D

Dragonfruit_

Jag hade tänkt att jag skulle skaffa mig en ny vagn. Till shetland då. Men vad finns det för några? Den enda jag kommer på är ju roslagsvagnen. Vad har ni för vagnar till era små?

Sv: Vagnköp

Men jag har redan en globus. Den är fin och titta på men jag har inte hunnit köra i den än. :angel: Jag skulle behöva två vagnar, och en som helst är lite kraftigare och så till tävling och träning tänkte jag.

Tidaholm finns ju...kostar ju lite extra,men ack så fina dom är.
...sen finns ju Bullet rockarden...Drive Out, Equus Driving & Equipment, Torpängar´n.

Sök inne på www.hastnet.se så hittar du hemsidor till dom olika.

Jag hade tänkt att jag skulle skaffa mig en ny vagn. Till shetland då. Men vad finns det för några? Den enda jag kommer på är ju roslagsvagnen. Vad har ni för vagnar till era små?

Jag har en vagn till shettis till salu!

Va stor hon har blivit den lilla!:love:

Där sa du nåt..4-hjulingen glöms alldeles för ofta bort och till shettis är dom helt suveräna faktiskt!
Med en 4-hjuling slipper man också problemet med att hitta rätt bogläge för sin bröstsele i o m att det är lokselen som gäller.

Ja, Tidaholmsvagnar är väl kronan på verket.:bow: Tyvärr lite för dyr för vår nöjeskörning men har man tävlingsambitioner så är det självklart en annan sak!

Va stor hon har blivit den lilla!:love:
Är det Tindra du menar? :love: :D
Där sa du nåt..4-hjulingen glöms alldeles för ofta bort och till shettis är dom helt suveräna faktiskt!
Med en 4-hjuling slipper man också problemet med att hitta rätt bogläge för sin bröstsele i o m att det är lokselen som gäller.
Fast det finns ju pållar som har kepigt "bogläge" för loksele (liggande bogar tex vissa frieserhästar), men det är faktiskt mindre vanligt :p
Men ofta kör många med en kraftigare bröstsele till vagnen :crazy: håller med att lokor eg är bättre! :)

vadå loksele till fyrhjulsvagn? Jag kör hellre med bröstsele till det mesta, för då använder man draglinorna bättre, och loksele är så klumpigt att sela på.

Testade ju att ha bröstselen på nordisen istället för lokselen när vi klipper gräs (skittungt) och han drog bättre och lättare med bröstselen, så nu blir det aldrig mera loksele på klipparen. Hur jag gör med stora vagnen återstår att se, det är ju ändå 1500 kg, men jag kommer att testa dra en gång utan folk med bröstselen och se hur han reagerar.
Så loksele är inte självklar till fyrhjulsvagn, se bara på alla med maratonselar/maratonvagnar. Det är 300-400 kg vikt.

Kanske finns en anledning varför alla har "däckelundelägg" under bröstorna! :crazy:
Är hästen sen i lagom hull eller fet gör det nog inte mkt att bröstan ligger över bogspetsarna!
Sen har jag fått för mig att eftersom man kan vika ihop en brösta blir det stort tryck runt bringan på hästen. Hur tungt det än går blir det bara tryck mot bogbladen på hästen vid loksele!
Men sen borde väl du om nån veta hur snälla och fogliga hästarna är! Han skulle kanske gå presis lika bra med en skitsele!?

Det finns lätta och smidiga lokselar samt om dessa tillverkades likt bröstselarna skulle de bli mer populära! :) (Med "lösa" draglinor, bättre däckel (silett/selett) o m baksele till)

Sen är det ju så att om en vagn väger 100-150 kg blir dragmotståndet inte mer än 10 kg på plan grusväg! Vilket inte är mkt för en stor häst :D

Senast ändrad:

Ja Tindra menade jag.:love:

Stora damen nu ju!

Och vilken härlig färg det är på henne!:d
Säger jag som annars bara vill att kallbloden ska va fuxar med vit man..;)

Kan tänka mig att du har en fin vän och körhäst i henne i framtiden!!

Tillbaka till lokselens vara eller inte vara.
Jag tillhör dom som inte kör med loksele och vanlig lätt rockard.
Tycker inte om att det gungar så fram o tillbaka..;) ;) ;)

Däremot skulle jag aldrig använda någonting annat när hästen ska dra lite tyngre och för helhetsintryckets skull så tycker jag loka och gamla vagnar ser fint ut!

En dragvillig häst lägger sig verkligen ner i lokan (det blir ju att hästen drar med sin tyngd) och kan på så sätt dra både bekvämt och naturligt.

de flesta har inte däckelunderlägg under bröstorna. Och lokselen är ju en skitsele egentligen, fast med lokor, för draglinorna fungerar INTE utan att du höjer upp skakelfästet som jag gjort. Det är stor skillnad.

Körde remmalagsvagnen igår med 10 pers på med bröstselen istället för med lokselen. Märkte ingen skillnad på hästen, la sig lika fint i uppförsbackarna som med lokselen. Ska nog ändå använda lokselen just till remmalagsvagnen, det passar bättre och jag tror nog att lokan gör sitt till. Måste bara modifiera lite först, svetsa större seltungehål så skaklarna kan röra sig och nya bromsremshållare.

Ju mer man kör tungt, ju mer tänker man på, och beundrar arbetshästarna förr. Vilka tålmodiga djur! Man hoppas att de behandlades väl.

Nä bröstaskydd heter det kanske eller bröstaunderlägg :idea:
Menade en hel del - inte alla ;)
Lokor är bra - men loksele mindre bra! :angel:
Det är det som är synd att lokselarna inte tillverkas som de "bra bröstselarna"!

Ang att nordisen inte reagerade negativt är ju som jag skrev att det behöver inte märkas!
Ja hur vet man att det är fel då?
Kolla på hur selen fungerar och vilken anatomi och exteriör hästen har och hur den ska arbeta...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
486
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix