Vänja hästarna vid gräs

Miran

Trådstartare
Hur länge behöver man vänja hästarna vid gräs innan man kan släppa dem på bete?

Eftersom mina hästar varit skadade har jag inte kunnat ha dem i stora vinterhagen där de vänjer sig vid gräset av sig själva.

I stället har jag betat dem c.a en halvtimme om dagen i två veckor + repat gräs åt dem (en rejäl bärkasse var per dag).

Nu är de äntligen friska igen. Det har hunnit bli mycket gräs i sommarhagen. Men halva hagen är gles skog där det inte växer nästan något gräs. Så jag har gjort en grind mellan de båda delarna.

Nu har de fått gå två timmmar på fm och två timmar på kvällen i gräshagen. Resten av tiden får de hålla till i skogen och nöja sig med hö.

Hur lång tid skulle ni rekommendera innan jag kan låta dem gå dygnet runt på gräs och hur snabbt kan jag trappa upp?

Ingen av dem har speciellt ömtålig mage och de har inte visat tendenser till fång, men jag vill vara så säker jag kan.
 
låt dom gå 2h/ fm och 2h/kväll i 2 dar,sen tredje dagen kan du öka till 2 1/2 eller tre,sen går de så i 2 dar och så ökar u succesivt.
jag har repat gräs till mina ponnisar (mycket) och betat dom i typ 30 min varje dag. Sen igår började vi släppa över dom på betet när efetrmiddags fodringen brukar vara vid 15.00 sen plockar vi in dem vid 20.00 men igår släppte vi över dom 19.30- 20.00,idag 19.00-20.00,imorgon 18 - 20 osv till de får gå fem timmar från 3 - 8 på kvällen,så här får de gå i 2 veckor sen går de dygnet runt,men det är möjligt att mina ska in på natten första veckorna iaf!
den ena har en hyfsad chans för fång......så jag tar det lite lungt :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 624
Senast: yamyam
·
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 702
Foder & Strö Hej Funderar över bästa lösningen i sommar för mina lättfödda polare, en ponny och en häst. Jag skulle vilja släppa dem tidigt i halva...
Svar
18
· Visningar
2 403
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu är jag helt snurrig. Trodde det var lugnt att kollamasken, avmaska vid behov och efter 3 dygn börja släppa lite i sommarhagen och ha...
2
Svar
26
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp