vägrar att bli riden. "långt"

Z

zillax89

Ja... jag har ju då en maxad D ponny som varit med om någonting men är samtidigt väldigt dominant och bestämd, dock ger hon sig ganska fort om hon inser vad hon håller på med och att det inte gynnar henne eller någon annan. Jag har suttit på henne ett par gånger och till en början gick det jättebra, hon var lugn och jag kunde stå på en dunk och hoppa upp på henne barbacka utan problem. Men sen när vi skulle ta det där lilla steget...så föll alltihop. Hon har ju bebis och en dag bestämde jag mig för att "idag skall jag sitta på henne utanför hagen" Så jag bad min kompis hålla i henne madn jag hoppade upp då jag inte visste alls hur hon skulle reagera och själva uppsittningen gick bra men sen när vi skulle gå framåt reste hon sig och chockad som jag var låg jag helt plötsligt på marken. Hade jag inte räknat med.

Jag försökte igen och bara jag hängde på henne reste hon sig, så jag gick några varv med henne, vad henne stanna, backa, flytta på sig osv, försäkrade mig om att jag fick röra henne överallt och hängde över henne igen men då reste hon sig. Så jag började klämma på ryggen för att se om hon hade ont och när jag klämde på en viss punkt reagerade hon, sänkte hela ryggen och ryckte till i hela kroppen så då trodde vi ju att hon hade ont. Så jag gjorde några övningar med henne från marken, böjningar osv och slutade när jag tyckte hon lyssnade.
Efter det kollade jag ryggen varje dag men ingen reaktion. Så efter två veckor satt jag på henne igen och då i hagen tillsammans med hennes bebis. Då försökte hon sticka, dock var det stängsel ivägen och jag fick henne att stå still och när jag kände att hon slappnade av hoppade jag av och sa hejdå för jag ville inte begära mer i hagen, det är ju hennes plats, hennes viloplats liksom.

Sedan dess har jag inte suttit på henne, har haft sadel på henne osv men inte vågat sätta mig upp. För jag vill inte ställa krav på henne i hagen och om vi är någon annanstans kommer hon antagligen ropa efter bebisen och försöka bråka. Dock skall vi ju vänja henne av vid bebisen nu men då skall hon ju till ett nytt ställe o känner att jag inte vill ställa krav på henne där då hon nyss blivit bortrövad från sin bebis. Skall jag vänta tills hon kommer hem igen?

vad skall jag göra när jag väl sitter upp? Försöka hålla mig kvar? Jag känner mej då förvirrad. Från marken har vi världens bästa relation men när jag väl skall upp på ryggen verkar hon tycka att det är otroligt obehagligt. Det har tagit ett och ett halvt år att komma hit bara för att hon inte haft något förtroende för människor överhuvudtaget när hon kom hit.

Det går ju hur bra som helst annars, vi gör saker från marken osv men ridningen funkar bara inte och jag har ingen klok person som kan hjälpa mig, alla vill bara skrika på henne eller slåss och det funkar inte på den hästen, tror inte det funkar på nån häst överhuvudtaget.
Några tips.....
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

kom igen nu, ja vet att nån borde ha NÅTT tips - fram med dom!!!
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Hur länge brukade du sitta på henne i hagen?

Vår treåring hängde jag lite på i hagen (barbacka, hon är inriden med sadel) , och hon gillade det inte, jag tror det är pga att hon inte har så mkt ryggmuskler än. Orkade nog helt enkelt inte..

Det blir ju ett helt annat tryck på ryggen om man sitter på hästen barbacka, men om hon stod still dom första gångerna, kan det vara så att hon börjar tycka det är jobbigt helt enkelt? och försöker skicka av dig? (skrev ju att hon var dominant osv)


bara lite funderinar ifrån min sida..
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Hur länge brukade du sitta på henne i hagen?

Vår treåring hängde jag lite på i hagen (barbacka, hon är inriden med sadel) , och hon gillade det inte, jag tror det är pga att hon inte har så mkt ryggmuskler än. Orkade nog helt enkelt inte..

Det blir ju ett helt annat tryck på ryggen om man sitter på hästen barbacka, men om hon stod still dom första gångerna, kan det vara så att hon börjar tycka det är jobbigt helt enkelt? och försöker skicka av dig? (skrev ju att hon var dominant osv)


bara lite funderinar ifrån min sida..

Jag satt högst bara några sekunder då hon inte hade några kloka ryggmuskler, ville inte belasta hennes rygg och hade väl bara suttit på henne...tre - 4 gånger innan hon fick av mej.
Jo så kan det mycket väl vara, hon såg ju lite självsäker ut när hon reste sig, syntes att hon hade gjort det förut, men sen när hon reagerade när jag tryckte blev jag lite fundersam. Hon är ju väldigt dominant som sagt. Men vad skall man göra? Nu har jag en sadel som ligger perfekt så nu skall jag ha den i fortsättningen, dock utan stigbyglar i början, vill ju inte riskera att fastna. Skall man ta en fight när man väl sitter där uppe eller vad är det man skall göra egentligen? Jag vill inte behöva ta till våld men alla runt omkring säger att man ska snurra runt hästen så hästen har sitt huvud vid ens fot så dom inte kan sticka :eek: Jag vill att hon skall acceptera det och inte vara rädd för mig när jag sitter där uppe.
Sen tror jag hon även kände sig lite trängd när kompisen höll i, var väl lite såhär "nu kommer jag inte undan på nått annat sätt än att slänga av henne" Men snäll som hon var reste hon sig ju bara lite så jag kunde åka rutschkana ;) men jag blev ju chockad, jag var så van vid att hon alltid gjorde som jag ville i slutändan.
Jag vet att hon skulle älska att bli riden bara hon kom igång, man ser den där glimten i ögat. Bara hon inser att det kan vara kul! Jag är inte som alla andra som handskats med henne, vill bevisa det för henne och få henne att förstå. Få henne att förstå att det är okey för matte att ställa krav ibland för jag ställer inte högre krav än jag vet att hon klarar av. Hon verkade redo för det när jag satt upp på henne utanför hagen men sen när jag skulle be henne gå...var jag inte på ryggen längre.
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Jag satt högst bara några sekunder då hon inte hade några kloka ryggmuskler, ville inte belasta hennes rygg och hade väl bara suttit på henne...tre - 4 gånger innan hon fick av mej.
Jo så kan det mycket väl vara, hon såg ju lite självsäker ut när hon reste sig, syntes att hon hade gjort det förut, men sen när hon reagerade när jag tryckte blev jag lite fundersam. Hon är ju väldigt dominant som sagt. Men vad skall man göra? Nu har jag en sadel som ligger perfekt så nu skall jag ha den i fortsättningen, dock utan stigbyglar i början, vill ju inte riskera att fastna. Skall man ta en fight när man väl sitter där uppe eller vad är det man skall göra egentligen? Jag vill inte behöva ta till våld men alla runt omkring säger att man ska snurra runt hästen så hästen har sitt huvud vid ens fot så dom inte kan sticka :eek: Jag vill att hon skall acceptera det och inte vara rädd för mig när jag sitter där uppe.
Sen tror jag hon även kände sig lite trängd när kompisen höll i, var väl lite såhär "nu kommer jag inte undan på nått annat sätt än att slänga av henne" Men snäll som hon var reste hon sig ju bara lite så jag kunde åka rutschkana ;) men jag blev ju chockad, jag var så van vid att hon alltid gjorde som jag ville i slutändan.
Jag vet att hon skulle älska att bli riden bara hon kom igång, man ser den där glimten i ögat. Bara hon inser att det kan vara kul! Jag är inte som alla andra som handskats med henne, vill bevisa det för henne och få henne att förstå. Få henne att förstå att det är okey för matte att ställa krav ibland för jag ställer inte högre krav än jag vet att hon klarar av. Hon verkade redo för det när jag satt upp på henne utanför hagen men sen när jag skulle be henne gå...var jag inte på ryggen längre.
har du kollat att hon inte har ont nånstans? litar hon på dig som ledare? om inte kanske det är på tiden att göra ledarskapsövningar... om du känner att situationen glidit dig ur händerna helt kanske du ska ta hjälp av någon att "rida till" henne? så länge hon inte har ont då alltså...
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

har du kollat att hon inte har ont nånstans? litar hon på dig som ledare? om inte kanske det är på tiden att göra ledarskapsövningar... om du känner att situationen glidit dig ur händerna helt kanske du ska ta hjälp av någon att "rida till" henne? så länge hon inte har ont då alltså...

Jo, nu verkar hon inte reagera när man trycker längs ryggen, men ska ha ut en veterinär om ett par veckor som ska få titta på henne. Vi har jobbat med ledarskap i ett och ett halvt år och så länge vi är på marken skulle hon gå genom eld för min skull - utan att tveka. Men när jag väl skall upp på ryggen verkar det inte gälla längre. Har funderat på att skicka iväg henne till nån men det är ju just det här att det är väldigt få hon funkar med, det har jag märkt. Och om hon kommer till något nytt ställe behöver hon minst en månad innan hon är trygg, sen dröjer det nog minst lika länge innan hon litar på den personen som då skall "rida till" henne. Så det känns väldigt osäkert, och även om någon rider till henne är det ju inte säkert att det håller i sig när hon kommer hem, det är ju jag som skall rida henne i framtiden och då måste hon ju acceptera mej, så därför tycker jag det är bättre att jag löser det. Det är jag måste ändra mitt sätt, förstå henne, jag tror vi kan lösa det bara jag kommer på hur.
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Jo, nu verkar hon inte reagera när man trycker längs ryggen, men ska ha ut en veterinär om ett par veckor som ska få titta på henne. Vi har jobbat med ledarskap i ett och ett halvt år och så länge vi är på marken skulle hon gå genom eld för min skull - utan att tveka. Men när jag väl skall upp på ryggen verkar det inte gälla längre. Har funderat på att skicka iväg henne till nån men det är ju just det här att det är väldigt få hon funkar med, det har jag märkt. Och om hon kommer till något nytt ställe behöver hon minst en månad innan hon är trygg, sen dröjer det nog minst lika länge innan hon litar på den personen som då skall "rida till" henne. Så det känns väldigt osäkert, och även om någon rider till henne är det ju inte säkert att det håller i sig när hon kommer hem, det är ju jag som skall rida henne i framtiden och då måste hon ju acceptera mej, så därför tycker jag det är bättre att jag löser det. Det är jag måste ändra mitt sätt, förstå henne, jag tror vi kan lösa det bara jag kommer på hur.


Om man skickar iväg henne så är det ju så att man inte alls vet hur dom hanterar henne. Om det är några som inte har kontakt med NH så som du har så kanske (kanske!! ) använder andra metoder än vad hon är van vid. Jag skulle inte skicka iväg henne, utan om jag tappade kontrollen så skulle jag nog åka iväg tillsammans med henne eller ta ut någon.

Om hon reagerar vid tryck på ryggen kan det väl vara så att hon har träningsvärk? Eller växtvärk?

Den där stegringen kan ha varit för hon kände sig trängd, som du sa.

Hur gammal var hon sa du?

Att snurra runt,runt vet jag inte om det funkar, men tydligen så ska ju det vara en lugnande position för hästen, att om den står still där så känner den sig tryck med dig.
Jag brukar göra det i slutet av varje "Nh-pass" med min häst och klia henne lite efteråt.
+ att jag brukar använda det som nödstopp på banan ibland...:angel:


Annars så kan du testa en annan metod. Hänga på ryggen och om hon är okej med det så kan du kan be din kompis att leda henne några steg? Då är det närmre till backen också ;)
Kanske var det så att det skapade ett tryck på hennes rygg när hon började skritta som hon inte var van vid?
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Okey, intressant... Jo ta ut någon har jag testat, funkade inte - men kanske var fel person. Hon är...tolv nu.
Okey, det där med att dra runt, om det funkar så visst... jag har aldrig behövt göra så med någon häst så jag har ingen erfarenhet av det, har hänt 1 gång att en häst dragit iväg och då var jag sex år och fick stopp på hästen genom att dra i bromsen ;)

Träningsverk kan det ha varit, vi trodde mer på en sträckning då hon inte visade nått dagarna därpå. Att hon gjort något lustigt i hagen, hon hade ju trots allt en fyra månder gammal fölunge som ständigt var på bushumör under den tiden så han kan ju ha hittat på nått bus med mamma. Har några få folk att välja på men dom flesta håller inte på med NH, hon är en komplicerad häst, det märkte jag redan från början, men efter en månad öppnade hon sig för mej och sedan dess har vi blivit jättetajta, det är bara ridningen som fattas. Dock en stor del... men tror att om jag bara lyckas övertyga henne om att det kan vara världens underbaraste sak i världen så kommer hon inte bråka om saken.

Gud vad förvirrad jag känner mej
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Har ni testat med sadel på henne? Sadeln ger ett mer jämställt tryck över ryggen än vad det gör att rida barbacka.

Står hon still utan att du håller i henne? har ni testat att du hoppar upp på henne utanför hagen utan att kompisen håller i henne, men endå såpass så att hon kan ta tag i hästen om det vore så att hon skulle kasta sig?


Det där med att snurra runt henne är väl egentligen meningen att hon ska stå still med huvudet i den positionen, det är lite intressant faktiskt för jag försökt efå min häst att sätta hovarna i ett bildäck (det ville hon inte..) m,en iaf, då ställde hon sig själv så efter ett tag, faktiskt..
då vart jag lite fundersam! :p

men iaf, Lycka till och låt oss veta hur det går! :banana:
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Nej, jag har försökt hoppa upp i hagen med sadel på men har inte riktigt vågat, vill inte skrämma livet ur henne och vill helst inte ställa krav på henne i hagen. MEN jag skall förhoppningsvis få hjälp på fredag så då ska vi va på ridbanan å se hur det går, skall jag försöka hänga med sadel eller nått iallafall.
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

nej det förstår jag att du inte vill ;)

Undrade bara hur du trodde att hon skulel reagera, men det är väl svårt om hon är som hon är. (ta inte illa upp, inget illa ment.)

Hoppas det går bra då iaF! :bump:
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

nej det förstår jag att du inte vill ;)

Undrade bara hur du trodde att hon skulel reagera, men det är väl svårt om hon är som hon är. (ta inte illa upp, inget illa ment.)

Hoppas det går bra då iaF! :bump:

nej då ;)

Jag försöker intala mig själv att hon kommer stå still men......"in my dreams" kan ja ju säga då... fast å andra sidan, om jag sitter på ryggen och tror hon kommer sticka så lär hon väl göra det också. Idag var vi på ridbanan och tränade lite "förståelse" gå över bommar, stanna, fram, sänga osv, och är väldigt lyhörd när man är på marken, läser av en till 100%
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Man ska tänka positivt! (säger alltid mamma till mig men, *harkel* hehe) :idea:
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

vänta tills hon kommer hem igen. risken är ju att det blir för mkt för henne och då kanske du får börja om helt fråm början ist. jag skulle nog inte rida henne i hagen, eftersom det är som sagt hennes viloplats. ta en sak i taget bara, du kanske skulle sitta på henne fler ggr. och bara sitta, om hon då inte sticker. /sara
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Jag är lycklig lycklig lycklig lycklig!!!

Jag hängde på henne idag!!!:D UTAN några som helst problem!?
Jag är lycklig, lycklig lycklig...!
Förlåt...ja e ba lite övermycket överlycklig...

Jag började med att hänga på henne lite i hagen - barbacka. Hade grimma och sen ett rep från sidoringarna som tyglar. Hade en dunk att stå på så jag bara kunde hänga och först var hon spektisk, cirklade runt dunken och tyckte att nej, det där var ingen bra idé, men sen gick det hur bra som helst! hängde rätt länge där och hon nosade på mina fötter och armar och undrade vad jag höll på med och stod bara där, rakt upp och ner. Dessutom hjälpte hennes son till, han höll i henne, tyckte han var jättekul att få hålla i mamma medan matte hittade på massa konstiga påhitt där uppe på ryggen.
Jag satte mej dock inte på henne då hon inte verkar vara tillräckligt stark i ryggen än och eftersom jag kände på mig att hon inte skulle haft något emot det så kunde jag lika gärna ställa dom kraven på ridbanan istället.
Så sen tackade jag, lät henne vara en timme sen sadlade jag henne och tog henne till ridbanan där vi gjorde lite ledarskapsövningar först, kollade att gasen och bromsen funkade som den skulle ;) Fick gå över små pyttehinder osv. Så ställde jag mig på dunken och hon snurrade inte eller någonting (började dock beta men bättre det än att springa runt som en idiot så istället för att bråka med henne om det hängde jag på ryggen - rätt länge, och hon stod där och betade och tittade upp lite då och då som om det var naturligaste saken i världen. Så hoppade jag av, gjorde en liten volt, och hängde igen, inga problem den här gången heller, ville bara testa en gång till för att vara säker på att allt var lugnt. Så berömde jag henne och tog med henne hem igen.
Jag vet att det bara var hängning men det är väl ett steg åt rätt håll iallafall? Inga som helst problem - SÅ lycklig. Sen att hon stod och betade får jag ju lösa sen men ville inte direkt bråka med henne när jag skulle hänga, tänkte att ... nej... tänkte att jag skulle försöka sitta på henne någon dag här fram över... när det blir fint väder... beror väl på vad veterinären säger om hennes rygg osv... som ovanstående sa så räcker det väl med att kanske bara sitta på henne en gång i veckan och göra resten ifrån marken för att bygga upp henne lite efter mjölkningen osv. Har också beslutat att vi skall vänja dom av vid varandra här hemma istället då risken finns att hon kan få mjölkstockning om hon bara skickas iväg till grannen så tryggast e att ha dom hemma.
Men jag är lycklig!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Ja...ingen kanske är intresserad men jag satt på henne idag!!!!
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Wiho!Vad kul att det går framåt! :banana:
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Wiho!Vad kul att det går framåt! :banana:

Jo, jag är stolt över den lilla damen, hon har blivit så lugn och lyssnar på vad man gör och verkar inte alls bekymrad över att vara ifrån sin son. Att hon till och med lät mej sitta på henne igår utan problem gjorde mej tårögd :crazy:
Jag vill bara inte gå för fort fram, tänkte be henne stå still utan att äta nästa gång jag sitter på henne... sen kanske efter det, en pyttevolt, sen får det vänta några veckor igen medan jag bygger upp hennes muskulatur i skogen osv... eller vad tror ni? Vill ju inte belasta hennes rygg alltför mycket då hon förlorat så mycket muskler ime fölningen och allt. Dock har jag ju en sadel som ligger bra osv men ändå... Skall ju få ut en veterinär nu snart hoppas jag för fölungen skall ju vaccineras och de skall vänjas av ... så kan väl be om lite tips ifrån henne om foder och motion osv så hoppas jag hon bara kan ta en liten titt på Joannas rygg - för säkerhetens skull.
 
Senast ändrad av en moderator:
Nu har e läst genom hela tråd så ursäkta om jag repetera.

Den som jag har läst vissa att du kanske har för bråttom. Även en häst som är 12 kan faller tillbaks till nåt som har med upsittning att göra. Börjar (fast du kommer up redan i de senaste tråderna) om som hon är en grön häst. Små steg. Hoppa up och ner på backen bredvid henne tills hon bry inte om det. Huvud högt= hon bry. sen som du gjorde ligga på henne sen vidare till nästa steg osv.

Repetera tills hon är ok med det inte bara du. Bara för en häst är äldre många tro de ska inte behöver tjafsa med sånt där dumheter. Men hon har ett osäkerthets problem mer än en dominant tro jag. Att vara separerat från sin föl kan vara enormt stressig för vissa sto.

Läsa hennes kroppspråk, hon kan vissa dig när det är dags att gå framåt. Och bara att man behöver går bakåt i träningen betyder inte att man har misslyckats, ser det som en ny tränings övning!

Själv tycker jag om det när hästar har lite mer i hjärna (inte aggresiv) än att var död i beteende. Nåt för dig att lära från henne nu, för framtiden.:D

där med ryggen kan du lägga borta. Så länge du inte börjar med de värsta ridturar och tränings pass. De är starkare än vi tro. Igen, hon vissa dig om det inte går bra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

ok, jo de känns lite som om de kanske går fort men hon bryr sig ju inte för fem öre? Hur vet jag hur länge jag skall sitta upp och hoppa av innan jag ber henne ta några steg för det verkar som om hon allvarligt inte bryr sig, det verkar vara helt ok för henne men att det är jag som tvekar bara för att jag inte vet hur fort man kan gå... Hon höjer inte huvudet, står bara där å betar och ser glad ut. Men nu ska jag inte sitta på henne på ett tag idag blev hon livrädd för en bil som vägrade sakta ner, körde säkert 120 på våran stackars 90 väg. Så hon for ner i diket och råkade sparka mig, dock är hon ju så duktig att hon stannar på plats. Men det kändes kan jag lova! Så den här veckan hade jag tänkt att gå ut och gå lite mer för att se till att hon inte fortsätter vara rädd för bilar, blev bara så chockad, hon brukar inte regaera på bilar alls men nu helt plötsligt så bara POFF! Fast jag kan ju erkänna att även jag blev rädd när bilen for förbi sådär så jag kan ju förstå henne. Dessutom har jag nog lite för ont för att försöka ta mej opp ;)
Men som sagt så visar hon ju inga som helst tecken på oro när det är dags att hoppa upp/hänga. Så hur vet jag när jag skall ta nästa steg? Skall jag fortsätta bara sitta och hänga i... 2-3 veckor? För på henne verkar det ju som om allt är ok.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 745
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp