Vågar du rida...

Sv: Vågar du rida...

På min förra häst kunde jag rida ut med bara halsring och galoppera med sällskap! Inga som helst problem. Det var snarare så att hon blev mer lyhörd ju mindre prylar hon hade på sig. :)
Däremot så hade jag oftast sadel eftersom jag e lite feg...

Min nuvarande kan jag rida i grimma på inhägnat område. Har ännu inte provat halsring, men vi är heller inte
i närheten av den samhörigheten jag hade med förra hästen.

Finns ju flera olika bettlösa alternativ, tex hackamore, sidepull, lindell, tror ngt heter bara "bitless bridle" också.

Jag har också varit på ridläger på Valla Säteri (som hon i artikeln)! Det var dock lääänge sen... 1987!:p

Senast ändrad:

Jag har ridit utan någon fast bara i ridhus, men det gick faktiskt bra :) Hackamore finns ju, det brukar jag rida med när jag ska byta lite. :D

Bettlösa träns är inget ovanligt alls. Tyvärr inte så accepterat i tävlingskretsar..

Jag kan inte säga att jag är speciellt duktig, men det händer att jag rider min häst utan utrustning. Det brukar fungera bra, även om vi mest är i/till/från hagen, eller på ridbanan. Rider en del med repgrimma med. Inte för att man använder repet så mycket att styra med, det är mest bra att ha så man vet var man ska göra av händerna :P
Det är inte så svårt som det kan se ut, det handlar bara om att våga, framförallt lita på sig själv att man faktiskt klarar det. Alla hästar kan, det är ryttaren som måste koppla av.

Vill göra en invändning mot artikeln. Att rida med halsring/utan utrustning är ingenting som är unikt för TTEAM, inte ens något hon har hittat på. Det förekommer inom alla NH-inriktningar och är urgammalt!

Shit va coolt:eek: sådär vill jag oxå lära mej att rida. fast vet inte om jag skulle våga rida ut så, hon är rätt pigg hästen min:D
Det närmaste jag varit är att rida till och från hagen på sommaren med bara grimma och grimmskaft

Senast ändrad av en moderator:

Jag har tänkt mig att jag ska göra det med min häst. Utan bett är inte något speciellt. Jag rider ofta med sidepullträns när jag rider ut. jag har även ridit i grimmor vanliga och rep. Förra hösten red jag mycket barbacka under en period. Sedan ramlade jag av när jag var ute på en långtur strax före jul. Då red jag visserligen inte barbacka men jag slog mig ordentligt, fick tillbringa resten av den dagen på sjukhus. Det gjorde att jag kom av mig lite grand. Men målet är att i alla fall kunna rida med en ring ut i skogen här hemma.

O ja.
För det mesta rider jag i grimma och ett grimskaft. Sadel har jag inte.
Helt "naken" rider jag hästen på ridbanan men rider inte ut så (för då tycker nog folk att jag är ännu tokigare än vad dom redan tycker)

:rofl:

Jag vågar ju inte rida alls längre.. :3
Men innan har jag gallopperat barbacka över stock och sten..utan kontroll på hästen.. :rofl: (i hage) och ridit ut med bara grimma och grimskaft. :3

Rider gärna bettlöst, tyvärr är min häst inte så lydig på det än, så jag rider alltid ut med bett.

Tänker definitivt börja rida henne utan sadel och träns, men just nu känns det som att det är lättast att börja med att rida in henne MED sadel och träns :angel:

Det är inte så svårt som det kan se ut, det handlar bara om att våga

:oRiktigt så enkelt är det inte kunna rida på detta sätt:smirk: ingen nybörjaryttare precis. Tjejen är duktig, kalla jag att rida en häst på känsla, hur många tro du klara det?

Japp.. Jag rider min tjej ofta utan varken sadel eller träns. Med bara ett grimskafft runt halsen. Går utmärkt.
Vet många som gör det.

En kompis lillasyster har börjat rida lite på min häst. Hon är helt grön på det här med att rida. Så nu får hon oxå rida utan träns. Bara nåt runt halsen. Och det är för att jag vill att hon ska lära sej inebörden av skänklar.
Och tjejen gör det galant. Hon är jätteduktig.

Det där såg ju faktiskt inte så trevligt ut tycker jag, hästen ser spänd och irriterad ut och ryttaren skumpar runt som jag vet inte vad på hästens rygg, finns det inga bättre exempel?

Jag skäms att erkänna det men jag har faktiskt någon gång hänt att vid mycket speciella omständigheter (typ när man är flera km hemifrån med häst i grimma) jag ridit utan vare sig sadel, träns eller en hjälm på skallen :o Jag är faktiskt supernoga med hjälmen i vanliga fall och rider oftast med sadel och träns nuförtiden.... Fattar inte varför man ska rida utan när allt blir så mycket enklare med.. Tränade faktiskt en superstark ridskolehäst på en ridskola jag jobbade på med halsring och han var riktigt duktig, hade dock träns på honom som extra säkerhet...

Jag har ridit mina hästar utan någon utrustning.

Men det finns en hemsida om nåt stall i ungern? tror jag. Deras sätt att rida är verkligen något annorlunda. Dem rider utan någon utrustning förutom en halsring ibland och sadel kanske ibland. Men inget träns. Hästarna går i piaff och passage, galoppombyten i varje steg, bugar och stegrar på kommando osv.

Snacka om att ha connection med hästen. Ska se om jag hittar hemsidan igen, för det är verkligen värt att se.

Man är ju inte expert och kan hoppa och ha sig med en gång, men jag vågar tro att det inte är mer än ett mentalt hinder hos ryttaren. Jag säger inte att tjejen i artikeln inte är duktig, det är hon. Jag säger inte heller att det är enkelt att rida så. Jag säger att det ligger hos ryttaren och ingen annanstans. Inte i hästens utbildning eller i hur många kurser man tagit för den eller den. Endast hos ryttaren och hans/hennes förmåga att lita till sig själv. Känner man att man inte kan, så kan man inte. Är man bombis på att man kan kan det gå åt helvete ändå, för man känner inte sig själv. Jag tror att om man vet sina begränsningar och sina tillgångar då är det "bara" att slänga sig upp.

jaaadå :) när jag red ponny på ridskolan hoppade vi ofta banor, kombinationer m.m. utan något alls SKITKUL! :love:

(Fick faktiskt en förfrågan av gtb horse shows arrangör om vi ville va mä, men eftersom det inte var våra hästar och de ville inte skicka iväg oss dit så blev d inte av, var istället med på luciashowen och hoppade höjdhoppning utan sadel, träns och halsrem?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama