Vägra lyfta bakhovarna

E

_Emma_

Vet inte om denna tråden ligger rätt men hoppas det.
Det är såhär att hästen jag köpte för ett par månadersen inte går att lyfta bakhovarna på.
I början när hon kom så var det alla benen men har tränat varje dag så nu accepera hon att lyfta framhovarna och kan hålla uppe dem,men där i mot så fort man ska lyfta bakhovarna så bara kickar hon och blir verkligen jätte nervös..Kickar inte om man bara tar på dem,tex lindar eller borstar benen.
Sist när hovslagaren var här så blev han sparkad,så till slut ville han brems henne men det hjälpte knappt. Hon bara sparkas och hoppar runt och är jätte nervös och stirrig :crazy:
Nu kommer hovslagaren om ett par dagar så nu till min fråga,
Vad tycker ni,
Ska jag bara låta hovslagaren ta framhovarna och sen skippa bakhovarna och träna och träna tills nästa gång han kommer?

Eller ska vi ta alla hovarna och bremsa henne ?

Tycker det är så hemskt när hon blir så nervös,och det är ju dessutom en fara för hovslagaren.

Sv: Vägra lyfta bakhovarna

Det där kan bero på rygg/ ländbesvär.
Om man ger smärtstillande o hästen lyfter- ja då kan man börja leta.

om det är för att hästen är ohanterad så tycker jag inte du ska bremsa, skippa bakhovarna denna gången och fortsätt träna och träna och träna.

Du kan pröva att lägga ett grimskaft om hovarna och lyfta försiktigt, om det går.
om hon så bara lyfter en cm, så sätt ner hoven och ge massor av beröm

om det är för att hästen är ohanterad så tycker jag inte du ska bremsa, skippa bakhovarna denna gången och fortsätt träna och träna och träna.

Du kan pröva att lägga ett grimskaft om hovarna och lyfta försiktigt, om det går.
om hon så bara lyfter en cm, så sätt ner hoven och ge massor av beröm

Okej men tycker också det låter vettigt att vi bara tar framhovarna denna gången och väntar med bakhovarna tills nästa gång då jag har tränat ytterligare med henne. (:

Vårats sto e bara sto helt enkelt. Henne får vi säga till på skarpen då står hon still. Men hon ska väsnas varje gång:crazy:

Det där kan bero på rygg/ ländbesvär.
Om man ger smärtstillande o hästen lyfter- ja då kan man börja leta.

Visst kan ju vara det med men tror inte det,eftersom det var samma sak med frambenen. Men att hon sen accepterde att jag fick hålla dem uppe. Får pröva att träna o träna men om det inte hjälper får jag kolla upp det ..

Ett tips vid träningen.

Håll i svansen samtidigt som du lyfter hoven. Och håll ett stadigt tag i hoven, så hästen känner ett stöd att jo, den ska vara uppe...

hur gammal är den?

Använd ett ord t. ex.-Lyft! när du börjar med frambenen. Beröm mkt.

om den blir så nervös kanske ngn har varit dum med den.

Är den skodd tidigare?
Vet om att sömstuckna hästar kan vägra att lyfta benen, men oftast beror det på ngn form av smärta.

Var lugn med den hela tiden.

Till älgen : tack för tipset,ska jag prova :)

Till axel : Hon är fem år gamal ( dräktig ) vet inte om det kan ha med de att göra..
Hon är inte skodd tidigare..
Ja jag tror att det hänt något med henne eftersom hon blir så nervös.

kolla upp så att hästen inte har ont.
min häst var också sådär ibörjan när jag precis köpt henne. hon ville inte lyfta hovarna, helst problem med bakhovarna. framhovarna gick sådär efter ett tag. Hovslagaren hade väldiga problem att sko henne, helst vänster bak, hon bara stod och slog. men sen tog jag ut kiropraktor, och han gick igenom henne. Hon hade ont i ryggen och korset, var även sned i korset. Sen så knakade han till kotan på höger bak. Och då förstod jag varför hon varit så svår att lyfta på vänster bak, -hon ville inte stödja på höger bak eftersom hon hade ont. Efter att kiropraktorn behandlat henne så blev hon mycket trevligare att lyfta hovarna på.
Så, ta ut en kiropraktor eller liknande och låt denne se över hästen. Hoppas det löser sig!

Låter som en häst i mitt stall.
Förra gången hon skoddes slet hon sönder 3 grimmor och fick en ganska ordentlig spricka på framhoven, Hon fick lugnande idag då hon skoddes och det gick prima, dock vill man ju inte måsta ge lugnande varje gång.
Men jag skulle prova sko fram och om det skulle gå bra så skulle jag ge mig där. och fortsätta träna innan jag skulle ringa hovlagaren igen.

En häst som inte tidigare är skodd har man kanske inte hållit på med, med hovarna som man har gjort med en skodd häst.
Dessutom kan ju ston som sagt vara väldigt privata av sig där bak.

Vårat sto ville inte ens låta oss ta henne i ljumsken när hon kom. Men det var bara att hålla handen still där och berömma när hon lugnade sig. Sedan får man gradvis öka kraven, tänk på att när hovis skor så håller han hovarna på ett heeelt annat sätt än när man kratsar bara.
Unghästen vi har nu vill inte att man tar i benet på insidan/framsidan (om du förstår hur jag menar?) så på honom får jag istället stryka längs med baksidan av benet och ta hoven bakifrån så att säga.
Ska jag få ta benet från insidan måste jag klia och massera länge och väl på insidan av benet först, så han slappnar av och inte tror att jag ska äta upp honom.

Jag tycker du ska träna med stoet att du får ta på henne precis överallt, smek och massera benen, magen, tissarna osv. Tills hon är helt avslappnad och njuter. Då kan du snällt be henne lyfta. Jag tycker att det varit enklare att få dem att lyfta om man lär dem att själva lyfta, då har de en chans att ställa sig i rätt balans.
Unghästen var så söt i början, man såg verkligen när jag gav tecken för att lyfta hoven, hur han började trampa om de andra först så han stod stabigt innan han lyfte. Och då är det viktigt att de får göra det, att man inte hetsar och drar i benet.

Lycka till!

kolla upp så att hästen inte har ont.
min häst var också sådär ibörjan när jag precis köpt henne. hon ville inte lyfta hovarna, helst problem med bakhovarna. framhovarna gick sådär efter ett tag. Hovslagaren hade väldiga problem att sko henne, helst vänster bak, hon bara stod och slog. men sen tog jag ut kiropraktor, och han gick igenom henne. Hon hade ont i ryggen och korset, var även sned i korset. Sen så knakade han till kotan på höger bak. Och då förstod jag varför hon varit så svår att lyfta på vänster bak, -hon ville inte stödja på höger bak eftersom hon hade ont. Efter att kiropraktorn behandlat henne så blev hon mycket trevligare att lyfta hovarna på.
Så, ta ut en kiropraktor eller liknande och låt denne se över hästen. Hoppas det löser sig!

Jag får kolla upp det om hon är likadan efter att jag tränat ett tag till.. för det kan ju vara så. :crazy:

Tack för alla svar & tips, (:
Hovslagaren kommer ju i morron så jag gör så att jag tar bara framhovarna och väntar med bakhovarna tills jag tränat mer med henne.. Och om hon inte blir bättre efter ett tag får jag ta ut en kiopraktor eller någon som kollar igenom henne.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 208
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 303
Senast: Praefatio
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 770
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar