Vågar man?

Conversation Piece

Trådstartare
Jag har blivit tillfrågad om vi kan tänka oss att betäcka I Love Maui med Tap In. Stamtavla på fölet på den här länken. Jag har inget emot Tap In, tycker att han är prisvärd och om man har en köpare på fölet redan innan man betäcker så är det ju lugnt.

Men.

Problemet som jag ser det är att I Love Maui är en riktigt hårding. Jag brukar kalla henne för stridsvagnen. Jag har inte träffat henne när hon har varit i träning, utan bara nu som fölsto, men jag kan tänka mig att hon blir värre om hon tränas. Det finns inget hon är rädd för, hon är inte nervös på något sätt, utan bara stenhård. Vad säger ni om en sådan märr på Tap In? Det blir dubbelt Arnie Almahurst och mångdubbelt Hoot Mon. Jag har sagt nej till detta hingsval, men jag kanske är fånig?

Har ni förslag på andra hingstar i samma prisklass? Jag är tveksam till om det är så lyckat med franskt blod eftersom hon själv är grov och klumpig och hade stor och grov aktion själv.

Sv: Vågar man?

Jag hade nog sagt nej till en sådan kombination. :crazy: Det var väldigt mycket Arnie Almahurst rätt nära. Om stoet i sig är stenhårt så lär nog inte en avkomma tillsammans med Tap In bli mjukare.

Har själv en liknande märr i psyke och som också är rätt grov och tung. Hon går under namnet bombplanet här hemma. Skulle aldrig välja Tap In på henne pga psyket.

Jag skulle inte vara rädd för korsning Arnie Almahurst x 2 om det inte vore för att du har med Quick Pay på mödernet. Jag har själv bara sett en Tap Inare som varit svår (den är dock hyfsat bra). Men han har säkert fått det rykte han har av någon anledning. Din beskrivning av stoet stämmer exakt överens med de jag haft med Quick Pay på mödernet.
Quick Pay är ju inget man ska vara rädd för men de kan ju vara lite tuffa...

Franskt blod. Det finns många franska hingstar som lämnar både smått och lätt. Men med den mentaliteten du beskrivit hos stoet kanske franskt inte blir bra oavsett?
Orlando Vici tror jag personligen stenhårt på om än vi inget vet än om vad han lämnar.
Annars verkar Buvetier d*Aunou och hans söner lämna lite högställda men ofta lätta och eleganta hästar.

Är hon stor och klumpig bör du kanske undvika Super Bowl på nära håll i hingsten.
Du får hitta någon Valley Victory-ättling. De hingstarnas avkommor brukar ju för det mesta vara lättsamma, talangfulla och ha en lätt och fin aktion.
I samma prisklass som Tap In finns det dock inte så mycket att välja på...

Det är nog något att tänka på det du säger om Super Bowl. Annars har ju Sugarcane gått väldigt bra på Super Bowl, men det kanske man ska akta sig för just på henne.

Jag har nästan ingen erfarnehet alls av Valley Victory så det känns lite okänt för mig personligen. Men du har säkert rätt.

Idag låter det på de andra som är med på henne som om det kanske blir Enjoy Lavec på henne i alla fall.

Du får ju Arnie Almahurst x 2 med Enjoy också. Fast där är ju AA på fädernet, jag har som fått för mig att hästarna blir mindre hetsiga då.
AA på mödernet däremot blir ju ofta vasst.

Det är ju en viss prisskillnad på Tap In och EL, jag antar att ni får ett bra pris då :smirk:

Jag är egentligen inte rädd för att dubbla Arnie Almahurst, men om jag fick bestämma skulle det nog ändå inte vara på båda hingstlinjerna. Men det gäller inte bara AA i min värld utan generellt. Jag tycker att man tar stora risker på det viset. Men nu har ju Enjoy gått fint på Sugarcane-märrar så jag får väl böja mig.

Om priser. Det var väl en tanke att flickan som var intresserad av en avkomma skulle kunna lösa fölet. Men om hon inte kan tänka sig något annat än Tap In, så får det bli en häst till henne någon annan gång helt enkelt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka