Vågar man rida en Pay and ride utan brodd på gräs?

M

miisen80

Tanken är att min pålle ska ut på sin första "hopptävling" nästa vecka.
Kom nu på att hon har ju inga broddhål i skorna :confused:

Hon ska bara gå 40cm ev 60cm. Det är en stor gräsbana så det är inte tal om några snäva svängar o stora hopp.

Är helt grön på detta så vill gärna höra era åsikter.

Sv: Vågar man rida en Pay and ride utan brodd på gräs?

jag hade inte gjort det. men min häst är het och hoppar stort på små hinder. sen kan det ju vara blött i gräset och då hade jag inte gjort det hur lugn å sansad häst det än är. alldeles för stor risk att halka.

Nej, Kullabygden om det nu blir något.

Jag tävlar obroddat på gräs då och då. Om banan känns bra och är torr är det inget problem. Mina hästar brallar dagligen omkring i gräshagar utan att halka.

Är underlaget bra så är det inga som helst problem. Jag rider ofta på gräs utan brodd och hoppar också då och då. Det på både ungponny och vuxen häst.
Och jag antar att din häst går ute i gräshage, utan brodd?! ;)

Jag skulle starta.
Rider nästan dagligen på gräs utan brodd och att hoppa småhinder på gräs ser jag inga problem med. Om det inte är så att hästen är halvtokig och far omkring.

På en skapligt välbalanserad häst som inte hänger i handen, inte hoppar allt för stort (mer än dubbelt så högt) och inte är allt för het skulle jag absolut kunna tänka mig att rida sådana små höjder utan brodd. Har själv hoppat runt metern på gräs utan brodd. Allt beror på häst och ryttare.

´Jadå, bara det inte regnat dagen innan och underlaget inte är allt för halt. Själv tävlar jag barfota bak på ponnyn. Då har jag varken skor eller broddar då ;)

Sen är det ju inga höga höjder som ska hoppas och på PaJ så brukar det inte vara världens skarpaste svängar ;)

Lycka till!

(Förgående inlägg går av någon undlig anledning inte att ändra... :eek:)
Glömde visst skriva att de klasserna var på 1 m och 1,10 m, på ponny. :)

Tack för era svar!

Då ska det nog gå bra även utan brodd.
Ska be till vädergudarna.

Lånar lite här.

Skulle ni hoppa med en barfota häst på gräs?

Är sugen på en paj på jättefin gräsbana, men medishästen är oskodd. Är det idiotiskt? Visserligen har vi hoppat i gräs förut, men jag känner lite sisodär inför det.

Jag har själv inte hoppat helt oskodd häst men väl ponnyer med enbart framskor, inga problem.
Om det vore jag så hade jag åkt.

Jag har hoppat flera grästävlingar utan skor och jag tycker absolut att det är bättre än med skor man inte kan brodda.
Har jag skor på så brukar jag ha små isbrodd i, vet egentligen inte om det hjälper så mycket men det känns bättre.
Jag vill inte ha för stora brodd för då tycker jag att han verkar fastna i underlaget.
Kan mycket väl hoppa utan skor och utan brodd om underlaget inte är för halt.
Det viktigaste är nog ändå att man rider samlat så att hästen har benen under sig.
Rider man slarvigt så halkar dom ändå fastän man har brodd i.

Jag har bara skor fram på min storhäst så jag har aldrig haft brodd bak av förklarliga skäl.
Vi har halkat en gång och det var när jag tog i lite under en omhoppning och inte fick med bakbenen ordentligt, det syntes inte på filmen men jag kände att det släppte lite.

Senast ändrad:

Är hästen barfota är de nog ingen fara. :p

Liknande trådar

Hästvård Jag kommer ursprungligen från norra Sverige där i princip alla har hästarna skodda med snösulor och fyrbrodd oktober-maj. Jag bor sedan...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 462
Senast: LochL
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
Hoppning jag har haft min häst i ca 1 månad.. å har en kompis som vill tävla lite lätt i sommar i hoppning.. hon sa igår att de finns två pay...
Svar
15
· Visningar
2 280
Senast: Dandylinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023