vägrar gå in från hagen

S

stenhamraagaton

Min häst kommer fram till mig i hagen och låter sig fångas men så fort vi kommer ut från hagen står hon som fastkilad.... har lockat med mat, gjort som man får lära sig på horsmanship ha ett konstant tryck i nacken från girmman tills hon gör en minsta antydan till att gå fram och då lätta men hon tar ett steg och stannar sedan igen... har även testat mot min princip att bli arg på henne utan framgång... och hon är absolut inte rädd för när hon bestämmer sig för att hon vill gå så går hon... hur knäcker jag detta beteende

allt annat funkar bra...

Sv: vägrar gå in från hagen

Har haft häst som gjorde likadant under en period. Det bara började en dag och jag provade allt. Skitjobbig var han. Inget funkade så till sist bara stod jag där och höll honom ganska kort. Stod där länge men till sist tröttnade han och då gick vi båda två och jag berömde.

Vi har en häst hemma i stallet som också gör så, känns som om hon testar om man verkligen måste gå ur hagen eller om hon slipper. Hon planterar bara hovarna i backen och tittar lugnt på mig. Jag upplever att det brukar släppa bara man har fått henne att röra sig, oavsett vilken riktning det gäller. Därför brukar jag tvärt svänga åt sidan istället, nästan mer än 90 grader och gå bestämt utan att vända mig om. Många gånger blir hon så förvånad då att hon följer efter, plus att det blir svårare för henne att stå kvar och hålla emot om man inte drar rakt framifrån. Om inte det hjälper brukar jag försöka driva henne undan för mig, för att få henne att att börja röra sig. Detta är en otroligt envis och stabil häst, och därför fungerar det bra på henne, hon blir inte rädd, bara överaskad. Vet ej hur det fungerar på en nervigare häst. Brukar göra mig stor och lite "farlig", hoppa mot henne, vifta med händer och grimskaft och tjoa till. Observera att jag inte slår henne, behövs ingen kroppskontakt alls. Hon brukar göra stora ögon och flytta sig undan några steg. Då brukar man kunna utnyttja detta, genom att börja leda henne igen. Tror att detta fungerar på henne just för att hon bara testar, det släpper så fort man klargjort att hon ska flytta sig när jag ber om det. Dessutom blir hon inte rädd, utan det blir obekvämt att stå kvar. Man får nog modifiera hur "farlig" man gör sig efter hur känslig hästen är. Lycka till!

så nära behöver man inte gå.

Vända henne o backa ut då? Eller sicksackvarianten?

Min pålle är lite stoaktig i beteendet och kan vara tjurigare än en gris ;) :D

När han stog på bete för 2 år sen så blev han likadan, vägrade att gå framåt.
Med han funkade det att backa, så jag fick helt enkelt backa han ut ur hagen en gång :p
Annars är det att försöka sick sacka som kan funka också.

Stallägaren är lite skraj för min häst (han kan vara lite sprallig ibland att leda till/från hagen) så hon kör sin egen lilla stil, med en bytta med foder :D
Funkar kalasbra. Iofs kanske han blir lite bortskämd, men det funkar iallafall :D Han gör allt för godis.

har en ponny som växer fast i backen, är man ensam får man försöka "vagga" loss henne, är vu fler så får nån hålla grimskaftet och jag håller långpiskan. Bara dumheter

Sätt på en hingstkedja, gör ett lätt ryck så att hästen känner att du "är stark". Om den ändå vägrar gå, så backa den till stallet, dag efter dag, den ger sig till slut... Du måste ta över ledarrollen i ert fall.
Med envishet, iskallt lugn så ordnar sig allt...

Lycka till

hon vägrar inte gå UT från hagen utan det är först när man har kommit några meter som hon stannar... hon lyssnar på mig annars brukar köra lite horsemanship och det fungerar bra.. hon stannar, går, backar och svänger när jag gör det.... men jag vet att hon är en ensvis rackare....

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 912
Senast: liiinnea
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej. Jag har en liten chihuahua på 9 veckor imorgon. Jag har 3 saker jag vill ha lite tips och råd för :) Han har varit hos mig en vecka...
Svar
15
· Visningar
3 508
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama