Invänjning vid gräs vs parasiter

Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

Sorry, har stått på mässan hela helgen och inte sett det här.

Vinterhagens smitta finns ju kvar och kan smitta om de går kvar efter avmaskning, särskillt om det finns gräs i den. MOCKA är mitt bästa råd.

Oavsett om ni avmaskar nu eller inte så får de ju i sig smitta så länge de går i vinterhagen om de nu släpper ut ägg.
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

De har ju redan fått i sig smittan och den kan du ändå inte avmaska bort på ett tag. Avmaskningsmedlet tar bara senare stadier så den smitta de fått i sig senaste veckorna har de ju iaf så några dagar mer eller mindre spelar ju faktiskt ingen större roll i sammanhanget.

Med en bra parasitkontroll på hela gården så spelar de extra dagarna hit eller dit ingen roll. Arbeta förebyggande.
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

Om man är noga med att mocka hagarna och att ta träckprov och följa ett avmaskningsprogram så får man ju ner parasittrycket så att avmaskning på sikt inte kommer att behövas, då är ju även vinterhagarna så gott som rena.
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

Det vet jag. Dock gjorde jag inte på rätt vis när jag tog in första inackorderingen i vinterhagen i höstas. Utgår därför i från att hagen är smittad och vill försöka hålla åtminstone sommarhagen ren :-)
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

Fast du måste läsa på . Hagen blir inte infesterad för att en häst med mask går där i sig . Hästar har olika harmoni med de maskar de har (även om EPG mäts med noll har alla hästar mask ) . Om din häst normalt nollar på mask har den en bra balans och om hagen är 1,5 hektar och en enda häst med mask går där som sällskap och ni träckprovar och behandlar osv enligt råd och vilar hagen och klipper den osv blir inte din häst full med mask för den skull . Läs lite så blir du lugnare ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

Nä min vuxna är jag inte orolig för, är mer lite sur över att jag inte hade bättre koll från början eftersom vi hade 1 ha parasitfri hagmark att tillgå från början.

Nåja, bättre sent än aldrig :-P
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 371
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 867
Hästvård Hej, Jag skulle behöva råd om hur jag ska hantera avmaskningen av mina 3 shetlandsponnys. Hästarna går fortfarande kvar i sin sommarhage...
Svar
2
· Visningar
656
Senast: Madick
·
Foder & Strö Hej Funderar över bästa lösningen i sommar för mina lättfödda polare, en ponny och en häst. Jag skulle vilja släppa dem tidigt i halva...
Svar
18
· Visningar
2 403
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp