brissebisse
Trådstartare
Alltså känner mig som värsta klåpare men har ett problem som tyvärr blivit värre, och jag blir bara mer osäker och det blir en ond cirkel. Har en ung häst som i början gick med fint från hage till ryktplats utomhus. Sedan blev han allt segare att få med sig från hagen. Jag har då kanske gjort fel och "dragit" i honom och släppt efter så fort han har tagit ett steg framåt. Han har dock då bara tagit ett steg och jag har dragit igen, och han har tagit ett steg osv. osv. En bit från hagen (kanske 50 meter) släpper det och han knallar med och går som vanligt. Han är mycket följsam vid ledövningar på annan plats, och jag behöver då aldrig dra i honom. I dag blev det än värre och jag fick inte med honom de fem metrarna fram till grinden. Vi kom alltså inte ut ur hagen! Jag vet att man inte ska ge sig, men jag har som sagt blivit allt osäkrare och han känner ju detta... jag hade ingen piska men de gånger jag har använt det har han inte direkt gått framåt av det tycker jag. Hade inget ledrep utan vanligt grimskaft i dag. Det jag blir mest rädd för är om jag har förstört honom genom att dra i honom. Det var lite störande också att de två övriga hästarna i hagen är ganska närgångna när man håller på där. När andra kunniga är närvarande visar de hur enkelt det är och får med sig honom genom att smacka på och peta med spö eller snurra på grimskaft men det funkar inte när jag ska göra det och när jag är ensam. usch jag blir lite uppgiven och undrar om jag är hopplöst fall. Tips?