Våga köpa opererad häst

B

barney

Har efter lång tids letande hittat en tvååring som jag vill köpa. Men så visar det sig att jag i sista minuten får veta att den är opererad i ett bakben pga en sparkskada på ett bakben. Detta skedde när den var ett år. En liten flisa lossnade och opererades bort, skadan sitter vad jag förstår mitt på bakbenet (mellan has och kota) och borde ju rimligen inte ställa till några problem. Eller...? Hästen skall självklart röntgas före ev. köp.

Kan du inte ta reda på var hästen blev opererad och av vem, och sedan ringa och kolla om denne inte kan ta fram journalen och redogöra för hur han/hon tycker att utsikterna är? :)

Det låter inte som det borde vara något problem, men det är en god idé att göra som ovanstående sa. Kolla upp så mycket du bara kan!

Jag skulle inte oroa mig.

Att hästen opererat bort en benbit som tillkommit efter spark är inget som jag skulle se som ett problem såvida hästen inte går igenom besiktning/röntgen nu.

Kan du inte ta reda på var hästen blev opererad och av vem, och sedan ringa och kolla om denne inte kan ta fram journalen och redogöra för hur han/hon tycker att utsikterna är? :)
Undra om man kan göra så... Jag ville ringde och ville ha journalen från när min häst vet.besiktades. Det blev tvärnej. Fast jag förklarade att jag köpte hästen samma dag så gick det inte. Förra ägaren var tvungen att ringa och säga att jag kunde få journalen. (Hur de nu kunde avgöra att det var rätt person som ringde... :crazy:)

Ja, det har du ju iofs rätt i. Fast man kan ju prova och se vad dom säger. Annars får man kanske se till så att säljaren fixar fram det åt en. :)

Jag skulle nog kolla om hästen går att försäkra utan reservationer. Får du reservationer på det benet kanske du måste betala veterinären själv om hästen får något senare problem.

Mmm, kolla med försäkringsbolaget också så att det går att höja utan att få någon reservation. Är hästen friskförklarad så borde ju nuvarande ägare ha papper på det och då ska det ju inte behövas något mer egentligen.

BE säljaren ge dig en fullmakt som tillåter dig att läsa hästens jornaler hos den aktuella kliniken.
Har de inget att dölja så borde de gladeligen göra det.
Vill de inte ge dig denna fullmakt så kanske du ska dra öronen åt dig - då hade åtminstone JAG misstänkt att de vill dölja något...

Undra om man kan göra så... Jag ville ringde och ville ha journalen från när min häst vet.besiktades. Det blev tvärnej. Fast jag förklarade att jag köpte hästen samma dag så gick det inte. Förra ägaren var tvungen att ringa och säga att jag kunde få journalen. (Hur de nu kunde avgöra att det var rätt person som ringde... :crazy:)

Jo, fast om säljaren vill sälja sin häst borde ju han/hon rimligen vara generös med tillträden till journaler etc. ANNARS kan man ju misstänka ngt skumt.

Av någon anledning får man inte tillgång till andra journaler än de som skrivits under den tid man har haft hästen i sin ägo. Med tanke på att man som säljare har upplysningsplikt kan ju detta ses som diskutabelt, men om å andra sidan obehöriga vill in o rota bland journaler, t ex för att "smutskasta" en häst / hästägare, så är det befogat ändå, tycker jag. Blev själv paff en gång då jag inte fick tillgång till en gammal journal på min egen häst jag ägt i flera år, utan var tvungen att ringa tjejen jag köpte honom av, som hjälpte mig o var tillmötesgående på alla sätt, så det löste sig.

Det beror inte på vem som äger hästen när du gör undersökningen utan vem som beställer undersökningen.
På min foderhäst lämnade de inte ut journalerna utan ett godkännande från mig till hästens ägare.

Mvh

Camilla

Det beror inte på vem som äger hästen när du gör undersökningen utan vem som beställer undersökningen.
På min foderhäst lämnade de inte ut journalerna utan ett godkännande från mig till hästens ägare.
Regerna är lite luddiga då kanske. I mitt fall hade jag hästen på prov. Vi hade skrivit ett avtal som var att likna med ett fodervärdsavtal. Jag gjorde en vet.besiktning hemma och det var också jag som beställde den kompletterande undersökningen på kliniken. Ändå fick jag inte ut journalen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 074
Senast: Habina
·
Hästvård Håller på att leta häst och har hittat en som jag skulle vilja köpa - priset är lite högre än vad jag tänkt från början. Nu är det så...
Svar
2
· Visningar
851
Hästmänniskan Hej! Behöver hjälp med tankar kring ett ponny köp. Ponnyn ska användas som promenad ponny till en nybörjare. " Ridning" 1-3 dagar i...
2
Svar
29
· Visningar
2 749
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar