Vågar jag betäcka min 22-åring..?

moiran

Trådstartare
Jag har ett meriterat sto f.90. Hon har fått tre föl tidigare, snabba okomplicerade fölningar, men det senaste var 2008. Då bestämde jag att det skulle bli det sista fölet eftersom jag tyckte hon var så omusklad och risken kändes för stor. Nu är hon riden regelbundet i ett år och i finfin form, hoppar t.ex. debutantterräng med lätthet - och mer om hon bara fick. Och med den nya formen vaknade lusten att betäcka igen... Ingen som ser henne gissar ens i närheten av rätt på åldern, men hon är ju trots allt 22.

Jag skulle hemskt gärna vilja ha ett sto efter henne. Ingen vet ju om jag får ett sto om jag betäcker, men sannoliken är i alla fall högre än om jag inte betäcker alls.

Så. Vad skulle ni råda mig? Är det vansinne?

Sv: Vågar jag betäcka min 22-åring..?

Mår hon bra fysiskt, inte ont eller problem och haft bra fölningar skulle jag personligen gett ett försök.
Det kan sluta på tre sätt:
1. Du får ett föl och allt går bra
2. Hon tar sig inte och du slängt pengar i sjön
3. Båda stryker med vid fölning pga komplikationer
Vilket är samma resultat i alla betäckningar för finns risker i alla åldrar. Jag skulle låta en vet kika på henne så allt ser bra ut och ingen infektion mm innan bara :)

Skulle inte.

Om stoet haft föl hela tiden så är det en sak, men inget föl på 4 år...nej. Skulle inte

Vi hade ett oridet fd galoppör o fullblodssto som bara gått på lösdrift och inte blivit riden på över fem år. Pga en tjyvbetäckning blev hon oavsiktligt dräktig vid 25 års ålder. Hon genomgick en problemfri dräktighet och födde utan några som helst komp
likationer ett fint och välskapt hingstföl. Hon sken upp och blev en mycket stolt mor som genast såg 10 år yngre ut. Om ditt sto är i god kondition och frisk i övrigt så varför inte...? Lycka till!

Jag har ett paintsto född -89 som fick sitt senaste föl 2007, har innan hon kom till mig gått med livmoderinflammation som inte behandlats vilket bland annat resulterat i en sen kastning (2008?). Hon har desutom en missbildning i slidöppningen, veterinären sa att hon förmodligen spruckit lite vid en fölning och att det har fått självläka. Som följd av detta kommer det lätt in bakterier och hon får enligt uppgift lätt infektioner. Det har hon dock inte haft några problem med hos mig.

När hon kom till mig var hon i ganska risigt skick, tunn och med mineralbrist, spröda långahovar osv. Hon tog igen sig "till det yttre" snabbt och betäcktes två säsonger 2009 och 2010 - gick tom (tog sig men resorberade strax innan 40 d varje gång) men nu har hon ca 2 veckor kvar till fölning :banana: - om hon är tidigt ute vilket det känns som att hon är. (Juvret börjar fylla, bäckenbanden är slappare osv)

Jag har kollat upp henne noga med bakterieprover osv, och betäckt i samrådan med veterinär. Veterinären har alltså gett tummen upp varje gång hon är kollad hos mig, annars hade jag inte försökt mer. Jag hade heller inte fortsatt med henne efter första säsongen om jag hade varit tvungen att lägga stora pengar på språngavgifter osv. Första året betäcktes hon med en hingst som stod på gården då (kompispris) och de senaste gångerna har jag betäckt med egen hingst.

Hela den här dräktigheten har hon mått jättebra, hon är vanligtvis ganska svårfödd och har en rejäl svankrygg efter alla år som enbart fölsto men den tid vi har lagt på henne innan har verkligen lönat sig.

tardeefin.jpg

Du kan ju göra försök om du har råd men var beredd på att det finns mycket negativt som ökar med åren. Först att få henne dräktig, sedan att hon går hela tiden och om hon går hela tiden så är risken större för att det blir ett litet föl.
Nästa bit att tänka på är ju äldre hon blir ju närmare kommer den dagen då hon inte finns mer. Både dräktighet och fölning är jobbigt för stoet så det finns en risk att du kan bli stående med ett föl utan mamma. Den risken finns alltid men den ökar med stigande ålder hos stoet.
Sist men inte minst så är det ju din ekonomi som kanske får avgöra om du har råd att kasta pengarna i sjön om det inte går hela vägen. Inte minst om det värsta inträffar och du blir stående med föl utan mamma. För sju år sedan hände det mig och det fanns ingen amma att få tag i. Bara fodret (mjölken) till min kostade mig 40 000 och sedan tar det en väldig massa tid. Så det krävs att man har någon som kan avlasta och även att man verkligen har tiden att mata dygnet runt.

Så mitt råd är att inte betäcka även om det kan hu bra som helst så för mig känns nackdelar och risker för stora. Håller med cirkus om hon hade fått föl varje år fram tills nu inga problem men nu fyra år senare säger jag nej.

Masse och cirkus: Inte svaret jag vill ha naturligtvis, men det är ju det mitt eget förstånd egentligen tycker också. Det är stor sannolikhet att allt går bra och allt blir guld och gröna skogar. Men risken att det inte gör det är ju större än med en yngre häst eller en märr som är "igång" avelsmässigt. Och kanske är det helt enkelt bättre att njuta av henne de åren hon har kvar medan hon är så fräsch än att riskera hennes hälsa för att få ett föl som med 50% risk inte ens är det där stofölet jag vill ha. Men oj vad roligt det hade varit med ett stoföl... :D

Jag skulle våga prova, absolut.
Men jag skulle välja en hingst med välkänt god fertilitet, och avgifter vid dräktighet istället för vid bokning, och en seminstation som är riktigt bra.

Enligt mm veterinär är svårigheten att få de dräktiga, sen är risken inte högre.
Vi hade ett sto som gick bort när förlis var två månader och mjölkersättningen kostade ca tusen kronor i månaden så 40. 000 låter högt.

Enligt mm veterinär är svårigheten att få de dräktiga, sen är risken inte högre.
Vi hade ett sto som gick bort när förlis var två månader och mjölkersättningen kostade ca tusen kronor i månaden så 40. 000 låter högt.

Hon har blivit dräktig på första försöket vid de tidigare betäckningarna. Däremot är hon svår att se brunst på och brunstar mycket kort, så det gäller att vara på alerten och ha en seminstation med talang... ;)

Såna finns nog att köpa. ;)

Ja jag har hört talas om det? ;)

Jag har två trevliga damer till som gör/kan göra en god insats i avelsboxen. Men denna är ju min ögonsten och väldigt speciell (på ett bra sätt), så av rent personliga skäl skulle jag ju hemskt gärna vilja hålla hennes stolinje vid liv... Men visst finns det andra hästar, andra ston, andra one of a kind-fyrbeningar. Det är nog bara svårt att släppa taget.

Jag tycker att du ska försöka om du har god ekonomi och det är viktigt för dig.

Risken är stor att hon inte blir dräktig. Blir hon dräktig är chansen stor att det går lika bra/lika dåligt som för en yngre häst. Även unga hästar tar en risk vid dräktighet och fölning. Men väldigt ofta går det bra!

Vi stod inför samma beslut förra året.
22 årigt sto, fick föl 2008. I samråd med veterinär betäckte vi.
Hon blev dräktig på första försöket utan problem. Dock med tvillingar vilket även hände 2008. Den ena klämdes och nu har hon ca 3 veckor kvar.
Hon har klarat dräktigheten utan minsta problem än så länge.
Upplever till och med att det är lättare för henne nu än den förra gången.
Det är hennes fjärde dräktighet. :)

Jag skulle våga prova, absolut.
Men jag skulle välja en hingst med välkänt god fertilitet, och avgifter vid dräktighet istället för vid bokning, och en seminstation som är riktigt bra.

Håller med!
Vi har flertalet travar märrar som har fölat vid 20+
Den som varit äldst vi fölnin var 25 and still going strong!

Inte alls högt, om man tvingas ge 100% ersättning från start.
Jag födde upp ett shettisföl på mjölkersättning för några år sedan och bara mjölken till den lilla kostade över 8.000. Och, som sagt, det var till ett litet shettisföl (jag lovar att jag gick back på henne när hon såldes...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka