Väg och skilj!!

allahemma

Trådstartare
Varför väger så få sin hästs mat?? 5 liter hackad lusern här, 2 dl pellets där? Sedan är ju inte "pellets" alltid samma...innehållet varierar ju i det oändliga. Och varför ger man ens så lite som 1-2 dl till en stor häst? Om A har en för smal 4 åring och det fattas mängder av protein i grovfodret och A köper Hippo Alfa/Lusern/Groov 125 och fodrar 2 dl om dagen av detta.....sedan slutar man fodra det för det "hjälpte ju ändå inte"...........varför är det så svårt att tänka om hästen är för smal behövs mer mat, är den för tjock behövs mindre. Vad är dl och "nävar" till 600 kg häst....."tar mig för pannan och suckar"

Sv: Väg och skilj!!

hahaha:D Har funderat på samma sak. Det måste ju bara vara som krubbskrammel om man ger så pass lite. Förmodligen är det väl pga att man har ett litersmått eller liknande att ta fodret ur tunnan/säcken med. Då är det ju enklare att skriva det i dl för att den som fodrar skall ta rätt mängd.

Jag har som regel att väga ett fullt mått av vad jag nu ger för att veta hur mycket det är i kg. Mycket enkelt. Däremot mäts det i "mått" av de som fodrar i vårt stall så jag får ange antal "mått" där foderstaten är uppskriven.

Dom som får så lite hos oss, får det bara som stöd. Oftast är det hästar som är skadade och inte rids, alternativt står på box. Men alla foderstater är noga uträknade och 2 hg lucern är väl i så fall det som fattas.

Som sagt.. Ger man hästen ett par dl så är det förmodligen bara så att man ger "bara för att" - inte för att hästen faktiskt behöver det..
Min häst får ett par stora nävar (torr) betfor. :D

Sen så räknar inte alla människor på foderstater. Det är ju något som har blivit "populärt" på senare år..

Att man räknar på liter är väl också som sagt pga att man har hästen uppstallad och folk ska veta vilken mängd hästen ska ha. Är ju inte precis som att folk står med vågen vid varje fodring så¨att varje häst ska få exakt på grammet.

Min ena får lucern i större mängd och den andra får just 2dl för att få mineralerna i och för att slippa trampa missnöjd medan den andra får. :)

Jag vet folk som ger stora hästar ½ dl kraft muskel för att de ska gå upp i vikt.
Jag gav mina marsvin mer...

Jag kan absolut förstå fördelen med att ange mängd foder i mått när många olika fodrar i större stall...........det jag funderar över är de som inte vet hur mycket de ger eller tror de fodrar maaaasssooor......typ "min häst äter 3 kg Muslifoder om dagen, oj är inte 3 liter lika med 3 kilo???? Nej för det är knappt ett kilo för Muslin väger så lite............Sedan tycker de att det är märkligt att hästen är smal...

Jag vet folk som ger stora hästar ½ dl kraft muskel för att de ska gå upp i vikt.
Jag gav mina marsvin mer...

:rofl:
Jag har exempel på både och. Ett stort överviktigt varmblod fick några liter havre "för att inte gå hungrig" :banghead: och en annan häst som behövde gå upp i vikt fick en halvliter lusern och 2 dl musli av någon sort... Behöver jag säga att ingen av hästarna blev av med sitt viktproblem.

TS:
Jag mäter kraftfoder i dl/l-mått för att jag helt enkelt inte orkar krångla med att väga. Det skiljer så pass lite ändå i vikt mellan två litermått med samma kraftfoder i.
Ger jag däremot lusernhack väger jag givetvis det.

Vilken otrevlig ton du har :-P men jag förstår upprördheten. Det ger dock sällan den effekten man önskar (om man nu vill att folk ska bli bättre på att väga) genom att attackera.

Det går sjukt snabbt att hälla upp ett mått pellets. Det tar sjukt lång tid att väga upp flera olika fodermedel och tillskott för sig. Själv väljer jag det senare, annars har man ju inget hum om vad man räknar på. Jag väger tom vattnet för då blir det lagom blött varje gång :-P

Dessutom skiljer det rätt mycket på "ett mått", jag tycker jag har lika mycket i men får ofta justera upp eller ner.

Fast det är ju lätt gjort att väga upp fodret i måttet första gången (tare-funktionen på vågen) och sen vet man hur många liter/dl man behöver ge för att ge rätt vikt :). Tillexempel, foderjästen jag ger väger 1dl ca 50gr. Sen så gör jag iordning dagsportioner i ziploc-påsar, oftast gör jag det på söndagar. Väger och mäter och donar när jag har tid, sen så är det bara att rycka åt sig en påse på stressade vardagar :P.

/en som ger krubbskrammel uppvägt med 1 grams felmarginal, även kallat overkill

Problemet är att många räknar foderstater i kg, sen när de utfodrar tror de att liter och kilo är samma sak.

Jag kör med decilitrar hit och dit just nu då jag ger potatisprotein utblandat i müsli. Muslin är till för att blanda ut pulver och mineraler eftersom det inte är så gott. Om min mest lättfödda häst äter upp det äckliga med 3dl müsli så ger jag det och inte ett kilo. Bara för att få upp proteinbalansen i foderstaten med mitt hö.

När nån häst däremot behöver gå upp i vikt eller jag fodrat upp höets värden med lucern blir det ju hela mått för det är inget koncentrat. Har vägt upp hur mkt en liter väger så jag har koll på det i bakhuvet.

Sen ser jag faktiskt ett värde i att ge lite diverse olika foderkällor. Att bara räkna på smrp, mj och makromineralerna ger en förenklad bild av vad en häst behöver. Finns ju mycket andra spårämnen, fettsyror osv som kan göra nytta i en hästkropp. Överdriver inte med pyttsandet men skäms inte över att ge nån näve kraftfoder eller linfrö även om höet är finfint. Då ger jag ju inte kilovis.

Jo.. man väger väl bäst sitt eget foder så man vet hur mkt man ger och förenklar sedan förstås genom att ange i det mått som stallet använder för att det inte ska behöva vägas om varje gång. Men att det inte skulle vara någon skillnad på litrar och kilo, det är vansinnigt. Tex 1 liter betfor ca 300 gram...medans 1 kg betfor ca 3 1/2 liter....osv

Jag väger upp kraftfoder men anger i liter/dl-mått för annars blir det omöjligt att göra vettiga instruktioner på foderstaten som ska finnas i stallet till hästen.

Ingen kommer att fatta något ifall jag ber om skötselhjälp och där står kilo eller gram av "xx" och om inte så känns det ju otroligt omständigt att väga fodret varje gång, när man i stället kan ta ett mått och ösa på den mängd som behövs där man förutbestämt antalet skopor genom att väga. För mig är det anledningen till att det finns liter eller dlmått man använder sig av.
Det finns skopor som anger vikt direkt förvisso men de kostar multum.

Så liter/dl/msk = förenkling av förutbestämt och uppvägt i antingen gram eller kilo ;)

Hästar som får minimala mängder kraft så som nävar eller enstaka dlmått har knappast något större behov av det utan det är då troligen mer krubbskrammel. Om någon försöker göda upp en häst på små mängder så är det ju snarare kompetensen i utfodringen det är fel på än vad man skulle välja att ange för mått

Senast ändrad:

Jag väger fodret så jag vet hur många dl det behövs för att det ska bli rätt. Jag väger inte det jag mäter med utan har vågen nollställd när jag lägger fodret i det som står på vågen. Då vet jag hur många dl/mått/hinkar det behövs för att det ska bli rätt mängd. Nu har jag inga stora hästar och ett par dl gör således nytta men hästarna jag rider på ibland får diverse mått och jag antar att ägarna då har vägt upp och kollat så det blir rätt. :)

Men jag vet också att det finns de som tror att en liter betfor är ett kilo betfor, en skopa lucernpellets är ett kilo osv utan att ha vägt innan.

Alla hästägare kan inte räkna foderstater, en del vet inte ens vad det är. Då är det inte konstigt om det blir fel.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 558
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 308
Senast: FiVi
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25