Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Lite tips från en annan med ryggproblem (fast små tuttar, hittar inte ens en a-kupa som passar bra haha :p)

Som redan nämnts, pilatesboll! Sitt på den framför tvn eller datorn någon kvart om dagen eller så, perfekt för bålstabilitet o balans. Det finns massor med olika sorters övningar man kan göra med, men att bara sitta lite grann är bättre än inget.
När man väl sitter till häst är det bra att "vrida igenom" kroppen lite, känna efter ordentligt var man egentligen har sina höfter, sina axlar. Känna efter om man verkligen sitter rakt, utan att svanka, utan att spänna sig (kvinnor har mer svank än män, generellt sett, så man ska inte heller försöka räta ut hela svanken. Sitta avslappnat och rakt upp och ner).
Att byta sits emellanåt är också bra. Ibland sitter man "långt fram" på sittbenen, ibland mer på bakfickorna. Hästen känner väl av förändringen, något man längre fram kan använda för att placera hästens huvud.
Är en gångart obekväm för ryggen en dag, lämna den därhän tills det känns stabilt igen. Träna hellre bara övergångar, fattningar. Torrövningar utan häst kan hjälpa, man känner sig urfånig men det hjälper! Man rör underkroppen på samma sätt som när man rider (prova galopp, man är ashet snacka om sexiga moves :D)

Hmm, ja det var allt jag hade so far.

Lite kritik om filmen
Tycker som många sagt att hästen inte ser ut att bjuda framåt. Dessutom tycker jag den går lite väl framtungt..?

Ordet "avundsjuk" är inte tillräkligt starkt för att beskriva mina känslor för den ridbanan! :angel:

Din häst ser väldigt broke ut, (valack? ;)) det enda jag tänkte på ridmässigt var att h*n kanske är lite väl låg i formen och går bakom lod vilket gör att bakdelen hamnar lite efter. Om du fick upp formen liiite kanske du skulle få till ett bättre påskjut bak?

Bara en liten fundering :)

Min sambo är qi gong instruktör o har "utvecklat" ett gäng rörelser man kan göra till häst. Supereffektivt!

Tja om intresse finns kan det ordnas clinics inga problem :)

Dvd finns det planer på!

du har en bra headset men tyvär följer resten av hästen knapast med!! Hästen bakdel sticker up i luften i stället att sänka sig under din rumpa. Med andra ord du upnår ingen sammling att prata om, i längden kommer hästen få problem med rygggen, framben, stelhet event. börjar drar iväg, blir tung i handen. Orsaken är att hästen är inte balancerad - använder inte sina bakben.

försök tränna på frammåt neråt i lät trav, hrldt på stora volter som du gör kont. större, typ en spiral -- med andra ord du rider framåt och åt sidan samtidigt. Skaffa Paalmans bok "träna hästen för hoppning"

titade i Juli på SM i westernridning på Böckeberg, har aldrigt innan sett så mycket såpass DÅLIGT ridning innom 2 dagar, detta inkluderar alla såkalllade tränare och profs.

Själv rider och tränar jag dressyr.......

ja jag tycker han är lite som en 3 åring i utbildning om man jämnför quartrar som rids in som 2 åringar. Då jag inte velat gå för fort fram,skador och att araber utvecklas långsammare. På filmen tränade jag inför söndagens tävling :) . När han rids i dressyr rids han i en högre form och mer framåt. Kan du utveckla detta med framåtbjudning? För jag känner själv att han har det när jag rider. Han går lättare bakom lod i på längre tyglar än kortare och det är något jag tränar på. Du har nog rätt att jag tänker bakåt i galoppfattningen. För jag sitter ju och tänker ytterskänkel bak och då tänker man ju atomatiskt bakåt så tack för tippset. Tyvärr så har Fristad inte sin vanliga E tävling utan en pay and ride vilket jag inte vill åka ca 10 mil enkel resa för. Istället kommer jag åka på en annan träningstävling.

Det känns lite som att ridningen bromsas, att han bara går och ser fin ut men arbetar inte så mycket. Ser ut som att det beror på att du kanske inte riktigt kan sitta ner i traven utan föredrar att han går i den tempot. Nu är det ju bara min åsikt och det finns säker många som tycker annorlunda men jag föredrar att unga hästar travar på lite mer så att man får med bakbenen bättre. Tycker att dom är lite för unga för att gå så sakta och då blir det lätt att dom börjar gå bakom lod och tappar framåtbjudningen och påskjutet bakifrån. Det behöver inte betyda att dom inte är lätta att få fram om man vill men med tiden kan man få problem med det om man rider dom så. Sen på tävling kan man sänka tempot för just den klassen men nu menar jag bara vardagsrdningen :laugh:

Men som sagt alla tycker olika :D Kul att det gick så bra för er på träningstävlingen!! :bump:

Vad har det med den här tråden att göra?

Jag håller med om att man kan se mycket dålig ridning på westerntävlingar... ungefär lika mycket som på hoppning och dressyr.... På hög nivå.
Det är aldrig roligt att se dålig ridning oavsett gren.

titade i Juli på SM i westernridning på Böckeberg, har aldrigt innan sett så mycket såpass DÅLIGT ridning innom 2 dagar, detta inkluderar alla såkalllade tränare och profs.

Tur att man kan tycka olika! Varje år sitter jag under dressyren på Horse show i Göteborg och funderar på varför i helvete jag köpt biljetter för att se på sönderavlade, hispiga jävla tvåmeters-halvblod vars tre meter långa halsar måste krullas ihop med korta tyglar så att de inte far åt flanders för långt iväg och undrar om detta verkligen är eliten eller om alla de blivit sjuka i flunsa så de plockat fram vilket b-lag som helst och bett dem tävla.

Det finns en hel del dålig ridning representerad, tillochmed på SM, tyvärr. Men även de sämsta, med undantag, tycker jag är bättre än vilken engelsk dressyrryttare som helst, faktiskt.

Kan vi inte lägga ner denna diskutionen innan den spårar ut och tar över en bra tråd :laugh: (med tanke på att det finns så väldigt mkt åsikter om detta....)

Mkt trevligt ekipage och hästen ser välriden ut! :laugh: Men eftersom detta är en tråd där man ska kritisera så kan jag hålla med om att du kanske skulle försöka höja formen lite lite så han får upp huvudet lite och inte går bakom hand. Sen blir det lite många varv på volten, kanske lite variation för att hålla motivationen uppe :laugh:

Men som sagt, jättetrevlig ekipage och bra ridning :)

med dressyr menar jag detta som man håller på med i Wien eller i Jerez de la Frontera, Saumur etc. om någonting handlar bara om att få så mycket poång som helst har det inget med konst eller ridkonst att göra.

Var och en blir salig i sin tro....håll dig till din du, och har du inget vettigare att komma med än att klanka ner på den sport vi älskar att utöva så är det bättre att inte säga något alls.

Synd bara att ju mer forskning som kommer på just hästridning desto mer tyder på att det värsta för hästen är just korta tyglar och höga huvudformer

http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/visst-paverkar-huvudets-och-halsens-position.htm

"NÅGRA SLUTSATSER

* Huvud- och halspositionen har signifikant påverkan på hästens rörelser både med och utan ryttare.
* En häst med fixerat huvud får en kortare steglängd i skritt.

* Man kan göra en grov uppdelning mellan upprest hals, då främre delen av ryggen sänks och den bakre delen höjs, och sänkt hals, där effekten blir motsatt.
* Den mest uppresta positionen (5) påverkar rörelsemönstret mest.
* Den extremt låga positionen (4) ( rollkur ej western) påverkade också hästen men på ett annat sätt. Subjektivt uttryckt (Marie) gav den en mer överdriven rörelse i svävningsfasen."

Det är så roligt när dressyrfolk pratar om samling vilket ska vara bla att bröstryggen höjs och att länden är välvd samt att bakbenen placeras längre fram inunder hästen.

Nu visar forskning att den enda gången hästens bröstrygg höjs är vid framåt nedåt ridning. Dvs Western.

Det finns dessutom forskning gjord där man ser att ju kortare tyglar desto sämre ryggverksamhet i skritt och galopp, detta då en häst naturligt rör sitt huvud mkt i dessa gångarter och tordes inte sluta behöva det för att en dressyrryttare sitter o trycker i hästen mun konstant.

Så om du verkligen vill uppnå samling kanske du skulle tänka om och släppa lite på hästens mun:grin:

Well, för att rycka upp tråden igen slänger jag in en film från Nationals i helgen, jag rider SPB trail, har nästan bara ridit WRAS innan.

Innan ni börjar kritisera så tänkte jag skriva det jag själv tycker;
-Jag borde flyttat henne bättre vid grinden
-Jag slarvade i boxen så att hon knuffade till bommen
-Borde ridit bättre väg över bommarna (syns nog inte så tydigt på filmen)
-Galoppen... well :p
-Kanske kunde gjort lite bättre ifrån mig i L'et
-SUPERNÖJD med hur hon går över skrittbommarna och bron! Hon brukar bara klampa över, nu kollade hon på den! :banana:

Justeja, filmen vade! Hehe
http://www.youtube.com/user/MalinBard#p/a/u/0/S05Bpn6shPg
:)

Såg trevligt ut! Blir det träna galoppbommar på lördag?

Liknande trådar

F
Western Smyger in för första gången på länge nu på buke då jag åter igen vart rejält dålig (smyg in på hemsidan vår under vem e matte, så ser...
Svar
9
· Visningar
5 461
Senast: Sellan
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 645
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar