Väckarklocka

Tokyo

Trådstartare
Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av med. Jag tänker att ett bra sätt att eliminera mobilen från morgonrutinen vore att inte längre använda den som väckarklocka. Vad använder ni som använder något annat än mobilen? Analog? Klockradio? Wake up light?

Jag är relativt lättväckt så behöver ingen värsting med vibrationer och dylikt, men samtidigt kan det kanske vara kul med en väckarklocka som erbjuder mer än bara ett larm. Klockradio känns lite mysigt och jag tänker mig att wake up light gör det lättare att kliva upp vintermorgnar, eller är det lika bra att bara ha en klassisk analog? Jag tar gärna emot alla era tips och åsikter om vilka funktioner/modeller/märken ni tycker är bra och vilka man kan skippa
 
Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av med. Jag tänker att ett bra sätt att eliminera mobilen från morgonrutinen vore att inte längre använda den som väckarklocka. Vad använder ni som använder något annat än mobilen? Analog? Klockradio? Wake up light?

Jag är relativt lättväckt så behöver ingen värsting med vibrationer och dylikt, men samtidigt kan det kanske vara kul med en väckarklocka som erbjuder mer än bara ett larm. Klockradio känns lite mysigt och jag tänker mig att wake up light gör det lättare att kliva upp vintermorgnar, eller är det lika bra att bara ha en klassisk analog? Jag tar gärna emot alla era tips och åsikter om vilka funktioner/modeller/märken ni tycker är bra och vilka man kan skippa
Min Firbit har varit min väckarklocka i ca 3 år nu. Älskar att vakna av vibrationerna på armen istället för ett ljud!
 
Jag har en liten klockradio med bra ljud. Snoozar oftast :) och använder som vanlig radio när jag är på övervåningen
 
Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av med. Jag tänker att ett bra sätt att eliminera mobilen från morgonrutinen vore att inte längre använda den som väckarklocka. Vad använder ni som använder något annat än mobilen? Analog? Klockradio? Wake up light?

Jag är relativt lättväckt så behöver ingen värsting med vibrationer och dylikt, men samtidigt kan det kanske vara kul med en väckarklocka som erbjuder mer än bara ett larm. Klockradio känns lite mysigt och jag tänker mig att wake up light gör det lättare att kliva upp vintermorgnar, eller är det lika bra att bara ha en klassisk analog? Jag tar gärna emot alla era tips och åsikter om vilka funktioner/modeller/märken ni tycker är bra och vilka man kan skippa
Jag har Philips wake up light, älskar den! Det är så mycket enklare att komma upp på morgonen, särskilt under vinterhalvåret. Har soluppgång (finns olika typ av soluppgång att välja mellan på min modell) som långsamt tänds samt sen att radion går på vid ett viss klockslag. Jag tror att jag har denna modell:

https://www.philips.se/c-p/HF3672_0...h-powerwake-alarm-foer-dig-som-aer-svarvaeckt

Den har bra med funktioner och de fungerar bra. Så tex 4 olika soluppgångar (olika typer av ljus) som kan ställas in i olika ljusstyrkor, olika typer av ljud för väckning samt FM radio. Sen har den även två funktioner för "insomning"; den ena är RelaxBreath och den andra solnedgång. Har inte använt funktionerna för att somna i år då jag inte har behövt dom men har tidigare använt bägge av och till i perioder. Det största värdet för mig är att den långsamt tänder rummet (finns inställningar hur snabbt det ska gå) samt att jag sen kan välja att ha radio (musik tycker jag är mkt skönt att vakna till). När radion går igång har ljuset uppnått maxstyrka utifrån de inställningar man har ställt in.
 
Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av med. Jag tänker att ett bra sätt att eliminera mobilen från morgonrutinen vore att inte längre använda den som väckarklocka. Vad använder ni som använder något annat än mobilen? Analog? Klockradio? Wake up light?

Jag är relativt lättväckt så behöver ingen värsting med vibrationer och dylikt, men samtidigt kan det kanske vara kul med en väckarklocka som erbjuder mer än bara ett larm. Klockradio känns lite mysigt och jag tänker mig att wake up light gör det lättare att kliva upp vintermorgnar, eller är det lika bra att bara ha en klassisk analog? Jag tar gärna emot alla era tips och åsikter om vilka funktioner/modeller/märken ni tycker är bra och vilka man kan skippa

Jag har ett fitbit aktivitetsarmband som väcker m.h.a. diskret vibration. Mycket behagligt att slippa väckas av ljud!
 
Jag har också Wake-up-light (Philips). Tycker det är underbart att vakna till ett ljust rum vintertid och inte behöva den där chocken för ögonen när man tänder lampan. Jag vill nämligen ha det riktigt mörkt när jag ska somna. Och jag vaknar ofta till lite några minuter innan ljudet börjar. Vet inte om det är jag som reagerar på ljuset eller hunden som reagerar på ljuset och börjar röra lite på sig och väcker mig.

Det enda jag inte gillar är att man inte kan välja snooze-längd, den är fast på 9 minuter. Det är lite för länge för mig, jag hinner somna om rejält på den tiden. Så jag har mobilen också med kortare snooze-intervall, men det behöver man ju inte om det är just mobilen man vill undvika.
 
Jag har också Wake-up-light (Philips). Tycker det är underbart att vakna till ett ljust rum vintertid och inte behöva den där chocken för ögonen när man tänder lampan. Jag vill nämligen ha det riktigt mörkt när jag ska somna. Och jag vaknar ofta till lite några minuter innan ljudet börjar. Vet inte om det är jag som reagerar på ljuset eller hunden som reagerar på ljuset och börjar röra lite på sig och väcker mig.

Det enda jag inte gillar är att man inte kan välja snooze-längd, den är fast på 9 minuter. Det är lite för länge för mig, jag hinner somna om rejält på den tiden. Så jag har mobilen också med kortare snooze-intervall, men det behöver man ju inte om det är just mobilen man vill undvika.
Är det ljudet du snoozar då? Jag har ju att radion går på när ljuset är på max och radion låter jag vara på tills jag går hemifrån. Har dock då ett vanligt larm på mobilen typ 10 min senare som säkerhet, eller mer som påminnelse att gå upp.
 
Är det ljudet du snoozar då? Jag har ju att radion går på när ljuset är på max och radion låter jag vara på tills jag går hemifrån. Har dock då ett vanligt larm på mobilen typ 10 min senare som säkerhet, eller mer som påminnelse att gå upp.
Ja, det är ljudet som snoozar. Ljuset är på och släcks med en annan knapp.
 
Jag har en klockradio med stor snoozeknapp. Älskar att jag inte behöver vakna till särskilt mycket för att hitta knappen, och siffrorna är så stora att jag ser dem utan att behöva använda glasögon.
 
På min "prepping"-lista står faktiskt en väckarklocka. Är ganska säker på att en analog klocka jag har ovanpå micron i köket (så gammal att den inte har display) skulle funka som väckarklocka, men är inte säker... Ett tips är att köpa en som går på batteri så att den inte är beroende av el om strömmen går.
 

Liknande trådar

Äldre Nu vänder jag mig till allvetande buke! Jag har konstaterat att jag vill skaffa mig en hederlig gammal väckarklocka. Eller nåja, en...
Svar
16
· Visningar
1 725
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp