Vågar man köpa häst?

MissFideli

Trådstartare
Jag har fått ett erbjudande om att köpa en häst. Hon är född i stallet jag jobbar och uppfödd av stallägaren. Och jag är kär i henne :love:

Men jag har egentligen inte råd. Stall och foder får jag jobba av, vilket ju här i Stockholm är det dyra. Försäkring och hovslagare har jag råd med. Ung är hon, så ingen direkt utrustning krävs och medan hon växer får jag låna saker från uppfödaren. Men ändå är jag rädd, jag binder mig ju på att jobba i stallet lite mer än jag gör nu och den inkomsten jag har från stallet nu försvinner ju och går in i hästen istället. Jag kommer troligen ta henne på foder några månader för att känna av, men ändå.
Vågar man?
 
Trots att jag haft hästar i 20+år tycker jag det är jätteläskigt att köpa en ny häst.
Men det jag har lärt mig är att allt brukar liksom lösa sig både praktiskt och ekonomiskt.
Så jag skulle säga kör på! Börja med att ha hästen på foder så blir du kanske lite tryggare :)

Kom ihåg att man behöver inte köpa allt och definitivt inte på en gång.
Jag har genom åren samlat på mig en hel del grejor, men det är bara en bråkdel av allt som används.
Kommer hela tiden tillbaka till att det är grundutrustningen som används.
 
Jag har fått ett erbjudande om att köpa en häst. Hon är född i stallet jag jobbar och uppfödd av stallägaren. Och jag är kär i henne :love:

Men jag har egentligen inte råd. Stall och foder får jag jobba av, vilket ju här i Stockholm är det dyra. Försäkring och hovslagare har jag råd med. Ung är hon, så ingen direkt utrustning krävs och medan hon växer får jag låna saker från uppfödaren. Men ändå är jag rädd, jag binder mig ju på att jobba i stallet lite mer än jag gör nu och den inkomsten jag har från stallet nu försvinner ju och går in i hästen istället. Jag kommer troligen ta henne på foder några månader för att känna av, men ändå.
Vågar man?

Har du råd även om du i framtiden måste betala stallhyra? Det kan ju bli så att ni kommer ihop er eller att du i framtiden inte kan jobba av hyran av olika skäl. Och har du råd med veterinärräkningar? Det är ju den posten som kan bli riktigt dyr. Hur är det med tillgång till bil och transport ifall du måste åka? Man kan sällan ha häst utan att behöva åka iväg ibland.
 
Har du råd även om du i framtiden måste betala stallhyra? Det kan ju bli så att ni kommer ihop er eller att du i framtiden inte kan jobba av hyran av olika skäl. Och har du råd med veterinärräkningar? Det är ju den posten som kan bli riktigt dyr. Hur är det med tillgång till bil och transport ifall du måste åka? Man kan sällan ha häst utan att behöva åka iväg ibland.

Nja. Alltså kanske ett kort tid, men inte mer. Kanske på en lösdrift långt ut. Men inte annars. Vetvård kan jag ju fixa förstås, men det här kom lite oväntat. Bil och kärra kan jag fixa ihop, finns ju att hyra om det skulle vara så. Det finns just nu inga direkta skäl utöver veterinärbesök att lämna gården för, så just det känner jag inte som att det är så stort problem.
 
Hur planerar du att framtiden ska se ut? Om jag förstått det rätt så jobbar du bara i stallet, är det din enda inkomst och planerar du att det kommer vara det du försörjer dig på i många år framåt? Eller hur tänker du?
Tycker definitivt att du borde gå för att ha henne först på foder. Men klura på hur du tror att din framtid kommer de ut. Vem vet? Kanske du får ett toppen jobb i framtiden och kommer inte ha några problem alls att hålla henne. Eller får du kanske leva på nudlar en månad för att kunna köpa en sadel. ;)
 
Men varför ha en ettåring på foder? Det är ju bara att slänga pengarna i sjön. Då är det ju bättre att fortsätta som nu och spara dom pengarna. Jag menar, en ettåring kostar ju bara. Så mycket tillbaka får hon ju inte. Det är ju inte en ridhäst som man kan rida och kolla om passar ihop med.
 
Hur planerar du att framtiden ska se ut? Om jag förstått det rätt så jobbar du bara i stallet, är det din enda inkomst och planerar du att det kommer vara det du försörjer dig på i många år framåt? Eller hur tänker du?
Tycker definitivt att du borde gå för att ha henne först på foder. Men klura på hur du tror att din framtid kommer de ut. Vem vet? Kanske du får ett toppen jobb i framtiden och kommer inte ha några problem alls att hålla henne. Eller får du kanske leva på nudlar en månad för att kunna köpa en sadel. ;)

Nej, jag jobbar inte bara i stallet. Jag jobbar extra i stallet ;)
 
Men varför ha en ettåring på foder? Det är ju bara att slänga pengarna i sjön. Då är det ju bättre att fortsätta som nu och spara dom pengarna. Jag menar, en ettåring kostar ju bara. Så mycket tillbaka får hon ju inte. Det är ju inte en ridhäst som man kan rida och kolla om passar ihop med.

Ja, det är ju ett alternativ. Det var ju mest för att kolla om det funkar ekonomiskt. Visst kan man spara undan pengar, men det är ju hypotetiska pengar, lite svårt att få en relevant summa då. Men jag tror inte vi är helt ense om priset, så kanske blir det inget ändå.
 
Jag har fått ett erbjudande om att köpa en häst. Hon är född i stallet jag jobbar och uppfödd av stallägaren. Och jag är kär i henne :love:

Men jag har egentligen inte råd. Stall och foder får jag jobba av, vilket ju här i Stockholm är det dyra. Försäkring och hovslagare har jag råd med. Ung är hon, så ingen direkt utrustning krävs och medan hon växer får jag låna saker från uppfödaren. Men ändå är jag rädd, jag binder mig ju på att jobba i stallet lite mer än jag gör nu och den inkomsten jag har från stallet nu försvinner ju och går in i hästen istället. Jag kommer troligen ta henne på foder några månader för att känna av, men ändå.
Vågar man?

Utöver det folk redan sagt:

Som jag fattar det har du inte riktigt vana av att utbilda unghästar?
Tänk på att du ev kanske måste få hjälp med inridning etc.
Det kan ju gå fantastiskt bra att rida in första egna hästen själv. Men det kan skita sig också. Och man bör alltid räkna på det sämsta möjliga scenariot för att safe:a.

Iom att jag jobbar med problemlösningar en del så stöter jag på en hel del folk som köpt på sig mer än man klarar. Det är inte kul att göra det om man dessutom har knapp ekonomi och tex lånar för att köpa häst eller iaf måste ha tillbaks det man gett för att ha råd med ny och hästen behöver lämnas på tillridning och man redan backat ekonomiskt i tex vet-kostnader etc innan.

Man blir kär i hästar. Jag är en sån som visserligen tycker om de flesta hästar. Men verkligen(!) bondat med en del jag jobbat med. Dock har jag nu mer lärt mig att tacka nej även om jag får vissa hästar gratis och de kommer avlivas om jag inte tar dem. Just för att det rent logiskt innebär för mycket trubbel(såna man bara själv kan sköta, inte kan ställa av etc).
Så fundera över om du verkligen rent logiskt tycker det är det lämpligaste för dig.
Skriv lista med för och emot och utvärdera noga.

Man kommer att igen stöta på hästar man älskar. När allt är rätt. Och som själva är rätt.
Tom då kommer man iaf få trubbel då och då. ;)
 
Unghäst som allra första egna hästen med eget ansvar för är njae. Det är roligare men en lite äldre erfaren som man kan göra alla de där roliga sakerna med på en gång, som att rida ut i skogen, träna för tränare ibland osv.
 
Unghäst som allra första egna hästen med eget ansvar för är njae. Det är roligare men en lite äldre erfaren som man kan göra alla de där roliga sakerna med på en gång, som att rida ut i skogen, träna för tränare ibland osv.

Fast nu är det inte första egna hästen? Och för mig är inte ridningen viktig nu, jag har andra hästar att rida ut i skogen på.
 
Har du bil så du i "värsta" fall kan sätta henne på en lösdrift utanför stan ?

Om du känner att ekonomin inte går ihop eller om det blir konflikt med stallägaren? Tänkte så du har ett alternativ om det kör ihop sig en period
 
Har du bil så du i "värsta" fall kan sätta henne på en lösdrift utanför stan ?

Om du känner att ekonomin inte går ihop eller om det blir konflikt med stallägaren? Tänkte så du har ett alternativ om det kör ihop sig en period

Ja, absolut kan jag det!

Men det blir nog inget köp, vi är inte riktigt överens om priset och vad det ska baseras på.
 
Själv är jag trygghetsnarkoman när det kommer till ekonomi. Det är så himla trist att inte kunna få det bästa till sina djur, för ekonomin sätter hinder.

Trist om det inte går att komma övrens, men det kanske inte är meningen att det ska bli häst just nu?
 
Själv är jag trygghetsnarkoman när det kommer till ekonomi. Det är så himla trist att inte kunna få det bästa till sina djur, för ekonomin sätter hinder.

Trist om det inte går att komma övrens, men det kanske inte är meningen att det ska bli häst just nu?

Är det viktigt så kan jag förstås fixa pengar om det behövs, veterinär osv. Men ja, det är ju inte så att jag kan köpa en sadel för 40.000 och ett träns för 5000.

Det jag känner är att jag aldrig kommer kunna skaffa häst om man ska vara helt säker ekonomiskt. Inte här i Stockholm.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 749
Senast: MayGrace
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 569
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp