vägrar att bli riden. "långt"

Tycker jag så länge hon själv är av slapp så går det bra men om du börjar känna henne "tighten up" i kroppen, hennes huvud blir högt, svisha med svansen mycket är bara några täcken att hon känna sig obekväm så hoppa av. Den myth att man måste stanna på om de vissa täcken att de vill ha av dig är som det är, en myth. Du kan också känna av hennes rygg musklar båda före och efter du rider för ser hon mår.

Synd att visa har körkort men ut och träna med bilar. Men då rekomendera att du är på marken med grimman och en lång grimmskaft. Om du måste rider så när du hör en bil kommer vända henne så att hon står mot bilen när det passare så följa du du bilen med hennes huvud så att hon alltid har ögon på den. Det är ner de kommer bakom då som det kan vara mer läskig. Samma om bilen kommer framifrån vända med bilen så hon ser att det passera och åka vidare från henne front så säga. dvs Så hon aldrig har nåt bakom henne. efter en stund så behöver du inte vända lika många gånger sen försvinna det helt.
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Jo men vad bra, för ja kan ju läsa av henne hur hon mår och då är klokast att hoppa av? Varför envisas folk med att man skall frösöka hålla sig kvar? Alla har sagt till mej att ja bara ska försöka hålla mej kvar men om hon är livrädd kan väl det inte vara den bästa lösningen.

Jag kommer INTE rida henne förns jag vet att hon är säker med bilar igen - no way! Löser hellre problemet från marken som du säger. Trodde jag hade ett långt grimskaft men tydligen inte tillräckligt... Funderar på att ta longerlinan nästa gång. Vi skall ut i skogen och ta en promenad och tar vägen hem så då kan man ju träna.

Blir så irriterad på folk som inte har respekt... varför skall dom ha körkort om dom inte kan köra klokt?
 
Ja det är många fråga som jag tro vi kommer aldrig hitta svar till.:smirk:

Om att hoppa av och att veta ner man ska göra det...den sekund tänken kommer i hjärna!

Safty First!
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Är det inte lättare att först avvänja fölet och sen börja med inridningen? De hästar jag har ridit in har såklart alla varit olika, men jag tycker att om man väntar för länge med nästa steg så blir det mer problem. Det kan bli så att hästen väntar på vad som ska hända - till slut hittar den själv på något eftersom matte ändå inte verkar veta vad som ska hända härnäst. En jättebra ide att vara ute och leda henne. Har du longerat henne med sadel på och dinglande stigläder? Det är jättebra - då vänjer hon sig vid att hon kan röra sig framåt och sadeln sitter på ändå. Jag vet ju inte hur mycket hon är förberedd med sadel osv, men det är klart en fördel om hon accepterar sadeln och inte bryr sig om den. Därifrån kan du ta nästa steg att sitta på henna. Var gärna 3 personer, en på ryggen och en i en varsin longerlina på varsin sida om hästen - ifall den skulle stegra sig. Fäst longerlinorna i grimman. Om hästen reser sig- försök hålla ner den- du håller i manen (inte i tyglar och bett) och forsätt sen framåt. Gör ingen affär av det hela. Om hästen är matglad kan den ena ledaren ha något gott i fickan så hästen får något annat att koncentrera sig på än dig.

Jag kan inte så mycket om NH- så dessa tips kanske inte intresserar dig - men det brukar funka och då har jag även haft någon riktigt jobbig häst att rida in som gärna ville resa sig.
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Är det inte lättare att först avvänja fölet och sen börja med inridningen? De hästar jag har ridit in har såklart alla varit olika, men jag tycker att om man väntar för länge med nästa steg så blir det mer problem. Det kan bli så att hästen väntar på vad som ska hända - till slut hittar den själv på något eftersom matte ändå inte verkar veta vad som ska hända härnäst. En jättebra ide att vara ute och leda henne. Har du longerat henne med sadel på och dinglande stigläder? Det är jättebra - då vänjer hon sig vid att hon kan röra sig framåt och sadeln sitter på ändå. Jag vet ju inte hur mycket hon är förberedd med sadel osv, men det är klart en fördel om hon accepterar sadeln och inte bryr sig om den. Därifrån kan du ta nästa steg att sitta på henna. Var gärna 3 personer, en på ryggen och en i en varsin longerlina på varsin sida om hästen - ifall den skulle stegra sig. Fäst longerlinorna i grimman. Om hästen reser sig- försök hålla ner den- du håller i manen (inte i tyglar och bett) och forsätt sen framåt. Gör ingen affär av det hela. Om hästen är matglad kan den ena ledaren ha något gott i fickan så hästen får något annat att koncentrera sig på än dig.

Jag kan inte så mycket om NH- så dessa tips kanske inte intresserar dig - men det brukar funka och då har jag även haft någon riktigt jobbig häst att rida in som gärna ville resa sig.


För det första - vi har tränat jättemycket med sadeln innan, gått över cavaletti, blivit ledd... osv... men har inte haft några stigläder då jag ändå inte planerar att rida med några inom dom första månderna, skall jobba främst i skritt. Jag tror nog mig veta varför hon kastade av mej inna, jo - just för att det stod en person på marken - hon kände sig trängd, annars hade hon aldrig varit så lugn när vi är själva hon och jag. Hon är en enmans häst och då hjälper det inte om man så har tio personer på marken, hästen sticker iallafall och mer skärrad än innan. Jag vill inte "knäcka" henne, jag vill få henne att vilja låta mig sitta på ryggen.

Enligt mej märks det att du kanske inte är så inriktad på NH, men vad gör du då här? Det är ett NH forum, eller?
 
Senast ändrad av en moderator:
tror nog mig veta varför hon kastade av mej inna, jo - just för att det stod en person på marken - hon kände sig trängd

Nu börja jag bli faktis stolt över dig! Bra tänkt! Vet inte om det är varför (pga man måste ser vad hon gör, när hon gör det) hon gjorde så men det är precis en orsak till varför hästar stigrar/bockar. Det vissa att du kan tänka på hästens sätt. Som jag sa i ett annan tråd jag vet att du kommer blir en jätte bra NH'are.:banana:

Folk brukar inte tänka så små. Många skulle säger "nääää, hon känna sig inte trängd. Hon kunne går till vänster." (eller likande)

En häst kan känna sig trängd bara från sadeln, täcke, träns, vojlock, en person som står framför nosan (the main flight path). Så det kan väl vara så.

:banana: :bump:
 
Sv: Re: vägrar att bli riden. "långt"

Nu börja jag bli faktis stolt över dig! Bra tänkt! Vet inte om det är varför (pga man måste ser vad hon gör, när hon gör det) hon gjorde så men det är precis en orsak till varför hästar stigrar/bockar. Det vissa att du kan tänka på hästens sätt. Som jag sa i ett annan tråd jag vet att du kommer blir en jätte bra NH'are.:banana:


:banana: :bump:


Naj, nu blev ja tårögd...* :crazy:
min första tanke från början var ju "hon kanske kände sig trängd?" men som alla andra gånger blev ja nedröstad och dom "Naj men hon ville bara bestämma"
Jag vet ju själv att innan blev hon trängd för ingenting, hon var väldigt osäker, är lite fortfarande men inte alls som innan. Jag hoppas jag blir det...min dröm är att få åka till nått ställe i amerika och lära mig lite... Man är ju aldrig fullärd men det skulle vara det ultimata, bara att det kanske är svårt att hitta kontakter...
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Idag skrittade jag några steg men hon stannade ofta, jag vet inte om hon tyckte det kändes konstigt eller vad det var, för övrigt verkade hon ju lugn. Lyssnade bakåt mot mej med ena örat ibland för att se om allt var ok. Tredje gången kunde jag stanna henne själv innan hon själv valde att stanna, då slutade jag för då tyckte jag att ok, nu förstod vi varann.
Men det kan väl bero på mig också kanske? jag har ju trots allt inte ridit på länge och jag kanske var lite obalanserad trots att det inte kände så ??
 
Det är jätte bra att du stannade det bygger på hennes självförtroende.

Nu hade jag skrivet ett jätte fint (tyckte jag själv) långt inlägg och på nåt sätt har jag suddat bort det:angel:

Vi kanske tar det imorgon istället.

Har en bra Jul! Just don't fall off!
w015.gif
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

okey...
jo det är så irriterande när sånt händer!!! när man skrivit nått långt å så försvinner det!? Skall köpa en kamera på tisdag för att kunna filma oss, då kan ni ju ge lite synpunkter både på min sits och hållning osv så jag vet vad jag kan göra för att underlätta för henne. Rider som sagt utan stigbyglar också, vill ju hitta balnsen osv så man inte sitter och kilar fast sig i stigbyglarna... :crazy:
Hoppas man kan rida i grimma tills vidare? känner att hon inte är redo för träns än, verkar som om både hon och jag tycker att kommunikationen fungerar sämre när jag har träns på henne, även när vi är ute och går i skogen, det bara stör.
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Hmm jag tycker det làter som att du inte riktigt vet vad du hàller pà med, (ursäckta vill inte vara otrevlig)

JAg skulle ràda sig att ta din häst till en duktig inridare, för vad du gör just nu är att Läa henne olater. och en häst med olater är en olycklig häst med olycklig ägare.

Att sitta/hänga pà henne i hagen utan sadel el stigbyglar làter farligt och ger dig problem.

Jobba Hàsten först pà en ridbanna el àtminstonde i ett inhängnat omràde. Hästen behöver kunna nàgot FöRE du sitter pà henne. Hon ska gà framàt, svänga och lyssna pà dog, ha accepterat sadel, stà stilla osv. Du säger att markarbetet funkar super sà använd dig av det, arbeta henne ordentligt innan du försöker sitta upp ha nàgon som hàller i henne. och sitt inte upp utan sadel stigbyglar, om hon bockar runt vill du ju kunna sitta kvar annars har du ju bara lärt henne att slänga av dig. Grattis det är en superbra konst att lära en häst.

SjäLvklart vill du gott, men när din kunskap inte räker till ta hjäLp, inte av nàgon som ridigt lànge utan av nàgon som rider in unghästar och har ett fungerande system.

Du kan inte bränna steg och du màste gà fràn de kända till det okända. Inte starta med det okända, det skulle fà vilken häst som hällst att flippa ur.
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

^Glömde skriva en sak, om du vill att hästen ska röra sig framàt hela tiden pà ett bra satt med famàtanda, sà är ite skritt den bästa gàngarten i början, utan det äR traven, det är svàrare för hästen att stanna i trav och att ha en häst som stannar är att ha ett problem. När hästen gàr framàt ordentligt kan du börja arbeta i skritt, du vill ju inte ha en skritt utan framàtanda och släppande steg.

Att lära en häst att vara framàt gör du i trav och galopp när hästen är framàt lär du den mera i skritt. Det är tex enklare att göra en volt med en travande unghäst en än skrittandes, för jag kan slà vad om att den skrittandes unghästen kommer att stanna. i alla fall precis när du böRjat rida den.
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Att sitta/hänga pà henne i hagen utan sadel el stigbyglar làter farligt och ger dig problem.

Jag har gjort det två ggr och utan sadel sedan hon kastade av mej. Bara för att hon skulle ha flocken som en trygghet. Och det var ju inte nån lång stund dessutom, handlar om sekunder bara för att se hur hon reagerade.

Jobba Hàsten först pà en ridbanna el àtminstonde i ett inhängnat omràde. Hästen behöver kunna nàgot FöRE du sitter pà henne. Hon ska gà framàt, svänga och lyssna pà dog, ha accepterat sadel, stà stilla osv. Du säger att markarbetet funkar super sà använd dig av det, arbeta henne ordentligt innan du försöker sitta upp ha nàgon som hàller i henne.


Det verkar allvarligt talat som om du inte läst vad jag skrivit i hela tråden? För det första - jag har jobbat både i skogen och på ridbanan mer än en månad innan jag kom hit. Allt funkade super, hon kan skritt och trav klockrent från marken, Stanna, backa, flytta, you name it. Galoppen är det enda som kanske strular lite för att hon verkar inte vara tillräckligt stark. Visst har vi galopperat på banan några gånger men det är inte något jag ber henne göra varje dag precis då jag vet att hon inte är tillräckligt stark, större skada än nytta tror jag. Jag tycker du skall läsa tråden en gång till innan du ger sådana där svar, inget illa menat. Om du läst hela tråden hade du vetat vad som hände NÄR någon höll i henne, hon reste sig - kände sig trängd - jag flög av. Men nu när jag inte haft någon som håller i så har det gått hur bra som helst. Det må kanske vara farligt i dina ögon men hellre att jag flyger av när hon kanske hoppar till för något än att någon som tror sig "kunna" blir avkastad bara för att hästen känner sig trängd under ryttaren.

och sitt inte upp utan sadel stigbyglar, om hon bockar runt vill du ju kunna sitta kvar annars har du ju bara lärt henne att slänga av dig. Grattis det är en superbra konst att lära en häst.

Hellre flyga av än att fastna i stibyglen och skrämma hästen ännu mer. Tro mig, det är en bra sadel så det är nog inte så jättestor skillnad ifall jag hade haft stigbyglar, om hon bocker hjälper ju inte stigbyglarna iallafall, du puffas ju uppåt och det gör ju stigbyglarna med - eller hur? Enda skillnaden är att man riskerar att fastna - i mina ögon. MEN i en westernsadel hade det varit annorlunda, om jag hade haft en sån hade jag haft lättare för att sitta kvar men det har jag ingen som passar.
Så länge hon inte visar någon tendens att vilja få av mej så tänker jag inte "åtgärda" sadeln. DÅ...KANSKE....gör jag något åt det och isånafall - en westernsadel.


SjäLvklart vill du gott, men när din kunskap inte räker till ta hjäLp, inte av nàgon som ridigt lànge utan av nàgon som rider in unghästar och har ett fungerande system.

Igen - om du läst hela tråden hade du sett förklaringarna på varför jag inte skickar iväg henne. Hon är en enmans häst, hon skulle känna sig otroligt otrygg om hon blev tvingad att bo nån annanstans och dessutom när hon har ett föl hemma. Sen att ställa krav på henne där hade varit näst intill omöjligt. Varför skicka iväg henne när hon nu verkar fungera så bra hemma? Nu är vi ju bara på ridbanan eller i skogen, utan fölungen och det går hur bra som helst, jag är förvånad över hur bra det har gått dessa veckorna - JAG ÄR STOLT över henne.


Du kan inte bränna steg och du màste gà fràn de kända till det okända. Inte starta med det okända, det skulle fà vilken häst som hällst att flippa ur.

Ja...är det därför alla mina hästar är så snälla att hålla på med?
Min första häst var en ohanterad ettåring som idag är världens pärla. Jag tycker du skall ta reda på mer fakta innan du dömer folk.
Visst, jag är inte världens "kunnigaste" människa men jag ger inte upp och om hästen och jag litar på varandra - varför inte? Hur gjorde indianerna? Hur gjorde den första människan? man lär sig av sina misstag som sagt och jag vågar be om hjälp om det är något.

Det där med skritten skall jag tänka på, dock önskar jag mej ingen mer het häst, hon har krut i bagaget, det vet jag. Så det här med att hon stannade verkade bara vara ren osäkerhet "jaha, vad händer nu?" Men jag skall ta en funderare över det för det är många som har problem med att hästen stannar och vägrar gå och en sådan häst vill jag inte ha. Men om kommunikationen mellan mej och henne fungerar lika bra som jag tror ska det nog inte vara några problem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Såg att du fått m¨nga tips och jag orkar inte läsa igenom alla. Men de gånger jag varit med och ridit in hästar så börjar vi sitta upp på inhägnat område (ex rundpaddock, paddock). När ryttaren sitter på så går man runt med hästen på en så liten volt att den korsar frambenen (människan som håller i hästen ska gå mot den, och hästen ska flytta sig). När den går på en så liten volt och korsar sina framben så kan den inte hitta på så mycket dumt. Man går givetvis några varv åt både höger och vänster. sen kan man gå ut på ett större voltspår om hästen är redo. Till sist longerar man hästen i både skritt och trav (ev. galopp).
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Såg att du fått m¨nga tips och jag orkar inte läsa igenom alla. Men de gånger jag varit med och ridit in hästar så börjar vi sitta upp på inhägnat område (ex rundpaddock, paddock). När ryttaren sitter på så går man runt med hästen på en så liten volt att den korsar frambenen (människan som håller i hästen ska gå mot den, och hästen ska flytta sig). När den går på en så liten volt och korsar sina framben så kan den inte hitta på så mycket dumt. Man går givetvis några varv åt både höger och vänster. sen kan man gå ut på ett större voltspår om hästen är redo. Till sist longerar man hästen i både skritt och trav (ev. galopp).


Låter som ett bra tips, skall ha det i åtanke, helt klart! problemet är ju bara här att hästen känner sig trängd när någon står och håller i från marken medan ja sitter på henne men det skall hon väl kanske kunna komma över så småningom hoppas jag, verkar som om det hänt något när hon just har blivit inriden att någon kanske gjort som du säger men inte vetat vad dom höll på med och då kan det gå fruktansvärt fel. Men jag är väldigt tacksam för svaret! :banana:
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Jahapp!! jag är superintresserad...har ett arabsto som låter oss sitta på henne i några minuter för att sedan få "spelet" så alla tips emottages tacksamt ;)

Mvh: Tynna
 
Sv: vägrar att bli riden. "långt"

Jahapp!! jag är superintresserad...har ett arabsto som låter oss sitta på henne i några minuter för att sedan få "spelet" så alla tips emottages tacksamt ;)

Mvh: Tynna

welcome to the club!

haru läst igenom tråden? Jag har faktiskt fått en hel del tips som hjälpt mig och min häst, nur är det inga problem att hoppa upp på henne längre, vi skrittar några steg sen stannar hon - klurar på det, kan ju vara jag som är i obalans, men hon kastar iallafall inte av mej! :D
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 745
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp