VÅGA tunna täcken!!?

Sv: VÅGA tunna täcken!!?

Knasigt? Jag har alltid stått i kallstall och har aldrig täckat om natten om jag inte ridit hästen svettig före.
I hagen får dom täcke pga nederbörd och blåst. I stallet finns inget sånt och dom fryser inte på morgonen när jag släpper ut dom.
Så att likställa kallstall med stalltäcke låter knasigt för mig, men vi är alla olika i vårat tänk! :laugh:

Har också hört att tunna täcken gör mer skada än nytta eftersom pälsen blir nertryckt. Min massör sa att man ska känna med handen under täcket(på ryggen) och de ska då vara varma där. Särskilt vid snöslask blir tunna täcken iskalla. Växlar också täcken efter väder, i stallet håller det sig mellan 3-6 plusgrader på vintern, så där har jag inga täcken.

Ja, bara ett ofodrat regntäcke i minusgrader och ibland blötsnö/snö uppepå blir verkligen svinkallt, hellre naken då.

OM man täckar hästen med 300gram blir det knasigt att ta av den inne.
Då har man inte endast täcket som regnskydd.

Vi tar alltid in ofodrat, 150 gram och runt 300 gram, det jag blir förvånad över är att så många tycker 300 är för lite när de redan har 200 under. Visst är jag helt med på att VISSA hästar behöver det men är tveksam till att så många verkligen gör det.

Jag har beställt 100 gram och 220 gram WB bara till mig, inte jag som bestämmer vad vi ska ha i butiken.

Vi tänker helt enkelt olika:)
Om jag ser att gammeltanten fryser blåsiga lite kallare dagar i hagen (har inte varit många såna i år) så får hon sitt 300 gram på sig (funkar med 150 gram annars). Om jag ser att hon inte sen fryser i sin box så får hon stå naken.
Det är att se till individen enligt mig.
Har haft henne så pass länge att jag vet hur hon fungerar och hon är 24 år nu och jag vet att det kan hända att hon blir känsligare och i framtiden behöva innertäcke så jag är väldigt uppmärksam på det:) Pälsen hennes är väldigt tät och ullig och den har hon kvar där värmeförlusten annars är störst samt halva halsen.

Den yngre har inte ens ett 300 gram och har aldrig sett att han behövt ett heller!

Märkligt att man kan anse 300g på en oklippt häst med vinterpäls 2-3cm i -15 vara mindre än 300g på en helklippt häst i 5+.

Ni som gör så, vad tror ni om pälsen egentligen?

Märkligt att man kan anse 300g på en oklippt häst med vinterpäls 2-3cm i -15 vara mindre än 300g på en helklippt häst i 5+.

Ni som gör så, vad tror ni om pälsen egentligen?

Det är väl ingen i denna tråd som påstått det? Självklart måste man ersätta den bortklippta pälsen (vid helklippning) med ett täcke. Tror inte att någon säger emot att man måste täcka helklippta hästar, frågan är nog snarare hur mycket täcken de måste ha på sig, ex måste man ersätta en bortklippt päls med 400 gr innetäcke + ett 300 gr utetäcke uppepå utomhus i ex. -5?
Ponerar man också att hästen klipps för att den tränas hårt och därmed även får en energirik foderstat så klarar den faktiskt betydligt mer kyla än vad en oklippt konvalecsent (eller en häst som bara skrotar i hagen) gör.

Det är väl ingen i denna tråd som påstått det? Självklart måste man ersätta den bortklippta pälsen (vid helklippning) med ett täcke. Tror inte att någon säger emot att man måste täcka helklippta hästar, frågan är nog snarare hur mycket täcken de måste ha på sig, ex måste man ersätta en bortklippt päls med 400 gr innetäcke + ett 300 gr utetäcke uppepå utomhus i ex. -5?
Ponerar man också att hästen klipps för att den tränas hårt och därmed även får en energirik foderstat så klarar den faktiskt betydligt mer kyla än vad en oklippt konvalecsent (eller en häst som bara skrotar i hagen) gör.

Vad heter tråden? Våga tunna täcken. Den talar inte alls om att diskussionen ska handla om vad som är bäst för hästen utan enbart att de som själva anser att de täckar sina hästar tillräckligt lite för att det ska vara god hästhållning i deras ögon.

Titta i Europa, de har lika mycket täcken på sina hästar i 10+ som vi har vid 0an. Att hålla hästen så mycket täckad att den inte själv behöver lägga energi på värmehållningen gör bara att de sparar energi.

Hästar som tränas har muskler som måste hållas varma, klipper man då bort pälsen behöver de extra skydd.

Liknande trådar

M
Utrustning Var ute efter ett halvhals innetäcke, typ 250-300g. Men det enda som jag kan hitta är ju hela 550g!!! "jumbo" eller nåt. Alltså, jag... 2
Svar
20
· Visningar
2 280
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka