Väga upp släp?

Tuvalisan

Trådstartare
Är intresserad av att veta lite m hur det går till att väga upp ett hästsläp som är nervägt till ca 1000 kg ist för 1300 kg. Hur går man till väga, vad måste "ändras "på släpet och vart vänder jag mej? vad kostar det? mkt tacksam för svar

Sv: Väga upp släp?

Beror helt på vad de gjort när de vägde ner den.

TIll att börja med behöver du ett intyg från försäljaren eller generalagenten att släpet kan vägas upp till den vikt du önskar. Att axlar och bromsar och resterande konstruktion klarar ökad lastvikt.

Sedan får du byta den försvagning som gjorts, det brukar vara draghandske och/eller däck, men det står i reg.beviset.

Efter det får du göra en ny besiktning.

Jag vill oxå väga upp ett släp, kan man ta reda på innan man köper släpet om/hur mycket det går att väga upp?

T.ex 1500kg till 2000kg... (boggi) Finns nämligen inte så många 2 tonare beg ute på marnaden och ett nytt räcker inte pengarna till...:(

I mitt regbevis står det bara sänkt totalvikt.
Inte vad som gjorts.
Det står även garanterad axelbelastning 2000kg (1000kg st).

Vägverket har en teknisk rådgivning, jag tror de kan svara på frågor om specifika släp?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 181
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
1 082
Senast: Buzzter
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka