Vågar jag rida?

Forest Autumn

Trådstartare
Min häst hade ett lindrigt fånganfall förra hösten. Hon har varit bra ganska länge efter det. Hennes hovar brukar vara kalla och det är nästan omöjligt att känna någon puls i kotan. Idag var alla hovarna betydligt varmare och jag kan känna en svag puls om jag känner efter. Detta har hänt ett par gånger tidigare. Hovarna brukar bli kalla igen ganska snabbt och pulsen "försvinner". Jag hade tänkt rida som vanligt idag men vet inte om det är någon bra ide. Hur hade ni andra gjort? Är jag onödigt tramsig och orolig eller är det dumt att rida henne? Jag antar att det inte går att svara på frågan egentligen utan vill mest veta vad ni andra tror.

Sv: Vågar jag rida?

Är det bara jag som har råkat ut för detta?
Visserligen tycker jag att min häst är speciell men kanske inte på det sättet. Ingen som vill svara?

Alltså.. Jag vet inte om jag kan ge dig något vettigt svar men om du har en fånghäst så får du passa dig lite för att hästen ska rota upp dom här pyttepytte små växterna som kommer upp nu till våren och är superenergi rik pga smältvatten och allt och det är nog därför hästen är lite varm. Jag brukar kontra med att lägga ut lite mer hö än vanligt så hon inte gräver fram gräset.

Om det vore min häst, så skulle jag rida, oftast (iallafall när det gäller min häst) så behöver hon arbeta bort lite av energin hon fått i sig och då hjälper det jättemycket att hon får komma ut och röra på sig. Nu vet jag inte alls hur pass allvarlig fång din häst haft eller så men du kan ju iallafall ta det lite lugnt i början och hålla koll på att det inte känns konstigt. Men du kan ju ringa vetrinären och höra vad den säger, de vet ju faktist oftast bäst :)

Har pratat med veterinär och hovslagare ang fånghästen där jag jobbar och enligt dom så är det okej med arbete så länge den är ohalt. Men kan tänka mig att man får olika svar beroende på vem man frågar. Jag ar valt att lita på den veterinär och hovslagare jag har så hästarna rids så länge de är ohalta... Lycka till!

svar till båda som svarat

Kul att ni har hittat min tråd jag började nästan ge upp.

jag håller med er om att det bästa för henne är att röra på sig. Det är mkt därför jag undrar. Hon har inte haft puls ngn mer gång sedan jag startade tråden. Den dagen gick jag en promenad med henne istället. Jag inbillar mig att det kanske är mindre "farligt" om det är ngt på gång men så är det kanske inte. Däremot är hovarna varma ibland. Jag vet att de kan vara det utan att det är ngt men blir orolig ändå. Hon har bara haft ett lindrigt fånganfall en gång.
Det är klart att jag kan fråga veterinärerna här hemma. Jag tycker alltid att man ska göra det i första hand. Men just när det gäller detta så är jag ganska säker på att jag får olika svar beroende på vilken av dem jag frågar.
Det finns kanske fler med fånghästar som har samma problem?

Min hovis sa till mig att om jag känner förstärkt puls väldigt oregelbundet - då behöver jag inte vara orolig, bara något vaksam. Endast om jag kan känna regelbunden förstärkt puls tycker han att det finns anledning till oro.

Min häst hade också ett lindrigt fånganfall för några år sedan, och gissa om jag är känslig över temperaturförändringar i hovarna. Bor dessutom nästan granne med hovisen, som har fått komma ut o känna några gånger...

Om jag var du skulle jag först se om hästen har ont.
Vart?
Kan jag rida i alla fall?
Nej!
Hur kan jag få hästen att må bättre?
Om du inte får till det så är det bara att ringa Vet och så får dom hjälpa dej och så ska du se att du kan rida i alla fall inom 1 vecka. Du kan ju i alla fall longera om du tkr att det är jobbigt att rida och så.. om du tror att det skulle vara lindrigt? :)
Lycka till

// Carro

Jag hade (förmodligen) ridit, eftersom hästen mår bra av att röra på sig. Skriver förmodligen, eftersom jag inte själv känt på benen, hur varma de är idag jämfört med hur de brukar vara osv - men du känner din häst bäst själv. Jag tror du fattar ett klokt beslut i frågan :)

Immer

Min hovis sa till mig att om jag känner förstärkt puls väldigt oregelbundet - då behöver jag inte vara orolig,

Det är bla just detta med förstärkt puls som gör mig lite osäker. Jag har nästan förstått det som att den ska vara ganska rejält förstärkt i så fall. De enda gångerna jag har känt pulsen har den ändå varit ganska svag. Men om man jämför med att den inte brukar kännas alls så är det klart en skillnad. Gick det att förstå?

Jag vet inte om du förstod vad jag menar. Jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg.
Jag menar inte att jag egentligen tror att hon håller på att få ett fånganfall. Då hade jag naturligtvis inte ridit. Hon har inte ont, haltar inte, kan vända utan problem osv. Jag är mer ute efter om jag är onödigt tramsig som blir orolig för henne. Jag menar hur försiktig bör man vara? Hur pass mycket skada kan man ställa till med om det nu skulle vara så att ett fånganfall är på väg.

Jag hade (förmodligen) ridit, eftersom hästen mår bra av att röra på sig. Skriver förmodligen, eftersom jag inte själv känt på benen, hur varma de är idag jämfört med hur de brukar vara osv - men du känner din häst bäst själv. Jag tror du fattar ett klokt beslut i frågan :)

Immer

Jag förstår att det är svårt att gissa sig till hur det är med min häst. Men oftast är hennes hovar ganska kalla i alla fall nu när det inte är sommar. När de då blir varmare så känns de i alla fall inte kallare än min hand utan kanske ngt varmare. Men detta med värme/temperatur är ju ganska relativt så att det är svårt att beskriva.
Jag är inte lika säker på min förmåga att avgöra vad som är bäst. Jag har egentligen slutat att tro att hon ska få fång nästa dag men ibland så kommer rädslan tillbaka. Men jag har nog kommit fram till att det är bäst för henne att röra sig så antingen en promenad eller också en lättare ridtur blir det i alla fall. Även om hon går i en stor hage hela dagarna så tycker jag att de står stilla ganska mkt.

Har hästen inte ont utan att det mest är du som är nojig ;-)
så är det bättre att hålla igång hästen. Ju mer motion hästen får dessto bättre ämnesomsättning och större motståndskraft mot fång får hästen. Vid motion bryter då hästen ner ev. överkott av energi som annars kan ge obalans i ämnesomsättningen.
Rid!

Jag tror också som du och andra har svarat. Det är nog bara jag som oroar mig. Det är naturligtvis svårt att veta.

Tack alla som har svarat.

det där med pulsen tycker jag är lite lurigt... :crazy:

jag tycker inte den har varit så mkt snabbare och kraftigare vid fångattacker än vad hästen vanligtvis har. och min andra häst har väldigt synliga blodådrar på benen och även på honom är det lätt att känna pulsen. han har aldrig haft fång och aldrig varit halt eller skadad i frambenen.

så jag tror detta med puls är en väldigt dålig indikator på fång. inte heller varma hovar stämmer på min. han kan ha riktigt ont i sina framben så det är uppenbart att det måste vara fång och likväl är bakhovarna varmare än framhovarna. :crazy:

det enda sättet är nog att se på hur dom rör sig. problemet är att då är det redan för sent och det har satt igång.

jag hatar fång! :(

Jag håller med dig. Det stämde inte på min häst heller så egentligen är jag ju helknäpp som tror att det ska göra det nu. Jag antar att det är ett önsketänkande från min sida att det skulle kunna finnas ngn liten varningssignal. Men det enda jag har läst är ju att själva inledningsfasen inte märks.

Jag hatar också fång.

Jag kom på att min hästs hovar också varierar lite i värme, men jag har liksom slutat oroa mig för det nu (förutom på sommaren) och så är det bara ibland kan jag tänka mig.
Hon hade väldigt allvarlig fång, min häst som ledde till hovbensrotation (som var just pga gräset som kommer nu i mars). Men det mesta berodde på att våran stallchef på den tiden inte skötte om hästarna särskilt bra (ingen vanvård men struntade i att ge frukost och lunch hö i hagarna = hästarna letar mat och kompenserade det med havre).
Men jag rider alltid mycket i riskperioderna, sen rider jag hela somrarna också när hon går på magert bete, just därför att hon ska få ur energin ur kroppen men fortfarande ska få gå ute på somrarna :)
Så jag tror egentligen det gör mer skada än nytta att strunta i att rida om hästen inte haltar/känns konstig. Det gör jag även om hovarna känns lite varma, det kan ju bero på så mycket andra saker.

mm precis, det är det som är så lurigt... :crazy:

när man väl märker det så har skadan redan skett. även jobbig att det egt inte finns nåt att göra, förutom att vänta på att det förhoppningsvis ska bli bättre. kort tå osv har ju alla fånghästar redan.

jag fick ju reda på att min hade haft fång redan som ganska ung, långt innan jag fick honom. så får väl vara glad för alla år jag lyckades hålla honom frisk, trots att jag inte ens visste om fångbenägenheten... :crazy:

delvis knapplån

Tack än en gång till er som har svarat.
Jag håller med er. Det är nog inte mkt annat att göra än att fortsätta som vanligt och hoppas på det bästa.
Jag tror också definitivt på att hålla igång hästen så mkt som möjligt.

Fast han som jobbar på strömsholm (Mikael West.. någonting :p) sa att nu när min häst blivit frisk så har hon inte större risk än någon annan häst att få fång, vetefasen om det stämmer men jag är ju alltid extra orolig ändå. Men det vore ju skönt om det stämde.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: Ceta
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 268
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 416
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10