Vågbett??

Sv: Vågbett??

Vågbett hindrar den normala malrörelsen för hästen när den ska tugga. Rekommenderar en kunnig tandläkare typ "TL" eller en veterinär med de kunskaperna. :cool:

Vi har haft ute en kunnig tandläkare"vet".
Vi ska tillbaka till henne i Augusti för att ta bort en vargtand..

Bäst är då att resonera med denna person om vad du ska tänka på och om det går att åtgärda på något sätt. Framförallt är det ju viktigt att du har koll på bettanpassning och att hästen klarar att tugga maten på ett bra sätt. :cool:

Jag ska snacka med henne om det när v ska till Djursjukhuset.

Min häst har med vågbett. Viktigt att tänka på är att detta är inget problem som försvinner av sig självt, eller bara behöver en tillrättning. Hästen behöver besöka tandläkare minst en gång om året. Har du precis upptäckt det så kanske det inte ska gå mer än 6 månader mellan de två första besöken, så du får ordning på det. det påverkar hästens sätt att tugga och den kan ha problem emd att tugga grovfoder. dessutom kan foderrester packas längst bak i munnen.

Kan man bli av med det helt eller kommer hästen alltid ha det?

Min pålle har vågbett. Vetrinären har varit ute 2 ggr ;först i januari sen nu i juni. Nästa gång blir om ca 6 månader. Det är ju viktigt att det blir tillrättat. Går det för lång tid går det nog inte rätta till!
Min häst är 10 år (tydligen har ingen upptäckt bettfelet innan.. :crazy: )

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Gunnar
·
Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 873
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama