Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

Calazirya

Trådstartare
Nu är jag både upprörd, ledsen och lite illa berörd.

Ni som tittade på Unga Mödrar idag vet vad det handlar om och för er andra så kommer en kort sammanfattning.

Städad ordentlig 17 årig tjej ( mammans ord ) blir gravid och mamman sitter i TV och maler på om hur jäkla besviken hon är och att hon aldrig trodde detta om sin dotter.

Hon som alltid varit så mogen och ordentlig..

Mamman fortsätter med att säga att förtroende och förhållandet till sin dotter var skadat av dotterns val och att det kommer ta tid att läka, nu fattas det massor i deras relation ( och det var såklart dotterns fel ).

Mamman propsade på att dottern skulle göra abort för det var det enda självklara, när dottern efter noga övervägande valde att behålla barnet så kastar mamman ut henne :eek::mad:

Jag blev helt stum av hur hårt mamman gick åt in dotter :(

Hur tänker ni mammor ( och icke mammor ) om detta, hur skulle ni själva reagera om dottern eran kom hem som 17 åring och var gravid?

Skulle eran relation vara helt förstörd ?

Skulle ni propsa på en abort eller skulle det vara dotterns beslut ?

Skulle ni kasta ut eran dotter om hon valde att behålla barnet ?

(Tillägg: frågorna går såklart att applicera på söner också )

/C

Sv: Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

Först skulle man väl inte jubla direkt om dottern kom hem med ett sådant besked, MEN vad hjälper det att kasta ut henne???
Skulle aldrig göra det. Skulle säga vad jag tyckte och sedan stötta henne i det beslut hon tar och hjälpa henne att ta det beslutet utifrån sin situation och förutsättningar. (Antagligen skulle jag erbjuda mig att adoptera barnet:laugh:)

Sedan kan jag även tycka att föräldrarna har en viss skuld i sådana här saker, hur har de pratat med sina barn om sex, skydd mm?? Jag skulle iallafall känna mig "skyldig" som mamma.

Såg inte programmet men det låter ju helt galet. Det låter väl snarare som om MAMMAN har en del att bevisa för att få tillbaka sin dotters förtroende.
Har sett de där programmen tidigare och har förvånats över många saker, tex att de röker helt hejdlöst bland barnen mm mm.

missade det programmet idag.

Tycker av din lilla text att döma att hennes mamma är bättre än Malou Stellas mamma som vägrar släppa iväg sin dotter för att som hon sa själv ; inte vill komma hem till ett tomt hus och äta själv.

Kommer min son hem när han är 17 och berättar att han ska bli pappa, då får han faktiskt ta det ansvaret att även flytta hemifrån. Anser han sig vara mogen att skaffa barn så får han leva upp till allt ansvar, och då även flytta hemifrån. Men besviken hoppas jag verkligen inte att jag blir eftersom det är inte mitt liv att leva.

Du får kika på reprisen kanske och se om du uppfattar det annorlunda då, att återge exakt är ju ganska svårt :)..

Jag skulle aldrig kasta ut mitt barn, det finns inte på min världskarta. Om hon/han däremot vill bo själv och försöka så skulle jag göra vad jag kan för att underlätta och hjälpa till.

Mammas attityd till sitt egna barn skrämde mig dock :/

Mamman sa: Jag trodde mer om min dotter, hon som är så skötsam och ordentligt, detta trodde jag aldrig. Hon har ätit p-piller sedan hon var 15 år .. Jag är så besviken...

Som jag förstod det så pratade hon inte alls med dottern under en period i direkt anslutning till vetskapen.

Oj, med bara en 3-månaders här hemma känns det ju lite avlägset. Jubla skulle man väl inte göra, men jag skulle inte försöka tvinga dem till varken det ena eller det andra.

Försöka vara så mycket stöd som möjligt hoppas jag. Jag tror inte att jag skulle propsa på att de unga föräldrarna skulle flytta hemifrån. I den åldern har man väl skola att blir färdig med och jag skulle nog försöka hjälpa dem så gott det går att klara av föräldraskap och utbildning.

Jag förstår verkligen inte hur man kan kasta ut barnet. Det är en sak att tycka att det är dags att flytta hemifrån och hjälpa med det, men kasta ut... nej.

Hade en tjej en klass under mig på högstadiet som blev gravid 14 år gammal. Hennes föräldrar var skiljda så tack och lov kunde hon flytta från en förälder till den andra.

Nja, får se om jag hinner ;)

Men min åsikt står kvar, den har följt med mig i många år nu även innan jag själv fick barn. Skaffar man barn så får man också sköta det själv med allt vad det innebär. Däremot hoppas jag att min son bara skaffar barn när han befinner sig i ett förhållande men inget jag kan bestämma tyvärr.

Men att kasta ut direkt på bar backe skulle jag inte göra utan se till att sonen har en lägenhet att flytta till och att jag givetvis finns där som stöd och råd i alla tider på dygnet. Men ansvaret är hans och tjejens. Får uttrycka mig lite klumpigt men jag vet inte hur jag ska säga det på ett bra sätt ; när min son är tillräckligt gammal att skaffa barn så har jag gjort mitt med småbarn och tänker då bara vara farmor ;)

Jag skulle ALDRIG kasta ut henne. Uppstår det problem, om det handlar om graviditeter eller annat, löser vi det som en familj. Alltid.

Precis.

Jag går på din linje, jubla skulle man kanske inte göra men jag skulle aldrig ställa ett ultimatum till mitt barn heller när det gäller något sådant.

Abort eller flytta !!

I min värld och som är uppfostrad så stöttar man varandra och jag vill att min dotter ska känna sig trygg i att anförtro och berätta stora händelser för mig. Precis så som jag alltid känt inför mina föräldrar.

Det är superviktigt för mig att min dotter känner så och att hon verkligen känner att hon alltid kan lita på att jag finns där och stödjer.

Senast ändrad:

Jag skulle ALDRIG kasta ut henne. Uppstår det problem, om det handlar om graviditeter eller annat, löser vi det som en familj. Alltid.

Inget illa menat, men kan man bara vara en familj i dina ögon om man bor ihop :confused:

Även om min son skulle bo nån annanstans så ingår han i min familj och kommer så alltid göra.

Mitten syftar nog till att om man är en familj så löser man problemet och stöttar men man kastar inte ut barnet vind för våg ...

Eller så tolkar jag henne iaf och jag håller med :)

Nej, kasta ut barn vind för våg eller ställa ultimatum är inget jag menar heller. Vilket kanske verkar lite luddigt i texten men attans svårt att förklara hur man menar ;)

Jag tror jag skulle vara åt det andra hållet, propsa på att inte göra abort.

Håller med.

Eftersom dottern i det här fallet var osedvanligt mogen så är det väl en mognadssak att ta beslutet att föda barnet.

En mogen dotter och som har en väldigt omogen moder, skulle jag vilja påstå.

Skulle eran relation vara helt förstörd ?
Nej.

Skulle ni propsa på en abort eller skulle det vara dotterns beslut ?
Jag skulle absolut nämna det som alternativ.

Skulle ni kasta ut eran dotter om hon valde att behålla barnet ?
Inte kasta ut, men:

Har jag skaffat ett barn (som exempel) så har jag gjort det för att jag vill ha ett. Då är jag sannolikt inte så sugen på att ha två barn under mitt tak, och har jag då ett antal nästan-vuxna barn är jag inte så säker på att jag vill ha småbarn under mitt tak.

Jag hade gjort klart för min dotter/son att om denne anser sig vuxen och mogen nog att skaffa barn så är denne även vuxen nog att leta sig bostad och försörjning utanför mitt hem. Dottern/sonen får bo hemma under tiden bostad söks, men bostad ska aktivt sökas. Om bostad inte hittats före det att barnet föds, ska dottern/sonen lösa sin situation som om denne var boendes "hemifrån".

Sedan kommer jag naturligtvis att vara mor-/farförälder och ställa upp som barnvakt ibland, men jag tänker inte bli nödlösningen, akutbarnvakten, extamamman.

Jag såg programet och såg ut ungefär såhär: :eek:
Satt bara och väntade på en replik i stil med denna:
-Men nu är vi såklart glada för "bla blas" skull (kommer inte ihåg namnet) och ser fram emot kommande barnbarnet och ska stötta dem.
Men det kom aldrig.

Om Tuva kommer hem som 17 åring och är med barn, kommer jag inte jubla. Men aldrig i livet tvinga henne till abort eller slänga ut henne. Finns inte på min världkarta!

Jag uppfattade det också som att hon flyttade hem till en annan släkting (skulle komma mer om det i ett annat program) så det var ju inte så att hon flyttade till något eget. Pappan till barnet hade ju meddelat att han inte alls var intresserad av att vara en del av barnets liv.

I min värld existerar det inte att slänga ut Li om hon kommer hem och är gravid. Aldrig! Någonsin! Nej, jag skulle inte heller se att våran relation blev förstörd. Nu är Li bara 15 månader, det är långt kvar till hennes tonår och jag kan bara föreställa mig. Jag skulle kanske inte tycka att hennes beslut var det klokaste, men jag skulle stötta henne på bästa möjliga sätt och glädjas ändå.

För min del har inte livet förändrats så värst mycket sedan Li föddes, sällskapet är så klart något annorlunda då tjejen vart med så gott som överallt sedan hon föddes men jag gör ju precis samma saker nu som innan hon föddes, och det mycket tackvare en stöttande familj - och på samma sätt skulle jag vilja hjälpa min snorkråka den dagen det blir så.

Jag reagerade som du.

Jag skulle troligen också försöka få min 16åriga dotter eller son att tänka över det hela ordentligt och kanske ändå försöka "förorda" abort. Men jag skulle INTE tvinga dem till det eller hota dem till det genom att hota med att "kasta ut" dem. Speciellt inte om jag anser mitt barn (som denna mamma sa) vara mogen, ansvarstagande och en vettig person!

Däremot tror jag det blir bra för tjejen att bo själv istället; då kommer hon få klara detta själv och mogna i mammarollen utan sin egen mamma omkring sig hela tiden.

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama