Vagnhysteri

Sv: Vagnhysteri

Vår vagn kan man oxå fästa babyskyddet på, det ska bli kul att se hur det fungerar :)

Jag blir lite orolig bara, små barn ska ju ha platt ryggläge o det ger ju knappast babyskyddet :(

Har du dåligt samvete för det?

Vagnen är ju INTE för långpromenader - mer bara för att handla lite, eller om man ska shoppa i en galleria en stund :D Om jag bara åker och handlar på ICA tar det inte så lång tid, så då har jag inte dåligt samvete, och när vi var på shoppingtur i en galleria (var där kanske en timme) så tog vi mat och fikapaus 2 gånger och tog upp henne så det är nog ingen fara. Som tumregel är det ju inte mer än en timme i bilbarnstolen, och då får man ju räkna med bilåkandet också.
Och det har blivit SÅ mycket lättare att handla, om hon somnat i bilen behöver jag inte ta loss henne och flytta och väcka, utan bara knäppa fast stolen i vagnen. Underbart !!

Så, nej, jag har inte dåligt samvete ;)

Senast ändrad:

Många lägger ju babyskyddet i kundvagnen när de handlar, det lär ju vara ännu sämre :crazy:

Sämre varför??
Om jag handlar på Ica och det tar 15-20 min.
Vad gör det då för skillnad om babyskyddet sitter i en vagn-konstruktion eller står i en kundvagn?

Jag menade egentligen att då ligger de ju inte heller i ryggläge plus att det inte är lika 'stötdämpande' som en vagn. Det skakar ju en del när man går på asfalten, speciellt. Tyckte jag iallafall när jag gjorde det.

Det blev lite fel smajly ser jag nu, jag menade inte att det var dödsstraff på det, menade bara att det hade varit alternativet till vagnen och då tycker jag vagnen är bättre. Inte att det är skitdåligt med kundvagnen. Lite rörigt men du fattar säkert ;)

Jag förstår, vi tycker det är aspraktiskt men man vill ju inte ha halva buke+svärmor eftersig som man gärna får då man ser till ett skäl som är bekvämt eller faktiskt mest passar den vuxne.

Jag älskar vår spaciga vagn :)

Åka några minuter till affären + handla + åka hem är ju inte värre än att åka en bilresa som är lika lång. Så jag känner inga tveksamheter, vi tar henne ju inte på långpromenader i den (det vill man inte heller för då är stora klumpiga vagnen bättre ;), och har fjädring och så ).
Och Elina trivs i den också. Man HÖR när hon inte tycker stolen är bekväm längre :D

Vi köpte en begagnad Emmaljunga Cerox, inklusive lift, parasoll, regnskydd och ståbräda för 2500, jättefin i grått och senapsgult. Vi fick också med täcke och kudde med hemmasydda påslakan som säljaren tyckte passade så fint i vagnen. :)

Det viktiga för mig var en praktisk vagn som fungerar i stallet och på hundpromenader. Sen får den gärna vara snygg också, och helst inte helt vanlig. Och jag har inte sett någon annan med den här färgsättningen - än.

Jag kände att jag ville ha vagn klart innan det är högsommar och jag är höggravid. Vi har nog med saker att pyssla med ändå innan bebis kommer, det ska ordnas skötbord och möbleras om så det får plats, sängkläder, kläder och klädförvaring etc. etc.

Det börjar klia "boa-in-mig-tarmen"...

Jag sätter killen i babyskyddet hemma och ställer den i vagnen ( en helt vanlig vagn) och kör ut till bilen. När vi kommer hem igen så ställer jag ned babyskyddet igen i vagnen och kör tillbaka. Det är väldigt praktiskt att slippa packa honom i och ur, helst när det var kallt ute!

Sen är det grymt irriterande att behöva ställa den på bakhjulen bara för att svänga runt när man följer en trottoar som svänger... QUOTE]

Jag brukar lyfta bakhjulen istället, liksom köra på framhjulen. Det kan man göra medans man går, slipper stanna och ta ut en ny riktning. Tycker det är lättare att lyfta i handtaget än att trycka ner. Men det tog ett tag innan jag kom på det. Känns dessutom som att det sliter mindre på vagnen.

Till ts:

Vi köpte vår första vagn på Blocket för 1500:-. Det var väl ett par månader innan sonen föddes. En kombivagn, helsvart jättefin. Använd men inte sliten. Har varit superbra.
Nu har vi köpt två sittvagnar på Blocket. En Brio från 04 som var mycket finare än de nya som finns i affärerna nu. Jättefint skick 1500:-. Och så köpte vi en jättegammal brio som efter tvätt och nytt tyg på insidan i suffletten blev ett riktigt fynd för 200:-. Den har vi hemma på gården. Skönt att ha en vagn som man inte behöver vara rädd om och en som är "finvagn". Kombivagnen ska vi "spara" så den är fin till bebisen som kommer efter sommaren.

Mormor har försökt med en sån där registreringsskylt men det blir inget med det:devil:

Jag skulle aldrig få för mig att köpa en Stokke vagn. Usch, men det är nog mest för att vi bor inte i stan.

Till sonen hade jag förmånen att få en ny Emmaljunga Duo av min snälla mamma. Den var pepitarutig i grönt och vitt och jag tyckte jättemycket om den. Tyvärr gjorde jag mig av med den eftersom jag inte tänkt mig fler barn. Till dottern inköptes en begagnad Brio Duo i grågröna toner. Helt ok men inte lika bra som min första. Den har jag dock kvar, trots att jag försökt bli av med den flera gånger och dumpat priset.

Jag är nog nåt mellanting. Skulle aldrig vilja köpa en sån ny "modern" vagn men vill heller inte har nån superdupergammal.
Vi köpte en Emmaljunga från -00 med liggdel, sittdel, åkpåse, madrass, kudde, påslakan mm. Kostade runt tusenlappen. Var helnöjd med den vagnen. Funkade kanon här ute i skogen!
Sen har jag köpt/fått några fler begagnade men har ingen av dom kvar.
Nu har vi en Emmaljunga Scooter och den känns lagom modern för mig.

Själv kommer jag aldrig att skaffa mig en fyrhjuling, så klumpiga jämfört med trehjulingen.

Nej jag är fast besluten om en UJ ( ev en Emmaljunga ) när det väl beger sig :)

Tycker inte det är så hysteriskt med vagnar! Hysterin gäller mest att det är lång beställningstid på många vagnar. Vi har en Emmaljunga, ny (eller var ny 2008), men stadig 4hjulare.

En 3hjuling tycker jag är ostadig även om du låser framhjulet, ställerman foten på den så lyfter den från marken direkt.

Jag tycker tvärtom att många gamla vagnar är stora, klumpiga och fula!

Tycker inte det är så hysteriskt med vagnar! Hysterin gäller mest att det är lång beställningstid på många vagnar. Vi har en Emmaljunga, ny (eller var ny 2008), men stadig 4hjulare.

En 3hjuling tycker jag är ostadig även om du låser framhjulet, ställerman foten på den så lyfter den från marken direkt.

Jag tycker tvärtom att många gamla vagnar är stora, klumpiga och fula!

Ny 2007 ska det stå.

Jag har aldrig varit vagnshysterisk, har aldrig vetat vilken modell som är trendig eller inte.

Vi köpte en Emmaljunga duo edge, svart och brun, till första barnet. Sedan en Emmaljunga scooter, klarblå och svart.

Och efter det en BabyTravel syskonjogger DeLuxe, i mossgrön och lime.

Jag har köpt vagnar som har varit tänkta att klara mycket packande i bil, de ska klara att vara med i stallet och inte synas om de blir smutsiga.

Alla vagnarna har varit nyköpta.

Och vi har namnskyltar till båda barnen.

Alltid lika spännande när det kommer till vagnsfrågan.....:D

Alla runtomkring mej verkar ha stenkoll på detta med olika vagnar...

Jag kände mej skitdum som inte hade (har) koll som andra verkar ha....:rofl:

Men, men, det var lite halvroligt i och för sig när kompis som skulle ha barn ett par månader efter oss köpte vagn till sitt barn...
9500 spänn!!:eek:
Jösses...

Vi köpte vår begagnad av en bekant... En Emmaljunga. Funkade skitbra!!:D Gav runt 400 kr för den!!

Jag är inte så "noga" med märken eller så...

Såg de här neonfärgade nya vagnarna...Inte riktigt min stil!!:grin:
Är alldeles för tråkig som person för att gilla dom....

Jag skulle gärna ha haft en neongrön vagn, jag älskar att sticka ut :laugh:

Min sambo däremot är precis tvärt om. Om han skulle vara pappaledig fick jag minsann kompromissa och välja en neutral vagn.

Och så kör han i en egengjord neongrön bil :p

Jag vill väldigt gärna ha en färgglad vagn. Gärna en med massa rosa om det skulle bli en flicka.Sambon däremot vill ha en neutral tråkmånsen :p.
Troligtvis får jag rätta mig efter honom vad det gäller detta. Får väl köpa en sulky i skrikfärg istället.

Jag tycker inte heller det är någon hysteri, i alla fall inte bland våra vänner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka