Vänja av föl!(igen)

Skogstroll

Trådstartare
Återkommer med mitt lilla bekymmer..Har ett sto med föl vid sidan som nu är 5 månader.Hon diar nästan aldrig..har inte sett henne dia på ca två veckor..(fast jag sitter ju inte i hagen hela dagarna) Hon äter hö och kraft foder och är inte mager eller så. Men det senaste har stoet blivit riktigt grinig mot den lilla..hon sparkar åt henne när hon ska gå in efter henne i boxen och surar ordentligt när hon försöker komma åt kraft fodret.Jag tror inte det är SÅ illa att hon verkligen skadar fölet,men ändå.Nu är fölet faktiskt riktigt ovillig att gå in i boxen,utan är lite rädd..Ska jag vänja av den lilla tro? Låta henne gå i samma box som min gamla valack istället på nätterna(boxen är ca 24 kvadrat) och med mamma på dagen i hagen? Tycker ju egentligen att fem månader är lite tidigt men vill ju inte att hon skadar sig heller..Min gamling är jättesnäll och älskar föl..dom gillar varandra..????????????????
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

Tycker det är bättre att du stället fölet(själv) en bit i från mamman på nätterna och släpper ihop dom på dagarna. Annars så kan fölet bli beroende att alltid ha någon vi sin sida inne i stallet.(vad jag har märkt i alla fall)
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

Stoet verkar ju ha vänt av fölet redan, så fortsätt med det du.
Skulle dock ställa fölet i en egen box och inte inne hos valacken.
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

Jag säger tvärtom mot de andra. Funkar det att ha valacken och fölet ihop så är det en väldigt bra lösning. Det är ganska så vanligt att man låter fölen stå ihop 2 och 2 eller till och med fler i en och samma box vid avvänjningen.

Din är precis som du säger fortfarande liten så den lösningen som du föreslog tycker jag låter utmärkt.

Mvh

Tora
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

Skulle nog som de flesta redan skrivit, ställa fölet i egen box på natten o ihop med mamma på dan. Ska den senare ändå stå själv i en box nattetid kan man lika gärna vänja den vid det från början, inte vänja den vid att alltid ha någon hos sig i boxen.
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

ska fölet stå med den gamla så se till att den säkert får tillräckligt med mat. Föl tappar så snabbt.
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

Jag tycker det är bättre att fölet får sällskap till en början.

När jag köpte min shettis var hon 6 månader och mamman hade de varit tvungna att ta bort. Hon fick bo med min D-ponny och hon blev surrogatmamma åt shettisen. Hade fölet i egen box ett tag men då tappade hon hull så då fick hon stå med d-ponnyn igen.

Med tanke på att den lilla bara är fem månader så tycker jag man ska låta henne ha sällskap om det nu är möjligt.

/M
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

Jag hade sällskap av en jämngammal hingstunge (russ) ett tag till min Paintkorsning (hingst även han). Det gick inte alls bra, trots att boxen var stor nog. Min kille har större behov av vila än russet och han blev riktigt irriterad på russet. Han blev mycket lugnare och gladare när han fick gå själv i sin box, jämte sin mor. Har varit åtskiljda nu i 1 månad drygt, nattetid. Hans mor åker härifrån nästa vecka och kommer då att få gå med mitt ungsto (3,5 år) tills i mars ungefär. Lutar åt tidig kastrering för hans del...han ska inte gå i avel då han är en korsning.
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

Hejsan! Har ingen egen box att ställa henne i just nu tyvärr.Hade inte räknat med att vänja av henne än.Hon kommer att gå på lösdrift sen med en annan ung häst men nu nfinns det inget annat alternativ.Har låtit gammel gubben vänja av en fölis innan och det tyckte jag var mycket lugnare och trevligare än att atälla den ensam faktiskt.Sen vande jag den succesivt vid att stå själv på natten och det var inga problem.Hon är ju bara fem nånader som sagt och det är ju lite tidigt egentligen..Kram på er!
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

tycker du ska ha fölis ihop med valacken, har han även tidigare stått med unghästar så borde han ju va snäll av sig :p
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

Återkommer med mitt lilla bekymmer..Har ett sto med föl vid sidan som nu är 5 månader.Hon diar nästan aldrig..har inte sett henne dia på ca två veckor..(fast jag sitter ju inte i hagen hela dagarna) Hon äter hö och kraft foder och är inte mager eller så. Men det senaste har stoet blivit riktigt grinig mot den lilla..hon sparkar åt henne när hon ska gå in efter henne i boxen och surar ordentligt när hon försöker komma åt kraft fodret.Jag tror inte det är SÅ illa att hon verkligen skadar fölet,men ändå.Nu är fölet faktiskt riktigt ovillig att gå in i boxen,utan är lite rädd..Ska jag vänja av den lilla tro? Låta henne gå i samma box som min gamla valack istället på nätterna(boxen är ca 24 kvadrat) och med mamma på dagen i hagen? Tycker ju egentligen att fem månader är lite tidigt men vill ju inte att hon skadar sig heller..Min gamling är jättesnäll och älskar föl..dom gillar varandra..????????????????
Vänj av henne. Ställ henne i en egen box.
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

Ni som säger att hon ska ha egen box med en gång, varför tycker ni det?
Vad är det som gör att hästen redan vid 5 månader måste vänja sig vid att vara ensam?
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

Jag tyckte jag var tydlig med det...min unge fick inte tillräckligt med lugn och ro och blev riktigt sur på sin kamrat. Och vadå "ensam"? I boxarna intill finns både mor och ett till sto så han är inte ensam i stallet.
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

Ni som säger att hon ska ha egen box med en gång, varför tycker ni det?
Vad är det som gör att hästen redan vid 5 månader måste vänja sig vid att vara ensam?
Varför krångla med att först vänja av från mamman och sedan från kompisen? Fölet träffar ju andra hästar i hagen på dagarna.
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

men om du har en box på 24 kvadrat meter så kan du väll dela av en bit till fölisen. de hade jag gjort.
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

Det brukar vara mycket mindre stressande för fölen om de står ihop d2 och 2 (de som har ännu större boxar brukar även ha fölen 3 och 3) vid avvänjningen.

En bla hel del stuterier brukar göra så. På det stuteriet jag jobbade så var det också en äldre herre som stog tillsammans med två föl i en box vid avvänjning (just det året var det bara två föl, när de hade fler föl så stog de 3 och 3). De har alltid gjort så och det har aldrig varit något problem att fölen skulle fästa sig vid "barnvakten" eller vid varandra. Tvärtom de hade bara possitiva upplevelser jämfört med innan när de gjorde på ett mer traditionellt sätt med ett föl i varje box. Det var faktiskt pga platsbrist ett år som de provade att ha fler föl i en box men som sagt så upplevde de det som så otroligt possitivt så de har fortsatt med det.

Mvh

Tora
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

Det brukar vara mycket mindre stressande för fölen om de står ihop d2 och 2 (de som har ännu större boxar brukar även ha fölen 3 och 3) vid avvänjningen.

En bla hel del stuterier brukar göra så. På det stuteriet jag jobbade så var det också en äldre herre som stog tillsammans med två föl i en box vid avvänjning (just det året var det bara två föl, när de hade fler föl så stog de 3 och 3). De har alltid gjort så och det har aldrig varit något problem att fölen skulle fästa sig vid "barnvakten" eller vid varandra. Tvärtom de hade bara possitiva upplevelser jämfört med innan när de gjorde på ett mer traditionellt sätt med ett föl i varje box. Det var faktiskt pga platsbrist ett år som de provade att ha fler föl i en box men som sagt så upplevde de det som så otroligt possitivt så de har fortsatt med det.

Mvh

Tora
Jag tycker inte att det blir mindre stressigt för dom. Ofta så blir dom bara stressiga av att vara fler i boxen och kastar i sig kraftfodret. Vi har öppna boxar så våra föl har bra kontakt med dom andra hästarna i stallet.
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

Och jag har upplevt precis tvärtom och även en hel del stuterier tillämpar metoden att fölen delar box vid avvänjningen. När fölen får kraftfoder så binder man upp fölen vid krubborna så blir det inget bråk spring eller liknade. Tvärtom så är det ett utmärkt sätt att lära hästen att bli uppbunden.

Ju yngre ett föl är dessto mer behov av närhet har den. Att stå och snutta på mamma är inte alltid bara för att man är hungrig utan även efter att fölet har blivit rädd så går den gärna och snuttar på mamma som tröst eller söker sig till mamma för att få närhet. Detta gäller även i hög grad äldre föl som igentligen inte har behov av mjölk för att överleva.

Har för mig att det har gjorts en studie på SLU om detta. Vet att det fanns en länk till någon sådan studie här på Buke.

Mvh

Tora
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

Har precis börjat vänja av min fölunge. Ställde han i boxen bredvid mamma, funkar jättebra. Han äter och dricker bra. Ligger lugnt ner på morgonen när man kommer dit.
 
Sv: Vänja av föl!(igen)

Har precis samma problem med mitt sto. Fölet är bara 5 månader och mamman har redan börjat avvänja henne genom att "terrorisera" henne i boxen, så fölet vill inte gå in i boxen längre.

Gav fölet en egen box granne med mamman, så får de gå ihop på dagarna och sova var för sig på nätterna. Nu är fölet glad och pigg igen och går gärna in i sin box.

Att du inte har en box åt fölet innebär ju ett problem. Tycker att det är för tidigt att flytta bort det helt, och skulle själv inte gärna ställa in det till valacken. Finns det ingen möjlighet att ställa valacken någon annanstans under någon/några månader tills du kan avvänja fölet helt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 464
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 902
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 796
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Igelkott
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp