Vågar jag betäcka?? Behöver råd snarast!

peven

Trådstartare
Hej! Har ett sto e Stravinsky xx som jag har haft i 8 år och som nu är 18 år. Hon har fått diagnosen artros i ett framben och kommer förmodligen aldrig kunna träna/tävla mer.
Veterinären tyckte jag skulle ta bort henne om jag inte ville ha en promenadhäst vill säga.
Förra året så försökte jag betäcka henne men en svampinfektion i livmodern gjorde att vi fick avbryta försöken.

Min fråga till er kunniga människor är om ni skulle våga prova att betäcka detta sto igen? Och hur skulle ni gå tillväga?
Hon har aldrig tidigare haft föl men är i bra hull och i bra skick för övrigt.
Har tre alternativ:
1. Ta bort henne
2. Promenadhäst( hon är en häst som gillar att arbeta)
3. Försöka ta föl en gång till.

Tack på förhand :)

Jag skulle våga, om jag verkligen ville ha ett föl efter stoet. Men med vetskapen om att det är en risk med relativt mycket pengar som kanske inte renderar i ett föl. Att en säsong krånglar behöver inte betyda jättemycket - svamp är dock lurigt.

Den är troligtvis en förslitningsskada. Vi har kollat henne under åren och inte funnitsdär förrän i Augusti förra året. Så jag är inte så rädd för ärflighet. Hon är ju trots allt 18 år och har fungerat fram tills nu.

Jag skulle vara väldigt tveksam att betäcka en så gammal artroshäst. Det är mycket extravikt för benen under högdräktigheten. Dessutom vinter på det. Det sista man vill är stå i sitsen där man måste välja att prioritera stoet och förlora både sto och det ofödda fölet, eller prioritera det ofödda fölet på stoets bekostnad.

Jag skulle inte betäcka.

Jag skulle våga, om jag verkligen ville ha ett föl efter stoet. Men med vetskapen om att det är en risk med relativt mycket pengar som kanske inte renderar i ett föl. Att en säsong krånglar behöver inte betyda jättemycket - svamp är dock lurigt.
Ja jag har också hört att svamp kan vara besvärligt. Jag hade väl isf en fundering på att skicka iväg henne till ngn station där dom är duktiga på sånt. Vart vet jag inte riktigt

Nu när @Alexandra_W säger det sa min veterinär till mig att det inte var ok att betäcka min tant med artros. Hon hade haft ett par föl innan som blev trevliga hästar men efter artrosen upptäcktes/började göra ont sa vetten nej till det.
Förslitningsbakgrund även på henne.

Jag skulle vara väldigt tveksam att betäcka en så gammal artroshäst. Det är mycket extravikt för benen under högdräktigheten. Dessutom vinter på det. Det sista man vill är stå i sitsen där man måste välja att prioritera stoet och förlora både sto och det ofödda fölet, eller prioritera det ofödda fölet på stoets bekostnad.

Jag skulle inte betäcka.
Ja, i samband med problem i ländryggen så var vi hos Thornell så i samband med den utredningen så röntgade vi henne.

Tack för raka svar, Det är väl ungefär det jag behöver just nu.
Veterinären tyckte absolut att jag kunde betäcka henne. Först var han tveksam men efter åb så tyckte han inte det fanns ngn tvekan. Men jag känner också att jag inte vill riskera hennes liv till förmån för ett föl. Å andra sidan har jag ju bara två alternativ kvar, ta bort henne eller promenadhäst o jag är tveksam till att hon tycker att det är kul att stå kvar i stallet när de andra ska motioneras. Hon är ju en häst som vill vara med :(

Håller med AlexandraW, jag skulle inte betäcka. Inte med artrosen och åldern i åtanke.
Har hon ont och mår bäst av att arbeta så hade jag övervägt det tråkiga beslutet att ta bort henne. Visst kan hon fungera som promenadhäst men där är ju mer frågan om man själv tycker det är värt att ha kvar henne då.

Tack för raka svar, Det är väl ungefär det jag behöver just nu.
Veterinären tyckte absolut att jag kunde betäcka henne. Först var han tveksam men efter åb så tyckte han inte det fanns ngn tvekan. Men jag känner också att jag inte vill riskera hennes liv till förmån för ett föl. Å andra sidan har jag ju bara två alternativ kvar, ta bort henne eller promenadhäst o jag är tveksam till att hon tycker att det är kul att stå kvar i stallet när de andra ska motioneras. Hon är ju en häst som vill vara med :(

Prova. Jag har haft två som jag (försökt) göra promenadhästar av. Den ena trodde jag inte skulle vara några problem. Hon blev aggressiv och mådde mentalt skit av att vara haghäst/promenadhäst. När hon högg tag i min jacka och försökte dra in mig i boxen när jag gick förbi med en sadel, och började oprovocerat spöa upp sin hagkompis fick jag inse och tog bort henne.

Den andra var en arbetsnarkoman och blev deppad bara av att gå på sommarbete. Jag var övertygad om att han skulle hata livet som pensionär. Hade tänkt ge honom en sista sommar/så länge han nu ville av sommaren och sen ta bort (han blev utdömd i maj). Men min vet skulle sluta, och jag orkade inte riskera att få dra igenom alla utredningar och allt igen med en ny vet. Så jag triangelmärkte och tänkte just att "han får en sista sommar, om han ens vill ha hela sommaren".

Sommaren gick, hösten kom och hästen var glad, pigg och belåten. Summa summarum så fick han fem (tror jag, nånstans där) år som triangelmärkt skogstomte innan han togs bort pga spatt (som kom efter utdömningen).

Så om du vill och kan ha henne som promenadhäst, prova och se vad hon tycker. Ibland förvånar de!

Men ha i åtanke att artros kan bara gå åt ett håll. Och åldern arbetar emot en. Det kan även vända ganska snabbt, en köldknäpp under vintern kan vara det som blir droppen och puttar de över gränsen. Eller (nästan värre) att man ser de har det besvärligt men inte "över gränsen" men inte kan göra så mycket mer än hoppas det snart blir bättre väder.

Hm, jag hade nog ställt mig tveksam. Jag hörde någonstans att om en häst inte tidigare haft föl så borde man ta det när de är 16 år, då riskerna ökar ju äldre dom blir. Det kan såklart gå bra ändå.
Sedan en skada uppepå det, nja jag vet inte om jag hade gjort det.

Hej! Har ett sto e Stravinsky xx som jag har haft i 8 år och som nu är 18 år. Hon har fått diagnosen artros i ett framben och kommer förmodligen aldrig kunna träna/tävla mer.
Veterinären tyckte jag skulle ta bort henne om jag inte ville ha en promenadhäst vill säga.
Förra året så försökte jag betäcka henne men en svampinfektion i livmodern gjorde att vi fick avbryta försöken.

Min fråga till er kunniga människor är om ni skulle våga prova att betäcka detta sto igen? Och hur skulle ni gå tillväga?
Hon har aldrig tidigare haft föl men är i bra hull och i bra skick för övrigt.
Har tre alternativ:
1. Ta bort henne
2. Promenadhäst( hon är en häst som gillar att arbeta)
3. Försöka ta föl en gång till.

Tack på förhand :)

Som hästägare och med den diagnosen i ryggen tror jag endast du kan avgöra om hon är förhållandevis fräsch eller skraltig. Ang. betäckning är det en risk oavsett vilket sto du har, men en häst som är mycket knackig hade jag avstått på.
Jag hade nog, utifrån det du skriver, avslutat och köpt ett avelssto/föl om jag velat ha en fölunge.

Som hästägare och med den diagnosen i ryggen tror jag endast du kan avgöra om hon är förhållandevis fräsch eller skraltig. Ang. betäckning är det en risk oavsett vilket sto du har, men en häst som är mycket knackig hade jag avstått på.
Jag hade nog, utifrån det du skriver, avslutat och köpt ett avelssto/föl om jag velat ha en fölunge.
Det är väl det värsta. att hon är förhållandevis fräsch:P Däremot går ju detta i skov. Vissa dagar är hon som vanligt nästan, o andra dagar tar hon det lite lugnare o försiktigare. Hon är inte halt i skritten o inte heller i trav rakt fram. Däremot på böjda spår. Ja jag är inte ute efter en fölunge heller utan isf skulle det vara efter just henne som är en så otrolig häst att ha o göra med o med fin ridbarhet. Jag vill ju helst träna o tävla egentligen :( men kan tänka mig att avstå det bara hon fixar det.

Jag tycker det viktigaste är ifall artrosen kan tänkas vara ärftlig och om kroppen klarar att bära föl. Tros den inte vara ärftlig och benen borde kunna orka med tyngden av en dräktighet, så tycker jag att du ska försöka om det är vad du verkligen vill.

Att det skulle bli fler risker när de blir äldre är en sanning med modifikation. Det kan vara svårare att bli dräktig och det kan bli mindre blodtillförsel men det händer inte alla. Det kan inte kallas för risker, däremot för komplicerande faktor. Ston får inte åldersförändringar på samma sätt som människor.

Jag har gjort exakt det du funderar på,sto 18 år,tävlade högt i hoppning fram till hon var drygt 16,förslitningsskador i båda framknäna.
Inga smärtor,lite stel,kunde fortfarande ridas som skogsmulle.
Betäckte 2009 och 2011,inga problem trots ´1 års uppehåll.

Det är väl det värsta. att hon är förhållandevis fräsch:P Däremot går ju detta i skov. Vissa dagar är hon som vanligt nästan, o andra dagar tar hon det lite lugnare o försiktigare. Hon är inte halt i skritten o inte heller i trav rakt fram. Däremot på böjda spår. Ja jag är inte ute efter en fölunge heller utan isf skulle det vara efter just henne som är en så otrolig häst att ha o göra med o med fin ridbarhet. Jag vill ju helst träna o tävla egentligen :( men kan tänka mig att avstå det bara hon fixar det.

Efter det svaret hade jag gjort annorlunda. Lite halt på böjda spår är ju lurigt, för det kan vara så att det är en följd av att hästen avlastar X. Eller att hästen har ont i X. Bedömningsfråga.
Men jag hade nog faktiskt chansat. Det är sista månaderna de bär tungt i en dräktighet och tills dess får hon vila väl. Angående äldre ston och avel hörde jag nyligen av en duktig seminveterinär att ett av de lite större problemen hos de äldre är att äggen inte fäster väl även om hon blir dräktig - och den risken kan man ju räkna med.
Jag förstår absolut att man kan vilja ha en avkomma efter precis det stoet, jag är likadan. Och så länge jag kan se att stoet är glatt, helt frisk eller med lite skavanker, så kommer jag fortsätta försöka. För så ridbara och arbetsglada hästar är ovanliga.

Jag tycker lite så att prio 1 för dig verkar vara hennes goda liv, och tror DU inte på att hon kan må bra som mamma, lämna det då så och låt henne vila. Men är hon pigg och glad för det mesta trots lite skavanker så ja, man kan försöka. Då ställs ju inga krav på att hon skall prestera nu, eller alls mer än att ta hand om sig (väldigt stor skillnad från en ridhäst om du frågar mig). Samt att blir det jobbigt med en kan man avsluta där. Vi har tagit bort en häst som inte såg lycklig ut pga. sina fel, men vi har också en livfull och lycklig häst som avlas på eftersom hon är fräsch trots att hon fått ett större trauma som yngre.

Ja jag kanske inte uttryckte mig tillräckligt bra när jag skrev min fråga :)
search

Hon är ju alldeles för fräsch känner jag för att ta bort men hon behöver nog en uppgift i livet tror jag. Jag har ju önskat mig ett föl efter henne i många år men det har aldrig blivit av riktigt. Så jag blev ju väldigt ledsen förra året när hon inte tog sig. Kanske isf måste välja en väldigt "säker" hingst med hög dräktighetsprocent.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 905
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka