vägrar bli fångad

madde

Trådstartare
Vår Roosa vägrar ibland att bli fångad i hagen. Ibland går det riktigt bra att fånga henne, men ibland är det totalt hopplöst. Vi försöker med allt, mutor, hotelser osv, men inget fungerar. Vi har två hästar som går tillsammans, och inte ens när vi provade leda iväg den andra hästen gick det att fånga Roosa. Har ni några tips på hur vi ska gå tillväga för att få henne att sluta bråka vid infångning? :)
 
Sv: vägrar bli fångad

Hon bråkar inte, det är er kommunikation er emellan som svajjar. Antagligen lite ledarskapsproblem också, en häst följer och vill vara hos sin ledare. Du ska vara pålitlig, vänlig, med tydliga regler och gränser. Försök göra saker med hästen som får den att lita på dig, för att hon sedan ska följa dig. Jag har aldrig haft problemet med mina hästar, så jag vet inte riktigt, men något gör jag ju rätt. Arbeta mer från marken ist för att ta in henne när hon bara ska ridas. Gå på promenader, gå förbi något hon tycker är läskigt, få henne lugn och visa henne att hon kan lita på dig i olika situationer.
 
Sv: vägrar bli fångad

Tack för svaret! Jag tycker bara det är så konstigt, ibland är hon världens ängel och det är inget problem att fånga henne, men ibland är hon totalt omöjlig. :/
 
Sv: vägrar bli fångad

Vissa dagar är du på olika humör, så som hon, dålig komunikation helt enkelt. Men det löser sig om ni gör mer och mer övningar som får henne att lita och lyssna på dig. Ta dig även tid att bara umgås med hästen i hagen så hon inte alltid vet att så fort du kommer dit så ska hon göra något krävande. Gosa med henne, ge henne lite mat i hagen om hon behöver. Ett äpple. Det är ju meningen att du och hästen ska vara vänner och gilla vara med varandra. Skulle du gilla din kompis om hen bara hunsade med dig så fort ni umgicks med varandra? :) Var hennes vän också, så kommer det bli mycket bättre :)
 
Sv: vägrar bli fångad

Jo absolut, vet att även hästar har sämre dagar :) men tusen tack för dina råd :)
 
Sv: vägrar bli fångad

jag hade nog reviderat ditt sätt att tänka , vilket uttrycker sig i hur du skriver ordet "fånga" i hagen.

att fånga hästen i hagen blir jäkligt negativt, i både ordets och meningens rätta bemärkelse.

man hämtar väl hästen i hagen?

tror ni utifrån beskrivningen lärt in ett dåligt beteende pga att tänka varje gång att hästen ska bli fångad.

backa 10 steg, och gå ut och umgås med hästen i hagen utan att du ska "fånga" den. eller ens hämta den.
det kommer bli lite jobb eftersom beteendet vad jag förstår nu är befäst. Men det är verkligen enda vägen om du vill lära om beteendet. gör om, gör rätt. Lycka till!
 
Sv: vägrar bli fångad

Spelar det någon roll att det är ett sto? När jag var yngre hade jag en valack som var likadan ibland gick de att hämta honom i hagen och ibland inte, men som 9år gammal var jag inte direkt speciellt hästkunnig. Detta gick över dock ju äldre jag blev och började nog antagligen hantera hästen annorlunda än vad jag gjorde då. Men som sagt att hon är sto ska inte direkt spela någon större roll, förutom att ledarston vad jag hört är lite svårare än andra. Dock vet jag inte om det är sant då jag aldrig ägt ett sto, endast ridit och tagit hand om ett fåtal.
 
Sv: vägrar bli fångad

Hon är ju ett sto ;)

? Det är faktiskt Inte relevant öht . Tycker det blir helt fel att så många skyller på att ston på ngt sätt skulle vara ursäktade i fråga om vanlig daglig grund hantering . Än mer i ett sånt här fall där hanteringen borde vara del av problemet .
 
Sv: vägrar bli fångad

Har själv en sådan häst men på henne börjar det alltid på våren och slutar på sensommaren och sådan har hon varit i 13 år.

Det jag har lärt mej är att när hon är i en sådan period gäller
Inte ha kläder som prasslar
Inte ha kläder som fladdrar det minsta
Och det viktigaste är att själv vara i balans i kropp och själ

Gäller att komma på vad det är som gör att just den hästen inte vill komma.
 
Sv: vägrar bli fångad

KL

Med såna hästar har jag två knep jag brukar köra på, men det beror helt på individ och man ska vara riktigt säker egentligen för att testa...

Vissa funkar det jättebra när dem går iväg, att "jaga" dem eller låta dem flyttas runt lite och gärna bort från flocken. Inte jaga i ordets mening, utan man snarare följer hästen lugnt och stillsamt, kanske blockerar lite vägar och försöker få den att sakta men säkert följa med i rörelserna.
Tillslut kommer de och ber om att man slutar/vill vara med, alternativt att det blir som en lek. Ska man göra det ska man dock känna hästen och att det inte förvärrar något, man ska också ha ett tränat öga och kunna läsa hästen bra för att kunna se när den ber dig att sluta/när man ser att hästen vill samarbeta så att man kan bjuda in hästen.

Andra funkar bäst i att man totalt ignorerar dem och försöker göra nåt intressant/roligt så att nyfikenheten hos hästen tar över. Jag brukar passa på att ha jättekul med de andra hästarna och verkligen visa hur rooligt vi har det.

Det viktigaste är att försöka fånga hästens intresse och uppmärksamhet till att vilja vara med/följa med.

Godis är i alla fall något jag in i det längsta undviker då jag vill att hästen ska komma till mig och inte godiset..har man inte godis en dag kanske hästen inte kommer..

Och något man måste göra med dessa hästar, är att umgås i hagen utan att just försöka fånga den. För dem har själva intaget blivit negativt och det gäller att bryta den trenden genom att göra dig som människa rolig, trygg och intressant. Det roligaste är när man får närma sig en sådan häst som inte vill bli intagen, kliar den och sen går där ifrån - man riktigt ser hur chockad hästen blir av att du inte "tar" den.

Det är inte helt ovanligt att de som hanterar/hanterat dessa hästar är något yviga/flamsiga till sitt kroppsspråk vilket kan göra en del individer väldigt osäkra.
 
Senast ändrad:
Sv: vägrar bli fångad

jag hade nog reviderat ditt sätt att tänka , vilket uttrycker sig i hur du skriver ordet "fånga" i hagen.

att fånga hästen i hagen blir jäkligt negativt, i både ordets och meningens rätta bemärkelse.

man hämtar väl hästen i hagen?

tror ni utifrån beskrivningen lärt in ett dåligt beteende pga att tänka varje gång att hästen ska bli fångad.

backa 10 steg, och gå ut och umgås med hästen i hagen utan att du ska "fånga" den. eller ens hämta den.
det kommer bli lite jobb eftersom beteendet vad jag förstår nu är befäst. Men det är verkligen enda vägen om du vill lära om beteendet. gör om, gör rätt. Lycka till!
:bow::bow:
 
Sv: vägrar bli fångad

Tack för era svar hörni :) det är väl bara att kämpa vidare och försöka få henne att tycka att jag är intressant :)
vi har inte haft henne så länge, och jag tror att de förra ägarna var ganska frikostiga med godis åt henne, kan ju också vara en orsak.
Men idag ska båda hästarna vaccineras och deras tänder ska raspas, så idag tänker jag ta den enkla vägen- äppelvägen ;) tror inte veterinären har lust att vänta några timmar medan jag och Roosa leker tafatt :P
 
Sv: vägrar bli fångad

? Det är faktiskt Inte relevant öht . Tycker det blir helt fel att så många skyller på att ston på ngt sätt skulle vara ursäktade i fråga om vanlig daglig grund hantering . Än mer i ett sånt här fall där hanteringen borde vara del av problemet .

Jag har aldrig påstått att det är ursäktande, men faktum kvarstår att ston ofta är mer svårövertalade emellanåt.
Självklart handlar det alltid om hantering, oavsett ras, kön eller storlek.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp