Värt renovera

Nä men sen är väl många typ 25 när de köper första. Jag är strax över 30 och min man 38 i år liksom…

Ja jag är orolig att vi inte kommer gå med vinst eller ens kunna sälja hus nr 1,2,3,4 vilket ju är ett måste för att ta sig vidare till drömhuset.

Ett alt är ju att köpa ett hus vi kan tänka oss bo i 10+ år men har hittills inte sett det 😅 och det går ju inte ihop med allas förmaningar om köp och sälj om och om igen.
Tror inte de flesta är 25 när de köper första gången. Jag köpte min första lägenhet när jag var 31 t ex. Och oavsett ändrar det inte situationen. Ni är lite senare på det än ni hade velat men spelreglerna gäller ju fortfarande. Dvs det viktigaste är att ta sig in.

Om ni skulle köpa ett boende och ni inte skulle gå med vinst när ni är redo för nästa boende så lär det bero på att marknaden har stått stilla och då har väl inte heller det nya boendet ökat i värde så då är ni inte i en sämre sits än om ni inte hade köpt.

Hus ni kan tänka er att bo i i 10 år - klart det är det bästa om ni hittar ett hus där ni är redo att betala vad det kostar. Men det är ni inte av olika anledningar. Därav råden om köp och sälj .
 
Tror inte de flesta är 25 när de köper första gången. Jag köpte min första lägenhet när jag var 31 t ex. Och oavsett ändrar det inte situationen. Ni är lite senare på det än ni hade velat men spelreglerna gäller ju fortfarande. Dvs det viktigaste är att ta sig in.

Om ni skulle köpa ett boende och ni inte skulle gå med vinst när ni är redo för nästa boende så lär det bero på att marknaden har stått stilla och då har väl inte heller det nya boendet ökat i värde så då är ni inte i en sämre sits än om ni inte hade köpt.

Hus ni kan tänka er att bo i i 10 år - klart det är det bästa om ni hittar ett hus där ni är redo att betala vad det kostar. Men det är ni inte av olika anledningar. Därav råden om köp och sälj .
Så kanske det är, där jag kommer ifrån köper man typ när man är 20. Men så kostar huset typ 500 istället. Vi får kämpa på, de vi kollat på hittills har inte varit meant to be helt enkelt.
 
Trist att du tar det som att jag är nedlåtande, jag säger bara säger som det är. De flesta har inte möjlighet att köpa ett hus för 7 miljoner som första boende Utan man väljer andra vägar.

Oavsett om du tycker att ni har råd så är det ju ändå kostnaderna som stoppar er så oavsett anledning så avstår ni ju.

Jag hade inte heller velat köpa hus med vattenskada men det är ju helt irrelevant vad du eller jag tycker är rimligt, det är marknaden som bestämmer vad som är rimligt.

Om marknaden tycker att 7 msek för ett hus med vattenskada är rimligt så är det ju det.

Fast du, jag och Bernt ar ju "marknaden". Om tillrackligt manga sager att 7msk inte ar rimligt for ett hus med vattenskada sa blir det ju inte salt, och priset andras. Alltsa, jag forstar ju (och sakert Bernt med) att salange husen blir salda till priserna sa ar det ju nagot som "marknaden" varderar huset till, men det ar ju knappast sa att TS ropar efter lagstiftning kring huspriser

Vander mig bara mot den sortens formulering som far marknadspriser att lata som nagon slags naturlag - tank om den anda varit sa rationell.

(Ocksa lite over 30 med bra budget, hittar anda bara "skit")
(( Off topic: men ked tanke pa att det rader bostadsbrist typ over hela vastvarlden - kommer vi nagonsin att se regeringar ta problemet pa allvar och mojliggora husbyggande pa tillracklig skala, eller ar vi sa djupt inne i skiten att bevara husagarnas kapital?))
 
Fast du, jag och Bernt ar ju "marknaden". Om tillrackligt manga sager att 7msk inte ar rimligt for ett hus med vattenskada sa blir det ju inte salt, och priset andras. Alltsa, jag forstar ju (och sakert Bernt med) att salange husen blir salda till priserna sa ar det ju nagot som "marknaden" varderar huset till, men det ar ju knappast sa att TS ropar efter lagstiftning kring huspriser

Vander mig bara mot den sortens formulering som far marknadspriser att lata som nagon slags naturlag - tank om den anda varit sa rationell.

(Ocksa lite over 30 med bra budget, hittar anda bara "skit")
Facit är ju vad husen faktiskt säljs för, inte vad du eller jag tycker att de borde säljas för.

Precis, marknaden är INTE rationell, det är därför det inte leder till något att argumentera kring vad som är rimligt eller inte .
 
Fast du, jag och Bernt ar ju "marknaden". Om tillrackligt manga sager att 7msk inte ar rimligt for ett hus med vattenskada sa blir det ju inte salt, och priset andras. Alltsa, jag forstar ju (och sakert Bernt med) att salange husen blir salda till priserna sa ar det ju nagot som "marknaden" varderar huset till, men det ar ju knappast sa att TS ropar efter lagstiftning kring huspriser

Vander mig bara mot den sortens formulering som far marknadspriser att lata som nagon slags naturlag - tank om den anda varit sa rationell.

(Ocksa lite over 30 med bra budget, hittar anda bara "skit")
Just huset i trådstarten kostade förvisso inte 7 men typ strax under 5. Det är också bisarrt mycket för ett skadat hus.

Jag önskar faktiskt mest bara att vi lämnar staden men det är absolut otänkbart. Känner bara stress för barnet blir 7 i år, hon har slutat prata om gungan hon ska ha i trädgården för hon har väl också förstått att vi aldrig kommer kunna köpa det.. eller jo när hon är 15+ då kan hon få sin gunga. Det gör mig ledsen för jag trodde inte det skulle bli såhär svårt. Och jag trodde absolut att vi skulle ha hunnit flytta och settle down där barnet skulle gå i skola. Alltså inte just där hon går i skola nu utan att vi skulle ha köpt ett hus nånstans och där skulle hon ha gått i skola.
 
Facit är ju vad husen faktiskt säljs för, inte vad du eller jag tycker att de borde säljas för.

Precis, marknaden är INTE rationell, det är därför det inte leder till något att argumentera kring vad som är rimligt eller inte .

Det ar bara viktigt att komma ihag att "marknaden" kan paverkas med politiska styrmedel och den irrationella marknaden vi ser i stora delar av varlden idag inte ar nagon olycka utan ett resultat av en hel serie av politiska beslut.
 
Det ar bara viktigt att komma ihag att "marknaden" kan paverkas med politiska styrmedel och den irrationella marknaden vi ser i stora delar av varlden idag inte ar nagon olycka utan ett resultat av en hel serie av politiska beslut.
Är väl tyvärr för sent ändra på nu. Jag läste nån artikel om att jättemånga millenials helt enkelt kommer vara utanför bostadsmarknaden. Det är generationerna före och efter som tar sig in. Kändes uppmuntrande 😄
 
(( Off topic: men ked tanke pa att det rader bostadsbrist typ over hela vastvarlden - kommer vi nagonsin att se regeringar ta problemet pa allvar och mojliggora husbyggande pa tillracklig skala, eller ar vi sa djupt inne i skiten att bevara husagarnas kapital?))

Det skulle vara rena döden för alla regeringar oavsett färg. C backade ju fort som attan om marknadshyror eftersom i princip hela folket (förutom HG) är emot det. Vi har ju inte fri hyressättning i Sverige så på det viset så kontrolleras bostadsmarknaden politiskt.

Sedan vad gäller just husbyggande så med ökade krav på miljövänlighet så kommer det bli både dyrare och krångligare tror jag, särskilt i storstäderna där det finns begränsat med mark att bygga hus på. Plus att det behövs bra lokaltrafik till de nya områden eftersom folk inte vill pendla en och en halv timme till jobbet. Det är ett komplext problem när man statsplanerar, eftersom det ofta görs fem, tio år eller längre, i förväg.
 
Får testa, ska kolla på den först bara.


Äh ring mäklaren och säg att du köper den för 4 miljoner om ni får skriva i morgon, har ni tur blir säljaren lite stressad och släpper den för det priset.

Hur känner din man om att köpa hus? Jag tänker om han bromsar så att du känner att du jobbar i motvind eller om ni båda är lika sugna på att köpa.
 
Just huset i trådstarten kostade förvisso inte 7 men typ strax under 5. Det är också bisarrt mycket för ett skadat hus.

Jag önskar faktiskt mest bara att vi lämnar staden men det är absolut otänkbart. Känner bara stress för barnet blir 7 i år, hon har slutat prata om gungan hon ska ha i trädgården för hon har väl också förstått att vi aldrig kommer kunna köpa det.. eller jo när hon är 15+ då kan hon få sin gunga. Det gör mig ledsen för jag trodde inte det skulle bli såhär svårt. Och jag trodde absolut att vi skulle ha hunnit flytta och settle down där barnet skulle gå i skola. Alltså inte just där hon går i skola nu utan att vi skulle ha köpt ett hus nånstans och där skulle hon ha gått i skola.
Men huset i TS kostar troligtvis inte 1mkr i renovering första året utan det rör sig troligare om de första 5-10 åren. Är det lika otänkbart då?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp