Vågar man köpa häst?

Hur mycket vill säljaren sälja hästen?
Vill säljaren gärna sälja till just dig?

Hon ska säljas och säljaren vill väldigt gärna att jag ska köpa. Hur mycket hon kan tänka sig "offra" för att hon ska hamna hos mig, vet jag dock inte. Hon har sagt att hon brukar ta runt 50' för sina föl. Vilken Sirena absolut hade varit värd utan eksem!
Jag har sett lite rörelser är jag tar in dom och trava kan hon!! Men jag ska under hösten här vänja henne vid promenader och ridhuset så jag kan få se mer noga.
 
Hon ska säljas och säljaren vill väldigt gärna att jag ska köpa. Hur mycket hon kan tänka sig "offra" för att hon ska hamna hos mig, vet jag dock inte. Hon har sagt att hon brukar ta runt 50' för sina föl. Vilken Sirena absolut hade varit värd utan eksem!
Jag har sett lite rörelser är jag tar in dom och trava kan hon!! Men jag ska under hösten här vänja henne vid promenader och ridhuset så jag kan få se mer noga.

Har man kollat så att det just är eksem och inte någon allergi som också ger hud-symptom?

Jag har just nu flera PRE runt mig som har allergi-problem. Två av dem har inte tålt vaccinet man framställt till dem och nån av dem inte heller tålt cortisonet och fick tas bort.
Den andra får gå förebyggande på allergimedicin resten av sitt liv. Inte billigt..
De har en del av dem haft eksemliknande problematik av sin allergi.

Så eksem känns som en piss i havet jämfört med allergiproblemen de haft/har. Men vissa av dem har det börjat som eksemproblem på. Övrigt har uppkommit allt eftersom allergin förvärrats.

Men jag är just nu mer obs på det här iom att de just nu är flera som varit så svårt allergiska. Jag har ju haft mycket friska PRE runt mig med. Men ja..

Värt att fundera på iaf.. :)
 
Har man kollat så att det just är eksem och inte någon allergi som också ger hud-symptom?

Jag har just nu flera PRE runt mig som har allergi-problem. Två av dem har inte tålt vaccinet man framställt till dem och nån av dem inte heller tålt cortisonet och fick tas bort.
Den andra får gå förebyggande på allergimedicin resten av sitt liv. Inte billigt..
De har en del av dem haft eksemliknande problematik av sin allergi.

Så eksem känns som en piss i havet jämfört med allergiproblemen de haft/har. Men vissa av dem har det börjat som eksemproblem på. Övrigt har uppkommit allt eftersom allergin förvärrats.

Men jag är just nu mer obs på det här iom att de just nu är flera som varit så svårt allergiska. Jag har ju haft mycket friska PRE runt mig med. Men ja..

Värt att fundera på iaf.. :)

Nej, hur gör man det? Hon har inga reaktioner på andra ställen än i man och svans. Som fång-rädd så skulle långvarig behandling med kortison vara en mardröm!

Bor du i typ i närheten av Täby förresten? Skulle behöva en opartisk som kollar på henne ordentligt. Men gärna nån med erfarenhet av just PRE.
 
Nej, hur gör man det? Hon har inga reaktioner på andra ställen än i man och svans. Som fång-rädd så skulle långvarig behandling med kortison vara en mardröm!

Bor du i typ i närheten av Täby förresten? Skulle behöva en opartisk som kollar på henne ordentligt. Men gärna nån med erfarenhet av just PRE.

Jag bor norra delen av stan, så ja. Men jag tycker nog du med fördel kan be någon vet med erfarenhet av PRE om råd. Kanske ringa en annan uppfödare som du inte vet vet vem du och uppfödaren är/inte har en relation och fråga dem om vem man bör fråga.

Jag vet att många vet är ovana vid PRE. Men vill du veta mer om allergi så kommer regelbundet en expert på det till Täby-kliniken. De har bla behandlat en kompis PRE som jag haft hemma en del.
Jag har ju inte så mycket kunskap om det. :)
 
Jag bor norra delen av stan, så ja. Men jag tycker nog du med fördel kan be någon vet med erfarenhet av PRE om råd. Kanske ringa en annan uppfödare som du inte vet vet vem du och uppfödaren är/inte har en relation och fråga dem om vem man bör fråga.

Jag vet att många vet är ovana vid PRE. Men vill du veta mer om allergi så kommer regelbundet en expert på det till Täby-kliniken. De har bla behandlat en kompis PRE som jag haft hemma en del.
Jag har ju inte så mycket kunskap om det. :)

Nej, jag tänkte mer på hela henne. Jag är ju kär, svårt att vara objektiv då :angel: Skulle vilja ha nån som kommer ut och bedömer henne med opartiska ögon. För att se vad hon har inför framtiden liksom.
 
Jag har i alla fall bestämt mig för att köpa om vi kan komma fram till ett bra pris. Med tanke på eksemet i år, så är hon nog svårsåld oavsett och jag hoppas det betyder att jag sitter på trumfkortet. Har bestämt mig för ett pris jag tycker hon är värd utan eksem, visar hon sig få tillbaka eksemen nästa år så drar jag förstås av en hel del.

Jag är så förtjust i henne att jag inte riktigt kan tänka mig tanken att släppa henne till nån annan :o:cool:
Grattis!!! :)
 
Äsch det klarar du säkert! Hästarna är ju liksom familjemedlemmar, och då ser man ju på nåt vis till att man klarar det.........:D

Ja, jag hoppas det. Vill inte behöva lägga allt annat åt sidan bara. Men eftersom jag kommer jobba av box och foder, så blir den faktiska kostnaden ganska låg. Tidsåtgången inte lika låg :p
 
Ja, jag hoppas det. Vill inte behöva lägga allt annat åt sidan bara. Men eftersom jag kommer jobba av box och foder, så blir den faktiska kostnaden ganska låg. Tidsåtgången inte lika låg :p

Hahhahahahahhahaha :D

Som hästägare kommer mest troligt all din tid och typ alla dina pengar gå till din älskade häst.
Har du mot förmodan tid och pengar över så finns ingen ork.
Med lite tur har du tid att åka till jobbet ;)
Därför är det så viktigt att stallkompisarna är så himla bra för det kommer bli dina nya roomies typ ;)
 
Stallkompisarna är bäst, annars hade jag flyttat henne direkt! Jobbat där i 4 år nu och det är underbara människor där som hjälper varandra! En av hästägare frågade på fb om nån kunde mocka åt henne en speciell dag. Inom nån timme hade 6 st erbjudit sig :love:
 
Har läst tråden lite i bakgrunden. Tråkigt att ni inte kommer överrens om pris! Men jag tänker att om det är meant to be så kommer hon bli din förr eller senare, det gäller bara att hålla ögonen öppna. Trodde inte att jag skulle få köpa min häst som jag har idag då hade hade åkt fram och tillbaka till en tillridare och slängt av folk, trodde att det var kört och hästen var förstörd. Visade sig bara vara missförstånd mellan häst och ryttare, idag är han världens snällaste (åtminstone mot mig).

Håller tummarna att det löser sig!
 
Har läst tråden lite i bakgrunden. Tråkigt att ni inte kommer överrens om pris! Men jag tänker att om det är meant to be så kommer hon bli din förr eller senare, det gäller bara att hålla ögonen öppna. Trodde inte att jag skulle få köpa min häst som jag har idag då hade hade åkt fram och tillbaka till en tillridare och slängt av folk, trodde att det var kört och hästen var förstörd. Visade sig bara vara missförstånd mellan häst och ryttare, idag är han världens snällaste (åtminstone mot mig).

Håller tummarna att det löser sig!
Tack :love: Ja, vi får se. Jag hade inte tänkt köpa häst innan Sirena så jag tänker inte leta nu heller. Det är Sirena eller ingen. Men nån gång ska jag bli hästägare!
 
Tack :love: Ja, vi får se. Jag hade inte tänkt köpa häst innan Sirena så jag tänker inte leta nu heller. Det är Sirena eller ingen. Men nån gång ska jag bli hästägare!

Tråkigt men jag tror lite på ödet, är det meningen så blir det.
Kanske är det meningen att det finns en ännu bättre häst för dig längre fram?
Eller så är det bara fel tidpunkt, en vacker dag kanske hon blir din om det är meningen :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 749
Senast: MayGrace
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 569
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp