Vågar jag köpa en unghäst?

carolineartemis

Trådstartare
Hej alla kloke bukefalister. Efter att ha förlorat mitt sto i somras är jag nu ute i hästletarsvängen. Jag har provridit en del, men ingen som har känts sådär wow. Så idag damp det ner ett mail i min inkorg och jag blev störtförälskad :love: och jag kan inte släppa henne ur tanken. Saken är den att hästen är född 2007 och inte inriden. Jag har ingen erfarenhet av att rida in unghästar men har ridit i 15 år och jobbar med hästar. Jag har många kunniga runt omkring mig men jag själv är inte tuffast i världen. Det beror helt på vad hästen hittar på. Vågar man köpa en unghäst? Någon gång ska väl vara den första?
Jag behöver många kloka råd nu!

Sv: Vågar jag köpa en unghäst?

On du känner att du klarar av det så kör på bara! Jag har en unghäst född 2006 egenuppfödd, jag själv är 20 år och hon är min första unghäst. Man gör många misstag men det är också dom man lär sig på. Min flicka har testat och trotsat mig konstant hela sin uppväxt. Ibland är jag rosenrasande på henne, tålamodet tryter och ibland kommer en och annan tår men jag älskar den hästen så mycket så det är värt att kämpa. Blir man kär så blir man =)

Självklart vågar du! Det är jättekul! Jag har själv 2 stycken blivande 3-åringar här hemma (ena nyinköpt, andra egenuppfödd) som jag planerar att rida in själv. Det är så himla kul med de små bebisarna och för min del har det blivit lite av en nytändning plus att jag numer har hela dagarna att pyssla med alla mina 5 hästar.

Känns det bra så tycker jag att du ska satsa. Som sagt, någon gång ska ju bli den första :)

Jag fick ett föl när jag var 12 och har ridit in henne i princip själv. Har en pappa som är ridlärare och 2 väääldigt duktiga kompisar som hjälpt mig då jag inte heller är den tuffaste. Men det är något jag verkligen inte ångrar! Har verkligen aldrig gjort något roligare! Och man får en väldigt speciell kontakt och tillit till sin häst när man varit med från början. Och precis som du såger, någon gång ska vara den första!

Har du bara bra hjälp så tror jag inte det kommer vara några som helst problem! Sen har du ju mycket mer häst och ridvana än jag hade då vilket såklart är en stor fördel!

Sedan antar jag att detta är en stor häst, vilket ju gör det mycket lättare att hitta någon som är duktig, erfaren och som kan hjälpa dig. det blir ju bra lättare för dig än för mig med min lilla c-ponny som alla var för stora för eller för orutinerade!

Så kör på, om du känner att du vill!

LYCKA TILL!:laugh:

Man ska välja den häst hjärtat säger oavsett ålder,men var beredd på tårar,tanda gnisslan och många skratt.

Tycker man att det känns rätt och hästen är en sådan man tror sig klara av så anser jag att man ska köpa den. Har man däremot rädslor så bör man ju ge sig på en unghäst som inte är så tuff. Åk och titta, kläm och känn, hantera henne lite från marken osv så känner du nog om hon är något för dig.

Det ska jag absolut göra! Jag drömde till och med om det lilla livet i natt. Vaknade upp och kände mig alldeles lycklig!

Kom bara ihåg att alla unghästar (även dom snällaste) får trotsperioder. Vissa testar då mer än andra. Perioderna är ju övergående men kan vara riktigt jobbiga. Men är man bara medveten om det så brukar det gå bra :-)

Nu har du säkert redan bestämt dig! Men självklart ska du följa ditt hjärta.

Jag köpte min första unghäst i höstas et 3årigt fullblod, och har nu till & med köpt en 1 1/2åring ett halvblod efter Szkopul. Är inte heller supervan vid unghöstar men har 20års hästkunskap i ryggen. Men jag tycker att det ska bli superkul att fostra mina hästar så som jag vill ha dem.

Man kan alltid skicka iväg dem på inridining om det inte funkar hemma.

Våga & Vinn & ha ett härligt gott nytt år!

Jag hade nog tänkt igenom både en och två gånger innan jag skaffade en unghäst om jag var du. Klart man kan chansa, men tänk om det går fel? Om du har kontinuerlig hjälp av kunniga unghästmänniskor de närmaste åren, så är det kanske värt en chansning.
Pratade med en uppfödare för en tid sedan som var bekymrad över att fler människor verkar skaffar unga hästar som de "vill forma själva från början" och som de sedan inte klarar av pga avsaknad av rutin och kunskap.
Har även på nära håll sett hur just ett sådant exempel på unghästköp har löpt under ett par år nu. Hästen i fråga kommer inte att kunna användas till det som var tänkt från början, beroende på att den inte har fått rätt träning/ridning/hantering. Ägaren är sedan många år tillbaka van hästägare och duktig, men hade inte just de kunskaper som krävdes. Tyvärr skylls det på hästens mentalitet varför saker inte fungerar nu.
Naturligtvis kanske du är både duktig och ödmjuk för att lära och kanske skulle det fungera superbra för dig och unghästen i slutänden. Tänk bara igenom dina/hästens förutsättningar innan så att du inte gör ett felköp.

Lycka till i hästletandet!

/V

Om det känns rätt så köp! Jag har som flera andra här fött upp en häst själv. Han blir 4 i år och jag håller på och rider in honom. Jag följer mina egna idéer och tankar, frågar om råd när jag behöver men väljer att göra som jag själv tycker passar mig och hästen. Det är viktigt! Följ din egen känsla och ta det lugnt, det är inte bråttom det viktigaste är att det fungerar bra. Lycka till!

Klart du vågar. Se bara till att ha någon att fråga om råd. Om hästen visar sig vara lätt att rida och inte hittar på för mycket bus klarar du nog absolut att rida in den själv, och skulle den bli för mycket så får du väl ta hjälp.
Jag är 21 och min nuvarande häst (som blir 5 år iår) köpte vi när hon var föl -ett klart impulsköp men ett jäkla bra sådant ;) Henne har jag ridit in själv och det enda vi har behövt ta hjälp med är löshoppningen inför treårstestet. Jag har självklart haft tränarhjälp, men har aldrig behövt någon "ridhjälp". Hon är min 2:a stora häst och hästen innan var 4 år när vi köpte henne (jag 16..). Innan dess har jag inte stor unghästvana alls, utan bara lite småknäppa ponnyer.
Klart du vågar köpa den :) (jag ska själv iväg imorgon för att kolla på ett föl :P -från samma uppfödare som innan).

Jag har ingen erfarenhet av att rida in unghästar

-var tvungen att skriva en sak till :p
Det har ingen första gången de ska rida in en unghäst. Men man får ingen erfarenhet av något om man inte gör det nån gång, så go for it!

Tack för alla era svar. Jag ringde min tränare och pratade med henne i går. Hon tyckte absolut att jag kunde köpa en unghäst och hon finns där och hjälper mig på vägen.
Jag förstår att man kan förstöra en häst men jag kommer ta hjälp av jätteduktiga människor. Vi får se, jag ska åka och kolla på henne i eftermiddag :)

det viktiga här är väl att du enligt dig själv inte är särskilt tuff. så gott som alla unghästar får trotsperioder och då kan dom vara extremt svåra och jobbiga. visst det går över, men kommer du bli rädd när hästen bara står på bakbenen, bockar hela tiden, vägrar gå från stallet, backar ut i diken osv osv??

även om det är bra att ha kunnigt folk runt sig så är det ändå DIN häst och det är du som måste rida den och ta den igenom alla prövningar.

Jag håller helt med dig och tycker det är fruktansvärt att så många i tråden är så positiva :crazy:

Kommentaren att ingen är van vid att rida in hästar första gången de sitter på en oinriden är ju helt absurd :crazy: Det är en jäkla skillnad på att vara kamikazepilot åt någon som själv har hanterat unghästen och har vana av unghästar - det är SÅ man lär sig rida in och hantera unghästar. Inte genom att köpa en själv, oavsett hur mycket tränarhjälp man har.

Men det är mina åsikter. Jag tycker unghästar handlar om så enormt mycket mer än att bara "klara av att reda ut trotsperioderna". Det handlar om att du med unghästvana, ridvana, sunt förnuft och en stor portion egen trygghet kan ge individen en positiv syn på människor och arbete med människor i alla former. Vilket oxå ger väldigt mycket mindre "trots" (som jag fö inte tror ett skit på). Det har typ noll med att sitta kvar i en bockningsserie att göra.

Till TS. Jag hade inte köpt en unghäst om jag var tveksam till om jag klarade av det och om jag inte hade unghästvana sedan innan. Som jag skrev ovan så tycker jag man FÖRST lär sig hantera och rida in/utbilda unghästar genom att gå vid sidan av någon van unghästmänniska, inte genom att köpa en egen unghäst. Jag tycker det är grymt orättvist mot hästen helt enkelt att ta sig an en individ utan att ha någon som helst erfarenhet.

Det finns säkert mängder med lyckliga historier men jag är faktiskt helt övertygad om att det finns bra mycket mer olyckliga.

Senast ändrad:

Jag måste haft tur för ingen av mina hästar har haft några trotsperioder värda att nämna. Allihop har varit lättare att rida in än vad jag räknat med. Med ett undantag men den hästen var jävlig hela livet å andra sidan.

Har man sen hjälp av en tränare och använder sunt förnuft ser jag inga hinder.

Liknande trådar

Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
16 065
Senast: Targa
·
Gnägg Jag är i hästköpartaget. Då jag har liten budget kollar jag främst på hästar under 20 000. Jag har redan bestämt mig för att köpa...
Svar
12
· Visningar
5 151
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Jag behöver bolla lite tankar och idéer med er. Bakgrund: haft egen häst för ca 8 år sedan, (tog en paus, då det blev för mkt i livet...
Svar
16
· Visningar
2 037
Senast: MattiZ
·
Träning Hej på er! Tänkte höra om ni skulle vilja hjälpa mig :idea: Jag är stolt ägare till ett jättefint halvblodssto, född april 2007...
Svar
12
· Visningar
2 256
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama