Vågar man fodra med krossad havre...

D

Durin ox

Läste precis på www.hippson.se att krossad havre endast håller sig en vecka, så har man ingen havrekross är det bättre att fodra med helhavre. Men vi har alltid fodrat med krossadhavre som köps några gånger per år av en mjölnare i trakten, och som sedan förvaras mörkt och torrt tills det används.
Kan man göra så eller vad händer med havren när den lagras?:confused:

Sv: Vågar man fodra med krossad havre...

Varför inte fodra med helhavre?

Tack för länken:)

Anledningen till att jag inte vill fodra med helhavre är tex:
-Upplever krossad som "mjukare" mot hästens mun och tänder.
-Krossad är lättare att tillgodogöra sig(har häst med tandproblem)
-Han blir mindre pigg än med helhavre
-Fodret blandar sig bättre när man har i vatten...

Den krossade havren påminner om havregryn, men varför kan havregryn hålla sig hemma i skafferiet betydligt längre än en vecka då???

Havrekrosset vi köper är ju av precis samma kvalité...

havregryn är behandlade på speciellt sätt till skillnad från vanlig krossad havre.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
Foder & Strö Inleder med att tala om att jag helst vill ha svar från Er med koll på hösilage, skörd, kvalité osv... Jag bokade andraskörden hos en...
Svar
1
· Visningar
930
Senast: gylle
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Z
Foder & Strö Hejsan! Jag har precis köpt min första egna häst, en varmblods valack på 6år. Han är endast travtränad och har kört ett provlopp en...
Svar
7
· Visningar
1 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka