Värden i gräs

milly

Trådstartare
Det var ju diskussion om det för ett tag sen. Många ville veta UNGEFÄR hur mycket Mj och protein det brukar vara på beten/i gräs...

Jag lånade boken "Hästens biologi" (med bland andra Christina Blanck som författare) på biblan och där finns en lista på hur mycket olika fodermedel BRUKAR innehålla:

Gräs (10cm)= Mj 2,2 smb rp 36
Gräs (20cm)= Mj 2,1 smb rp 22

Ängsgräs (före blommning) = Mj 2,3 smb rp 18
Ängsgräs (blomning) = Mj 2,6 smb rp 16

Så nu vet man UNGEFÄR vad det kan handla om...
Men är det KLÖVER på betet till exempel blir det ju mycket mer protein i osv.
 
Sv: Värden i gräs

men det är väl ganska låga värden? Sen beror det väl på när? Sen sommar eller vår? :crazy:
 
Sv: Värden i gräs

ankans skrev:
men det är väl ganska låga värden? Sen beror det väl på när? Sen sommar eller vår? :crazy:

Så stod det i boken som är relativt NY och skriven av proffs... Så fråga inte MIG! :crazy:

Antar att det är dessa värden som är VANLIGAST (ungefär sådana värden, alltså). Dessutom stod det ju "före blomning" och "blomning" (ängsgräs), det talar ju om NÄR. Samt att det stod olika för 10cm långt gräs och för 20cm långt gräs...

Tror inte att de skulle skriva med sådana här värden OM det inte skulle stämma någorlunda väl på de flesta betesmarker. Men självklart kan det variera lite! Som jag skrev, till exempel, om det är KLÖVER på betet...

Jag reagerade inte på de "dåliga" värdena, det är ju därför hästarna äter nästan hela tiden, dygnet runt på betet... För att få i sig MYCKET av det!
 
Sv: Värden i gräs

Jag antar att värdena är per kg foder. Det ligger definitivt inte lågt i protein. Räknar man på ts-halten blir det väldigt hög proteinhalt.
 
Sv: Värden i gräs

ja just det! det tänkte jag inte på, gräs är ju verkligen fullt av vatten!

Tackar :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Fästa huva
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp