Vågar jag betäcka?? Behöver råd snarast!

Hej! Har ett sto e Stravinsky xx som jag har haft i 8 år och som nu är 18 år. Hon har fått diagnosen artros i ett framben och kommer förmodligen aldrig kunna träna/tävla mer.
Veterinären tyckte jag skulle ta bort henne om jag inte ville ha en promenadhäst vill säga.
Förra året så försökte jag betäcka henne men en svampinfektion i livmodern gjorde att vi fick avbryta försöken.

Min fråga till er kunniga människor är om ni skulle våga prova att betäcka detta sto igen? Och hur skulle ni gå tillväga?
Hon har aldrig tidigare haft föl men är i bra hull och i bra skick för övrigt.
Har tre alternativ:
1. Ta bort henne
2. Promenadhäst( hon är en häst som gillar att arbeta)
3. Försöka ta föl en gång till.

Tack på förhand :)
Jag hade gett henne en chans att bli dräktig. Börja med att ta ett prov på livmodern (svamp, bakterier) och kanske en biopsi och välj en station där hingsten står för bästa chans till dräktighet. Ett äldre sto kan det många gånger vara bra att seminera med råsperma, de kan reagera negativt på spädningsvätskorna. Att börja prata om ärftlighet när hästen får artros när den är 18 tycker jag är trams.

Ja jag är inte så orolig för ärftlighett. Hon har inte haft förändringar i sina kotor tidigare utan har kommit nu på äldre dagar Jag känner att jag kanske borde ge henne en chans till. Dessutom provade vi bara med en hingst förra året eftersom svampen uppdagades för "sent"

Jag hade gett henne en chans att bli dräktig. Börja med att ta ett prov på livmodern (svamp, bakterier) och kanske en biopsi och välj en station där hingsten står för bästa chans till dräktighet. Ett äldre sto kan det många gånger vara bra att seminera med råsperma, de kan reagera negativt på spädningsvätskorna. Att börja prata om ärftlighet när hästen får artros när den är 18 tycker jag är trams.
Tack :)
Det är ju många som avlar på unga ston som inte har visat någon vad det gäller hållbarhet för ridning utan går direkt in i avelsboxen så jag tycker nog att hon har hängt med o visat att hon klarar av att ridas i många år :)

Av de jag känner som har avelsston som gått i sporten innan, så har nästan alla någon form av artros eller andra skador som uppkommit innan de sattes i avel. Stona har inte haft problem under dräktigheten även om de inte klarar av tävling längre.
Så om din veterinär gett grönt ljus så tycker jag du ska köra på. Lycka till! :)

Och jag tycker det låter spännande med ett Stravinskysto =) Har jobbat som hästskötare med den hingsten och även fått rida honom ett par gånger och tycker han var fantastisk. Angående betäckning så tycker jag som de senaste skrivit här. Börja kolla upp så stoet är ok för betäckning angående ev bakterier/svamp. Ser det ok så tycker jag absolut att du ska försöka få fram en fin avkomma till dig själv. Spännande! Har du funderat ngt på hingst?

Sanning med modifikation. Artros blir inte sämre av att hästen tränas, snarare tvärtom. Sjukdomen kan vila i flera år. Så helt kört är det inte.

Menade att artros aldrig kan bli bättre, dvs det kan bara gå åt ett håll. Många hästar är symptomfria, länge. Men förr eller senare blir det sämre.

Och jag tycker det låter spännande med ett Stravinskysto =) Har jobbat som hästskötare med den hingsten och även fått rida honom ett par gånger och tycker han var fantastisk. Angående betäckning så tycker jag som de senaste skrivit här. Börja kolla upp så stoet är ok för betäckning angående ev bakterier/svamp. Ser det ok så tycker jag absolut att du ska försöka få fram en fin avkomma till dig själv. Spännande! Har du funderat ngt på hingst?
Vad roligt att du har träffat honom Han verkar ha varit en väldigt trevlig hingst
Tror att mitt sto har fått sin vänliga o kloka attityd av honom o även utseendet!
Hon är hälften danskt warmblod oxå,
RDH-sto o därför oxå selektionssto.
Ska jag betäcka så blir det nog isf Total Hope eftersom jag isf har tänkt ställa henne på den stationen. En fin hingst med bra dräktighet förra året.

Sanning med modifikation. Artros blir inte sämre av att hästen tränas, snarare tvärtom. Sjukdomen kan vila i flera år. Så helt kört är det inte.
Så upplever jag mitt sto. Hon kan kännas stel i början men börjar jag "arbeta" henne i skritten o börjar flytta henne sidvärts etc i skogen så blir det ganska snabbt en annan rörlighet o action i henne till skillnad om får gå på lång tygel hela tiden. Känns som att hon mår bra av att röra sig.

´
Även jag har träffat honom :love: Och en av dom som svarat i denna tråden har ägt honom.
´
Även jag har träffat honom :love: Och en av dom som svarat i denna tråden har ägt honom.
Vi har även en valack i stallet som är rent fullblod efter Stravinsky och även han är väldigt trevlig och ridbar även om han har gått galopp tills han var 10. Så en bebis med Stravinsky i generna skulle vara sååå kul :)

Mitt sto är utdömt som ridhäst av veterinären men det är samtidigt upp till mig att avgöra angående betäckning/promenadhäst. Jag känner ändå någonstans att hon inte är beredd att kasta in handduken än och jag känner henne ganska väl! Den energin hon hade i skogen igår då hon kliver förbi de andra hästarna o tar täten gör inte en häst som har jätteont. Sen vet jag att det kommer dagar då hon inte är på topp så det är svårt :(
Jag älskar ju dock att träna så för mig blir ju beslutet att sluta rida på "riktigt" och i stället ge mig in i en annan värld - avel. Men jag tycker mig ändå höra att ni tycker jag ska försöka ta föl iaf. Och varför inte.... Funkar det inte så har jag ju i alla fall provat och får ta beslutet utifrån det :)

Så upplever jag mitt sto. Hon kan kännas stel i början men börjar jag "arbeta" henne i skritten o börjar flytta henne sidvärts etc i skogen så blir det ganska snabbt en annan rörlighet o action i henne till skillnad om får gå på lång tygel hela tiden. Känns som att hon mår bra av att röra sig.

Man har studerat effekterna på människor och vet att de flesta blir bättre av träning, eftersom muskler och senor avlastar den led som känns stel. Att gå är den bästa artrosträningen som finns! Jag skulle utan att tveka promenadrida en häst som har lättare artros, så länge den klarar av det, eftersom den då håller sig fräschare längre. I den åldern vi talar om i tråden finns det ju mycket annat också som kan sätta stopp än just artros, så jag skulle rida på så länge det höll och var roligt.

Ett tips är annars att välja hingst med dräktighetsavgift istället för språng annars. Jag tycker hon låter fräsch nog för betäckning.

Vad roligt att du har träffat honom Han verkar ha varit en väldigt trevlig hingst
Tror att mitt sto har fått sin vänliga o kloka attityd av honom o även utseendet!
Hon är hälften danskt warmblod oxå,
RDH-sto o därför oxå selektionssto.
Ska jag betäcka så blir det nog isf Total Hope eftersom jag isf har tänkt ställa henne på den stationen. En fin hingst med bra dräktighet förra året.
Total Hope och Flyinge tycker jag är ett utmärkt beslut. Blir hon inte dräktig då så har du gjort allt du kan, och jag kan inte tänka mig en bättre veterinär än deras.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 906
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka