Vågar man köpa häst?

Det är säkert sant, därför känns det som du måste gå till dig själv.

Orkar du känna att du inte har råd med träningar och stallplats så som du önskar?
 
Det är säkert sant, därför känns det som du måste gå till dig själv.

Orkar du känna att du inte har råd med träningar och stallplats så som du önskar?

Träningar är inga problem. Och om jag får välja mellan att aldrig någonsin kunna ha häst eller ha det knapert, så ja, då får jag nog välja knapert.
 
Är det viktigt så kan jag förstås fixa pengar om det behövs, veterinär osv. Men ja, det är ju inte så att jag kan köpa en sadel för 40.000 och ett träns för 5000.

Det jag känner är att jag aldrig kommer kunna skaffa häst om man ska vara helt säker ekonomiskt. Inte här i Stockholm.

Fast det finns ju typ ingen som är tvärsäker ekonomiskt, inte ens som miljonär. Allt kan hända liksom.
Sen är det ju en prioriteringssak med ekonomin.
De allra flesta hästägare är medelinkomsstagare och lyckas lösa det utan större problem.
Men de väljer ju då att prioritera att ha häst och prioritera bort något annat, tex resor eller dyra middagar ute osv.
I mitt tycke behöver man inte heller ha en sadel för 40000kr eller ett träns för 5000kr.
Den stora massan har bra sadlar som ligger på begagnat priser upp till 10000kr eller nypriser på sadlar upp till 20000kr, de flesta köper träns för några hundralappar på Hööks och det funkar fin fint det med.
Jag tycker att man kan hålla hästeriet till en rimlig kostnad utan större problem även runt Stockholm om man kan tänka sig en och annan budgetgrej eller begagnat.
Ett stall med enklare men fullgod standard gör att stallhyran inte rusar iväg heller.
Så prioriteringar helt enkelt.
 
Fast det finns ju typ ingen som är tvärsäker ekonomiskt, inte ens som miljonär. Allt kan hända liksom.
Sen är det ju en prioriteringssak med ekonomin.
De allra flesta hästägare är medelinkomsstagare och lyckas lösa det utan större problem.
Men de väljer ju då att prioritera att ha häst och prioritera bort något annat, tex resor eller dyra middagar ute osv.
I mitt tycke behöver man inte heller ha en sadel för 40000kr eller ett träns för 5000kr.
Den stora massan har bra sadlar som ligger på begagnat priser upp till 10000kr eller nypriser på sadlar upp till 20000kr, de flesta köper träns för några hundralappar på Hööks och det funkar fin fint det med.
Jag tycker att man kan hålla hästeriet till en rimlig kostnad utan större problem även runt Stockholm om man kan tänka sig en och annan budgetgrej eller begagnat.
Ett stall med enklare men fullgod standard gör att stallhyran inte rusar iväg heller.
Så prioriteringar helt enkelt.

Ja, jag har aldrig sagt nått annat?
 
Har man bil och kan åka en bit utanför stan så är Sthlm inte spec dyrt faktiskt, man behöver ju kanske inte ha ridhus, fullservice, bussförbindelser osv, de e ju sånna faciliteter som drar upp priset. Finns de buss är de ju skapligt centralt ändå. Så Sthlm behöver inte vara dyrt om man kan åka bil några mil utanför stan!
 
Har man bil och kan åka en bit utanför stan så är Sthlm inte spec dyrt faktiskt, man behöver ju kanske inte ha ridhus, fullservice, bussförbindelser osv, de e ju sånna faciliteter som drar upp priset. Finns de buss är de ju skapligt centralt ändå. Så Sthlm behöver inte vara dyrt om man kan åka bil några mil utanför stan!

Då är ju å andra sidan bil+släp ett måste om man ska kunna träna och det blir dyrare att åka. Nu får ju jag jobba av stallplatsen där jag jobbar nu, men absolut kan jag flytta ut en bit om det är så! Som boende i norrort (Täby) så har jag ju hela Vallentuna, men det känns som att alla bygger ridhus nu i alla fall :( Nåja, vi får se hur det blir. Skulle det bli köp så får hon stå kvar där hon står, men drömmen hade varit en lösdrift. Så vi får se.
 
Då är ju å andra sidan bil+släp ett måste om man ska kunna träna och det blir dyrare att åka. Nu får ju jag jobba av stallplatsen där jag jobbar nu, men absolut kan jag flytta ut en bit om det är så! Som boende i norrort (Täby) så har jag ju hela Vallentuna, men det känns som att alla bygger ridhus nu i alla fall :( Nåja, vi får se hur det blir. Skulle det bli köp så får hon stå kvar där hon står, men drömmen hade varit en lösdrift. Så vi får se.

Men å andra sidan är det ju långt kvar tills hästen blir riktigt träningsbar och förutsättningarna kan ju ha ändrats då.
Sen kommer man väldigt långt på en åkerplätt och pannlampa med..
 
Men å andra sidan är det ju långt kvar tills hästen blir riktigt träningsbar och förutsättningarna kan ju ha ändrats då.
Sen kommer man väldigt långt på en åkerplätt och pannlampa med..

Absolut, men det är skönt med inhägnat område när man ska börja med saker.
 
Så är det, men att bara ha en ridbana på gården gör ju inte att stallhyran rusar iväg i pris heller.
Eller så kan ju någon granne har ridbana på gångavstånd för rimligt pris.

Absolut! Som du säger, har jag inga problem så att flytta henne om det skulle behövas. Och stallplats finns ju. Hon är ev eksemhäst och då då vet jag inte om lösdrift är så bra, annars är det drömmen. Att hon blir kvar "hemma" i så fall är ju pga att jag har möjlighet att jobba av foder och stallplats, samt att jag känner stallet så pass bra. Trivs där! Men ristat i sten är det inte!
 
Absolut! Som du säger, har jag inga problem så att flytta henne om det skulle behövas. Och stallplats finns ju. Hon är ev eksemhäst och då då vet jag inte om lösdrift är så bra, annars är det drömmen. Att hon blir kvar "hemma" i så fall är ju pga att jag har möjlighet att jobba av foder och stallplats, samt att jag känner stallet så pass bra. Trivs där! Men ristat i sten är det inte!

Jag tycker det låter som att du är alldeles jätteredo att köpa häst ;)
Däremot lät det ju mindre bra att det ev är en eksemhäst... det kan ju gå jättebra och det kan vara ett jävla helvete att hålla det i schack.
Om lösdrift passar för den hästen beror ju på eksemet, det kan fungera toppen på lösdrift och det kan inte fungera alls.
Det är inte heller någon garanti att eksemet hålls i schack trots installning...
Men en öppen lösdrift där det fläktar bra brukar fungera för de flesta.

Dock skulle jag inte satsa på en eksemhäst, det kan vara så fruktansvärt jobbigt för både häst och ägare.
Eksemet måste ofta skötas extremt noggrant vilket inkräktar ganska duktigt på ditt övriga liv om du tex vill åka på semester eller så så är det jobbigt att hitta lämplig hästvakt osv.

Vill du ändå köpa hästen så se till att du får ett riktigt bra pris.
Det kan ju vara så att eksemet hålls i schack av miljön hon står i nu, men du kanske måste flytta och då kan det blossa upp.
 
Om hästen har eksem tycker inte jag att du ska betala många kronor.

Vi väntar till nästa år för att se om eksemet kommer tillbaka. Det hon hade i år var nog möjligt att hålla i schack med täcke, men kom väldigt oväntat. Jag är beredd på att satsa på henne ändå (hon har så många andra kvaliteter) men vet egentligen inte alls hur mycket eksemet i så fall bör sänka priset? Avelsvärdet försvinner ju helt och det blir ju en massa extrajobb för mig. Lite pga det hon får stå kvar, lättare för mig att ställa in henne delar av dygnet om det behövs.
 
Jag har fått ett erbjudande om att köpa en häst. Hon är född i stallet jag jobbar och uppfödd av stallägaren. Och jag är kär i henne :love:

Men jag har egentligen inte råd. Stall och foder får jag jobba av, vilket ju här i Stockholm är det dyra. Försäkring och hovslagare har jag råd med. Ung är hon, så ingen direkt utrustning krävs och medan hon växer får jag låna saker från uppfödaren. Men ändå är jag rädd, jag binder mig ju på att jobba i stallet lite mer än jag gör nu och den inkomsten jag har från stallet nu försvinner ju och går in i hästen istället. Jag kommer troligen ta henne på foder några månader för att känna av, men ändå.
Vågar man?
Om du är kär - köp! Du kommer ändå att ha hästen kvar i ditt sinne...;)
Jag har varit kär två gånger då jag låtit förnuftet styra och avstått köp. Den ena kom till mig ett halvår, dubba priset, en ny ägare och en massa väsen senare och finns fortfarande hos mig som hästen i mitt liv nu snart tio år senare. Den andra kom för ett par månader sen, skröplig och oskött från den som köpte henne ifjol då hon var till salu, då jag tyckte hon var för dyr pga eksem. Nu står hon här och får obegränsat med skötsel och kärlek! Vissa hästar känns som dom är ägnade åt en...:love:

Nej, jag är ingen förnuftets människa...- men jag lever ett fantastiskt liv!!!:)
 
Vi väntar till nästa år för att se om eksemet kommer tillbaka. Det hon hade i år var nog möjligt att hålla i schack med täcke, men kom väldigt oväntat. Jag är beredd på att satsa på henne ändå (hon har så många andra kvaliteter) men vet egentligen inte alls hur mycket eksemet i så fall bör sänka priset? Avelsvärdet försvinner ju helt och det blir ju en massa extrajobb för mig. Lite pga det hon får stå kvar, lättare för mig att ställa in henne delar av dygnet om det behövs.

Klokt att vänta ett år och se.
Får hon det även nästa år så prova med täcke då för att se om det fungerar.
Jag vet ett par hästar som inte fungerar med någon typ av täcke då det blir för instängt och eksemet blir ännu värre.
Såna är riktigt jobbiga att försöka hålla i schack även om det kan gå.

Är hon inte en fantastisk tävlingshäst så skulle jag säga att du ska betala max 50% av ordinarie pris.
 
Jag har i alla fall bestämt mig för att köpa om vi kan komma fram till ett bra pris. Med tanke på eksemet i år, så är hon nog svårsåld oavsett och jag hoppas det betyder att jag sitter på trumfkortet. Har bestämt mig för ett pris jag tycker hon är värd utan eksem, visar hon sig få tillbaka eksemen nästa år så drar jag förstås av en hel del.

Jag är så förtjust i henne att jag inte riktigt kan tänka mig tanken att släppa henne till nån annan :o:cool:
 
Jag har i alla fall bestämt mig för att köpa om vi kan komma fram till ett bra pris. Med tanke på eksemet i år, så är hon nog svårsåld oavsett och jag hoppas det betyder att jag sitter på trumfkortet. Har bestämt mig för ett pris jag tycker hon är värd utan eksem, visar hon sig få tillbaka eksemen nästa år så drar jag förstås av en hel del.

Jag är så förtjust i henne att jag inte riktigt kan tänka mig tanken att släppa henne till nån annan :o:cool:

Skönt att du kommit till ställning med hur du vill göra :)
Kom bara ihåg att eksem kan vara himla lömskt och poppa upp från ingenstans, så eftersom hon ändå uppvisat det i år så finns det ju där och du ska såklart inte betala fullpris även om hon är symtomfri nästa år.

Jag vet precis hur du känner, jag själv köpte en halt häst utan att vara säker på orsaken till hältan.
Peppar peppar så gick det bra iaf :)
Ibland får man chansa för att hitta sin hjärtehäst.
Att välja häst med hjärtat är viktigt, men man får liksom inte koppla ur hjärnan helt men du verkar ju ha tagit hänsyn till både och i ditt val nu.
Hoppas du får köpa henne och att ni får mycket kul ihop :)
 
Skönt att du kommit till ställning med hur du vill göra :)
Kom bara ihåg att eksem kan vara himla lömskt och poppa upp från ingenstans, så eftersom hon ändå uppvisat det i år så finns det ju där och du ska såklart inte betala fullpris även om hon är symtomfri nästa år.

Jag vet precis hur du känner, jag själv köpte en halt häst utan att vara säker på orsaken till hältan.
Peppar peppar så gick det bra iaf :)
Ibland får man chansa för att hitta sin hjärtehäst.
Att välja häst med hjärtat är viktigt, men man får liksom inte koppla ur hjärnan helt men du verkar ju ha tagit hänsyn till både och i ditt val nu.
Hoppas du får köpa henne och att ni får mycket kul ihop :)

Tack :love: Ja, jag hoppas ju ägaren förstår att hon är svårsåld nu. Det svåra är ju att komma på ett bra bud. Och sen hålla sig kall. Sen är det ju att jag får jobba en hel del för stallhyran eftersom stallet är dyrt. Men skulle det vara så att jag inte orkar, så finns det ju lösdrifter att få tag på. Många med islandshästar där vara finns av eksem. Men det är plan B :) Plan A är att "min" Sirena ska bli min Sirena :love:
 
Tack :love: Ja, jag hoppas ju ägaren förstår att hon är svårsåld nu. Det svåra är ju att komma på ett bra bud. Och sen hålla sig kall. Sen är det ju att jag får jobba en hel del för stallhyran eftersom stallet är dyrt. Men skulle det vara så att jag inte orkar, så finns det ju lösdrifter att få tag på. Många med islandshästar där vara finns av eksem. Men det är plan B :) Plan A är att "min" Sirena ska bli min Sirena :love:

Hur mycket vill säljaren sälja hästen?
Vill säljaren gärna sälja till just dig?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 749
Senast: MayGrace
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 569
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp