Vägrar foderjäst!!!

E

Erikssonsketchup

Ägaren till min medryttarhäst vill gärna att hästen äter foderjäst, men hur jag än gör äter hon det inte!
Imorgon skall jag testa att blanda det med hemgjort hästgodis som ej varit i ugnen för att se om man kan lura henne då men blir ju lite dyrt i längden :(

Någon som har något bra tips?

Sv: Vägrar foderjäst!!!

Jag brukar börja med att ge pyttelite i tex betfor eller lucern så de vänjer sig vid smak/lukt. Tror egentligen att det är lukten mer än smaken de reagerar på. Fick tips av en gammal hästuppfödare (för sådar 25 år sedan) att dutta lite foderjäst i näsborrarna så att de skulle vänja sig vid lukten. Vi gjorde så med vår ponny då och han åt efter denna behandling.. Så drastiska metoder har jag inte behövt använda nu utan börjat med kanske en tesked foderjäst i maten och sedan ökat mängden sakta.

Min ena vägrar med oavsett, torrt, blött och diverse knep och knåp. Bakjäst däremot går ned. Så prova med det. Hon ratade det första gången, men sedan har hon ätit det och verkar gilla det. Foderjästen luktar bedrövligt och ger nog hästen en hint om att det kan vara dåligt foder...

Helt off topic, men varför ska du stå för fodret att blanda jästen i?
Om det är ägaren som vill att hästen ska äta det så få hon väl pyssla med att få hästen att äta det:)

Skulle jag ha en medryttare så skulle denne inte behöva bekymra sej över hästens foderstat...
Möjligen göra ordning ev mat då, men det skulle vara min "nöt att knäcka" om hästen vägrade äta nåt jag bestämt:)

Men ni kanske ha en deal att du står för fodret (delar kostnader) mot att du rider...

Kanske "fel" sort?

Min Gammelman brukar äta foderjäst men en gång så totalvägrade han. Likaså ett annat foder som han brukade äta - helt plötsligt bara Nej tack.

Jag tror att det var något med de förpackningarna som inte var som det brukar/som det ska, för han är vääldigt vaken och jag brukar kunna märka på honom om ensilaget är dåligt :love:

Men jag undrar också, det är inte en foderhäst du har?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
456
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar