

hm kanske det... Men just det där - kan det då finnas ett currykryss precis där vi binder upp dom med? och är just den hästen EXTREMT känslig för currykryss?

Men om det nu finns ett currykryss i hennes box, då borde inga andra djur vilja gå in där eller hur? För hunden la sig och somnade där när hästen härjade som mest i stallgången idag. :confused:
 
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

Det där med currykors låter långsökt. Finns det något som helst upprepningsbart experiment som tyder på att currylinjer och currykors skulle vara fysikaliska fenomen?

Det finns ganska många saker som kan störa en häst utan att människor lägger märke till dem. Mitt tips är att du försöker skaffa så många ledtrådar som möjligt. Hur beter sig andra hästar på samma ställen? Hur varierar hennes reaktion från gång till gång? Har reaktionerna någon koppling till dagliga rutiner, tid på dygnet, vind eller liknande omständigheter?

Oron kan vara kopplad till något minne. Om det stämmer, så borde det vara möjligt att komma runt kopplingen genom att experimentera med rutinerna.

Oavset vad det handlar om, så kanske du kan få ledtrådar genom att testa att gör saker annorlunda -- i stil med att ställa upp henne i motsatt riktning i stallgången.

Tänk också på hur du beter dig gentemot hästen. En standardtabbe när en häst inte vill gå framåt är att den som leder hästen vänder sig om och tittar hästen rakt i ögonen samtidigt som han eller hon drar i grimskaftet. Även om man inte gör denna tabbe, så är det lätt hänt att man beter sig osmidigt på något annat sätt när saker och ting inte går som man hade tänkt sig -- något som jag har själv har upplevt ganska många gånger.

För övrigt så tycker jag att du gjorde helt rätt i att vänta på att hästen kom in självmant.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

precis, currykryss låter mest som skrock tycker jag nog lite...

mm, ansåg att det inte skulle hjälpa med att härja med henne tills hon gick in. om hon nu var rädd för något/fann något i stallet obehagligt så var det bästa att låta henne förbereda sig själv mentalt och bestämma sig för att gå in.

Kollar aldrig en häst i ögonen, då jag förstått att det kan verka hotfullt och /eller respektlöst mot hästen. Likadant att man aldrig kollar en häst rätt i ögonen när man går in i dess hage, utan fäster blicke på bogen när man närmar sig, med låg kroppsställning. Just för att det är hästens hage, hästens revir. eller är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

Skrock eller inte, ha ett öppet sinne!
Ett annat litet mysterium... Varför går hästar inte direkt mellan punkt A och B? Varför går dom "i vinklar"? Currylinjer, jordmagnetismenlinjer? :confused:

Kollar hästens ögon? Självklart, dom ingår i allt annat man läser av. Det är, som vanligt, inte vad man gör utan hur. Varken hästar eller hundar (samma märkliga resonemang där) har något emot att man tittar dom i ögonen, bara man inte gör det på fel sätt.

Hästar har inte revir, som jag förstår det, utan ett "kontrollområde" runt den fläck dom just då råkar stå på. Olika stort område för olika ändamål, vilket man kanske kan kalla för flexibelt revir.

Svaren på din hästs beteende finns hos henne! Gör som Nekifynn föreslår, prova dig fram, studera och analysera.

LIA
 
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

Ett annat litet mysterium... Varför går hästar inte direkt mellan punkt A och B? Varför går dom "i vinklar"? Currylinjer, jordmagnetismenlinjer? :confused:
LIA

Det lilla mysteriet tror jag att jag har svaret på.
Eftersom hästar är "bytesdjur" så gör dessa vinklar att rovdjur har svårare att lägga sig i bakhåll.
 
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

Kollar aldrig en häst i ögonen, då jag förstått att det kan verka hotfullt och /eller respektlöst mot hästen. Likadant att man aldrig kollar en häst rätt i ögonen när man går in i dess hage, utan fäster blicke på bogen när man närmar sig, med låg kroppsställning. Just för att det är hästens hage, hästens revir. eller är jag helt ute och cyklar?

Det beror på vad man menar med att kolla i ögonen. Problemet jag tänkte på var att man fastnar med blicken på hästens ögon och signalerar "stopp" med kroppen och blicken samtidigt som man drar i grimskaftet. En fixerad ögonkontakt kan signalera både hotfullhet och respektlöstet, men innebörden av ögonkontakt beror på sammanhanget och på de övriga signalerna man ger med kroppen. Jag riktar ofta snabba blickar mot hästars huvud dels för att läsa av (som LIA påpekade) och dels som en signal till hästen. Jag har märkt att man kan be om hästens uppmärksamhet genom att rikta en kortvarig blick mot hästens öga/ögon. Om jag bara vill läsa av hästen så låter jag blicken vara mer svepande.

Om man går rakt mot en häst med raska steg och blicken fixerad på hästen, så kommer hästen antagligen tro att man vill flytta den. Om man inte vill flytta hästen, så kan man gå mot en punkt framför hästen, röra sig avslappnat och undvika kvardröjande ögonkontakt. Den varianten funkar för mig men det finns naturligtvis många andra sätt som också fungerar.

Varken hästar eller hundar (samma märkliga resonemang där) har något emot att man tittar dom i ögonen, bara man inte gör det på fel sätt.
Japp, och skillnader mellan mellan människors och hästars sätt att använda ögonkontakt gör att det är lätt att strula till det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

Men det jag tänker på är typ promenader i hagen. Om jag ropar till mig hästarna och dom är "långt" därborta, så inte tar dom raka vägen till mig inte. Även när dom är så nära som 20-30 m så följer dom vinklar trots att det blir klart längre väg. Detta gäller även när marken är snötäckt, i nya hagar etc, så jag tror inte att dom följer ett spår som är lagt av tillfällighet.

Filifjonkan, har du mer av observation när det gäller hästens beteende?

LIA
 
Sv: Vägrar gå in i stallet...?

Jag hade samma problem med min häst när han var nyköpt. Han ville bara inte gå in i stallet. Jag fick hjälp av min kompis mamma som hade ett bra "knep". Ville han gå bakåt hållde hon grimskaftet sträckt så att han kände att det tog imot att gå bakåt. Gick han däremot framåt så slakade hon grimskaftet så att han kände att det var lättare att gå framåt. Det funkar jättebra! ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 805
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 524
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp