Sv: vägrar att bli riden. "långt"
Att sitta/hänga pà henne i hagen utan sadel el stigbyglar làter farligt och ger dig problem.
Jag har gjort det två ggr och utan sadel sedan hon kastade av mej. Bara för att hon skulle ha flocken som en trygghet. Och det var ju inte nån lång stund dessutom, handlar om sekunder bara för att se hur hon reagerade.
Jobba Hàsten först pà en ridbanna el àtminstonde i ett inhängnat omràde. Hästen behöver kunna nàgot FöRE du sitter pà henne. Hon ska gà framàt, svänga och lyssna pà dog, ha accepterat sadel, stà stilla osv. Du säger att markarbetet funkar super sà använd dig av det, arbeta henne ordentligt innan du försöker sitta upp ha nàgon som hàller i henne.
Det verkar allvarligt talat som om du inte läst vad jag skrivit i hela tråden? För det första - jag har jobbat både i skogen och på ridbanan mer än en månad innan jag kom hit. Allt funkade super, hon kan skritt och trav klockrent från marken, Stanna, backa, flytta, you name it. Galoppen är det enda som kanske strular lite för att hon verkar inte vara tillräckligt stark. Visst har vi galopperat på banan några gånger men det är inte något jag ber henne göra varje dag precis då jag vet att hon inte är tillräckligt stark, större skada än nytta tror jag. Jag tycker du skall läsa tråden en gång till innan du ger sådana där svar, inget illa menat. Om du läst hela tråden hade du vetat vad som hände NÄR någon höll i henne, hon reste sig - kände sig trängd - jag flög av. Men nu när jag inte haft någon som håller i så har det gått hur bra som helst. Det må kanske vara farligt i dina ögon men hellre att jag flyger av när hon kanske hoppar till för något än att någon som tror sig "kunna" blir avkastad bara för att hästen känner sig trängd under ryttaren.
och sitt inte upp utan sadel stigbyglar, om hon bockar runt vill du ju kunna sitta kvar annars har du ju bara lärt henne att slänga av dig. Grattis det är en superbra konst att lära en häst.
Hellre flyga av än att fastna i stibyglen och skrämma hästen ännu mer. Tro mig, det är en bra sadel så det är nog inte så jättestor skillnad ifall jag hade haft stigbyglar, om hon bocker hjälper ju inte stigbyglarna iallafall, du puffas ju uppåt och det gör ju stigbyglarna med - eller hur? Enda skillnaden är att man riskerar att fastna - i mina ögon. MEN i en westernsadel hade det varit annorlunda, om jag hade haft en sån hade jag haft lättare för att sitta kvar men det har jag ingen som passar.
Så länge hon inte visar någon tendens att vilja få av mej så tänker jag inte "åtgärda" sadeln. DÅ...KANSKE....gör jag något åt det och isånafall - en westernsadel.
SjäLvklart vill du gott, men när din kunskap inte räker till ta hjäLp, inte av nàgon som ridigt lànge utan av nàgon som rider in unghästar och har ett fungerande system.
Igen - om du läst hela tråden hade du sett förklaringarna på varför jag inte skickar iväg henne. Hon är en enmans häst, hon skulle känna sig otroligt otrygg om hon blev tvingad att bo nån annanstans och dessutom när hon har ett föl hemma. Sen att ställa krav på henne där hade varit näst intill omöjligt. Varför skicka iväg henne när hon nu verkar fungera så bra hemma? Nu är vi ju bara på ridbanan eller i skogen, utan fölungen och det går hur bra som helst, jag är förvånad över hur bra det har gått dessa veckorna - JAG ÄR STOLT över henne.
Du kan inte bränna steg och du màste gà fràn de kända till det okända. Inte starta med det okända, det skulle fà vilken häst som hällst att flippa ur.
Ja...är det därför alla mina hästar är så snälla att hålla på med?
Min första häst var en ohanterad ettåring som idag är världens pärla. Jag tycker du skall ta reda på mer fakta innan du dömer folk.
Visst, jag är inte världens "kunnigaste" människa men jag ger inte upp och om hästen och jag litar på varandra - varför inte? Hur gjorde indianerna? Hur gjorde den första människan? man lär sig av sina misstag som sagt och jag vågar be om hjälp om det är något.
Det där med skritten skall jag tänka på, dock önskar jag mej ingen mer het häst, hon har krut i bagaget, det vet jag. Så det här med att hon stannade verkade bara vara ren osäkerhet "jaha, vad händer nu?" Men jag skall ta en funderare över det för det är många som har problem med att hästen stannar och vägrar gå och en sådan häst vill jag inte ha. Men om kommunikationen mellan mej och henne fungerar lika bra som jag tror ska det nog inte vara några problem.