Shenzi

Trådstartare
hej hej!

mitt varmblod har under några månaders tid blivit mer och mer jobbig att rida, han slänger med huvudet eller drar det åt höger med jämna mellanrum, som om bettet satt fast och han ville ha loss det. I samband med vaccination fick veterinären titta i munnen och ser att han har vågbett. Jag antar att det är bäst att åka till hästtandläkaren med detta? Men jag skulle vilja höra lite från er som haft vågbett på era kusar om det är ett återkommande problem, om man kanske bör byta betttyp (eller bett alls? - kanske hackamore?)
vad de kan kosta på en höft att rätta till detta problem och hur det går till. Ja, erfarenheter kring det hit, jag känner mig lite lost.

Tack på förhand

MVH
/sandra

Sv: Vågbett

Mitt egenuppfödda sto visade sig ha det vid 7 års ålder och det åtgärdades av veterinär Wadås som sa att det syntes på tänderna i framkant att hon bet fast i bettet, vilket inte känts när jag ridit. Han raspade och rekommenderade mig att ta ut en equiterapeft som kunde kika på hela henne, då det troligen hade sin orsak i rygg/nacke. Hon hade låsningar i nacke och rygg. Jag har efter det, 7 år sedan, haft regelbundna besök av EQ som underhållit hennes "besvär" som delvis har sin orsak i raka bakben + överbyggd bak. Hon har i övrigt varit en fungerande häst, svenskt rekord i antal godkända tävlingskm i distans utan uteslutning (2800 km) och jag har växlat betttyper och ofta ridit med hackamore.

Kostnad tandläkare ca 800 kr, EQ ca 500 kr/gång ca 2-4 ggr/år.
Om man åtgärdar det innan det blir stora problem, kan man spara in på andra veterinärkostnader vid hältor.

Smärta och tydligt ogillande är alltid en indikation på att något inte är som det ska, men det är inte lätt för en häst att tala om det så att vi förstår. Hoppas att du har ekonomi att göra det som behövs.

Jag tog ut tandläkaren 1 gång/år i 3 år och efter det varannat år.

Sv: Vågbett

jag har pratat med ET också, jag är kompis med en sådan så hon ska även ta en koll på honom. för jag tänkte också att de kan vara låsning i nacke/rygg. givetvis kommer han få den hjälp han behöver. jag är bara intresserad av erfarenheter kring detta. tack för ditt svar =)

fler erfarenheter därute?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339
H
Hästmänniskan Jag har inte ens varit inloggad på buke på evigheter, men idag blev jag så irriterad att jag bara måste få gnälla av mig i en tråd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 972
Senast: Mela94
·
M
Utrustning vet inte riktigt var jag ska lägga denna tråd..men testar:angel: Hej! För att göra en lång historia kort (ja relativt kort...
Svar
10
· Visningar
1 507
Senast: mazarein
·
M
Träning Hej! För att göra en lång historia kort (ja relativt kort iafll:angel: ) så; nuvarande hästen jag köpte för ca 1,5 år sedan, hade...
Svar
1
· Visningar
990
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25