Välja ridskola, efter många års uppehåll

Cinzia

Trådstartare
Funderar på att börja rida igen efter ca 15 års uppehåll.

Vad kan vara vettigt att reda på innan man börjar?
:D Förutom kring hur man hittar dit.

Tänkte fråga kring upplägg på lektionerna, om man har någon teori nu för tiden? (som det var när jag började rida en gång i tiden när jag var 7 år)
Storlek på grupper
Nivåer på grupper (hur de delas in)
Lämplig grupp/nivå att börja på (utifrån tidigare ringrostiga kunskaper)
Om det finns ombytesmöjligheter, annat än en toalett i stallet (kommer nog att åka dit direkt efter jobbet)
 
Sv: Välja ridskola, efter många års uppehåll

Jag skulle börja med att åka och kolla på olika ridskolor och passa på att fråga personalen på plats kring hur hästarna har det och vilket tänk man har.

Jag gjorde bort mig efter att ha ridit på en toppenridskola men som låg väl långt bort i restid så jag valde en närmare och kollade hemsidan- nybyggt och jättelikt ridhus men det var den sämsta ridskola man kunde ha valt. För de verkade inte bry sig om hästarna. De fick inte gå ut i hagar tillsammans utan fick stå en och en i små rasthagar, och flera var "aggressiva" så bett och sparkar verkade vardag liksom incidenter med armbrott, hjärnskakningar för att hästarna verkade helt nippriga i ridhuset. En hade skavsår av sadelgjorden och skulle ändå ridas, med sadel.

Så vad hjälpte det att stället var fantastiskt vad gällde byggnaderna när hästarna verkade må piss och personalen verkade helt känslokalla- de som klagade fick typ till svar "Men det är hästar vi har att göra med, hästsport är tufft!".

Så åk och kolla på ridskolor och på olika ridlektioner och prata med både personal och de som rider. Det kan vara riktigt roligt och lärorikt i sig.

Du kan ju rapportera dina intryck här på Buke:)
 
Sv: Välja ridskola, efter många års uppehåll

När jag var i samma situation som du åkte jag runt och tittade på olika ridskolor och valde sen den där hästarna hade det bäst. Givetvis tittade jag på annat också, som att de skulle ha vettiga hästar och instruktörer, men det viktigaste var att hästarna mådde bra och blev ordentligt omhändertagna.

Jag bodde då i Stockholms innerstad och hade ingen i närheten. Den jag valde fick jag åka pendeltåg till och därefter gå i 20 minuter.
 
Sv: Välja ridskola, efter många års uppehåll

Jag håller med Görel, det viktigaste för mig är god hästhållning, och sen att undervisningen håller hög kvalitet. Det är vad jag skulle prioritera. En lämplig grupp kan de säkert placera dig i om du tar kontakt med dem och berättar om tidigare ridvana osv.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 822
Senast: BornAgain
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 878
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Ramona
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp