Vågar jag köpa en till hund?

Sv: Vågar jag köpa en till hund?

Jag håller med dig, men de kanske ju också bygga på egna oroskänslor om de tycker att det är obehagligt när den andra hunden blir rädd och hetsar upp sig, och därmed kopplar ex hundmöten till obehag.

Jag håller med dig, men de kanske ju också bygga på egna oroskänslor om de tycker att det är obehagligt när den andra hunden blir rädd och hetsar upp sig, och därmed kopplar ex hundmöten till obehag.

JAvisst kan de göra det. Det är ändå en påtaglig skillnad på hundarna. Ta den ena hunden ur sin miljö så är den lättare att få att ända känsloläge än den hund som verkligen är rädd.

Så du tänker att den nya kan ta efter hennes beteende men att det lättare går att jobba bort eftersom att oroskänslan inte finns där? Typ att ett hundmöte blir en signal att kasta sig ut i kopplet för att det är så den äldre hunden brukar göra?

Jag har haft två valpar tillsammans med tiken som var skottberörd (gjorde utfall mot skottljud) och hon hatade dessutom andra hundar. Ingen av dem tog efter. Så jag tror inte det behöver bli så om valpen är någorlunda stabil. Valp 2 var kelpien som ju inte är kända för att älska andra hundar men han blev faktiskt ovanligt skicklig på att umgås med alla hundar oavsett kön :)

Så du tänker att den nya kan ta efter hennes beteende men att det lättare går att jobba bort eftersom att oroskänslan inte finns där? Typ att ett hundmöte blir en signal att kasta sig ut i kopplet för att det är så den äldre hunden brukar göra?

JA hundar tar lätt efter varandras beteenden (i synnerhet om det handlar om valp och vuxen). Det är klart att det finns undantag. Jag har haft en skottberörd hund och flera som inte var det och de betedde sig aldrig som den skottberörda (skakade, hässjade, darrade). Men utfall mot tex människor och hundar är generellt ett "smittsamt" beteende.

Du kan ju också förebygga genom att skvallerträna på andra hundar redan från start. Det blir lite svårt att vara arg på andra hundar när situationen förknippas med något trevligt hos matte :). Det hade varit hemskt tråkigt om du ska bli sittande med en skräphund som kanske inte går att göra så mycket med bara för att du är rädd för att en valp skulle ta efter det dåliga beteendet. Det är livet lite för kort för tycker jag. Då är det bättre att börja om med en ny och bättre hund, och förhoppningsvis blir den äldre tryggare med ett sällskap.

Tack för alla kloka svar!

Har bestämt mig för att avvakta tills knashunden blivit lite äldre och hoppas hon kanske blivit vuxen om nåt år ;).

Bra beslut!
Jag har två dvärgpinschrar och när jag skaffade den andra, märkte jag att när jag går med båda hetsade de upp varandra. Detta hade jag inte tänkt på innan jag skaffade den andra utan kom som en liten överrasknig för mig. Då var den nya hunden 13 månader och inte tränad att gå fint i koppel och den gamla hunden var 7 år och kunde gå fint utan problem. Men hon tyckte helt plötsligt det var ok att ta efter hans lite burdusa beteende.

Jag har lagt ner mycket tid att träna den nya hunden att gå i koppel själv samt att får dem att går bra ihop. Så jag rekommenderar dig att träna den hunden du har nu så den fungerar bra innan du skaffar en till.

Kan ju tillägga att den äldre hundens skotträdsla inte smittat av sig på den yngre utan det är mer upphetsning och stimmighet som smittar (tex att skälla på personer).

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 359
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 394
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 507
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka