Välja hingst till mitt blivande sto?

ezze

Trådstartare
Hej jag ska få hem mitt nya sto och funderar på val av hingst till henne. Någon som är duktig och kan hjälp mig.

Hon är e: Pablo (Pilot) Sedan är det lambert - Rockad på mödernet.
 
Sv: Välja hingst till mitt blivande sto?

40356_418317808363_7900576_n.jpg


Här är en bild på henne! Fin eller hur?
 
Sv: Välja hingst till mitt blivande sto?

Jättefin!!!!! Är alldeles för färsk på avel för att kunna svara dig. Men jättefin var hon :)
 
Sv: Välja hingst till mitt blivande sto?

Om du väljer hingst så bör det vara en riktig superförärvare, för jag har kollat upp varenda häst i två generation utan att hitta mer än 2 gångartsdiplom varav den ena har fått placeringar i msv dressyr. Jag tycker hon ser helt oki ut, ngt lång brett ansatt hals. Så en hingst med en bra front, som både kan röra sig och hoppa. Om man kollar på infon på blup så verkar inga hästar vara direkt av större mått så jag skulle inte ta en för liten hingst. Kanske Canterbury som ger väldigt bra frontar och som både hoppar och rör sig bra. Bortsett från pappan så skulle jag säga att ditt sto är mer dressyrstammat än hoppstammat. Men då jag inte sett varken henne eller hennes mor så vet jag ju inte om de kan hoppa eller om de rör sig bra. Så lite mer info vore till sin fördel om du vill ha fler tips.
 
Sv: Välja hingst till mitt blivande sto?

Trevligt möderne hon har! Det är den mindre linjen av Zaida-stammen (1) som inte stammar från Zaida utan från hennes mammas helsyster Udina. Ska man generalisera har den gett mest hopphästar, bl a svårklasshingsten Excall. Mormorsmor lämnade hingsten Gandalf Grå som gick svår fälttävlan.

Fadern Pabo är visserligen hoppstammad men ger goda gångarter, jag har sett flera avkommor till honom som rör sig trevligt. Han har högre dressyrindex än hoppindex. Lambert var placerad msv dressyr och hade samma mamma som den på sin tid väldigt framstående dressyrförvärvaren Napoleon. Pappa Emir gick svår internationell dressyr liksom sin ene helbror Figaro, den andre Imperator gick OS i hoppning med Peter Eriksson.

Jag skulle titta på en gångartshingst till henne som inte hoppar som en påse nötter. Dalwhinnie är placerad i svår internationell dressyr, har 9 på typ, hoppade 6 8.
 
Sv: Välja hingst till mitt blivande sto?

Tack ja ja tror det blir Dalwhinnie! Mycket fin hingst och hon är bara 152 så med hans 170 så hoppas ja på runt 160 på avkomman.
 
Sv: Välja hingst till mitt blivande sto?

Vad tror du om dessa hingstar om man skulle avla på hopp? Aerline H eller Casir Ask
 
Sv: Välja hingst till mitt blivande sto?

Det kan nog bli hopphäst utav det. Aerline H har lite plus på mkh så förhoppningsvis så kan avkomman bli lite större än ditt stå, Casir vet jag inte ngt om vad det gäller mankhöjder
Jag antar att du gillar Cor De La Bryere blodet ;)
 
Sv: Välja hingst till mitt blivande sto?

Nu har ja inte fått hem henne ännu och har inte sätt henne röra sig. men va tror ni stam mässigt för att få in bättre gångarter. Att seminera med Hingsten Ampère 1225
 
Sv: Välja hingst till mitt blivande sto?

så om jag fattar detta rätt. Du har alltså köpt ett sto för att använda i avel men du har inte sett henne röra sig?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
653
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 934
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 476
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp