• Avel
  • Trådstartare Trådstartare little_blondie
  • Startdatum Startdatum
L

little_blondie

Jag ska åka och titta på en häst e: Zeppelin-Bonaparte-Vagabond och nu är det så att jag har läst att Vagabond nedärvde patella upphakning och därför fick avlivas och undrar nu om jag bör oroa mig för att detta kan vara nedärvt eller kan jag ta det lugnt då hästen har Vagabond en bit bak i stamtavlan?
Vad tycker ni?
Tacksam för svar.

Jag känner flera hästar med Vagabond en bit bak i härstamningen (bl a min egen) som inte har några som helst problem med patellaupphakningar. Är det en trevlig pålle som rör sig bra skulle inte jag tveka i alla fall.

Jag har en häst där morfadern är vagabond och han har inte heller haft det problemet.
Tur de.

Vagabond avlivades 1976 på order av Lantbruksstyrelsen, misstänkt för att nedärva patellaupphakning.

/Marie

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 610
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka